Friday, June 10, 2016

Mee Ketam di Parit Tiga Puluh...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Day?
00-06-2016


Mungkin sudah ramai yang pernah dengar nama tempat ini. Atau mungkin juga tidak pernah dengar lagi.

Saya sendiri baru tahun lepas mendengar nama tempat ini. Sebenarnya, tempat ini terletak tidak jauh dari kampung saya pun. Masa saya kecik dulu, nama tempat ni tak wujud pun. Belum wujud. Apabila ada beberapa pembangunan dan kawasan pinggir laut di kampung saya yang kami panggil Ban Pecah itu melalui beberapa fasa pembaikan dan perubahan, nama tempat ini wujud dan menjadi tumpuan seperti juga Ban Pecah.

Pemandangan dan suasana sekitar sama sahaja seperti Ban Pecah. Air laut masin, hutan kecil kayu bakau, tempat memancing, batu-batu besar yang disusun untuk menahan hakisan ombak bagi mengelak tanah runtuh dan air laut melimpahi kampung... semuanya serupa.

Dan tidak ketinggalan pastilah tempat makan-makan.


Kerana agak awal kami sampai (sekitar jam 3:00pm), jadi masih belum ramai orang tetapi gerai-gerai makan sudah mula beroperasi.


Ini merupakan kunjungan saya kali ke-2 apabila saya balik kampung.

Menjamu selera di Kedai Mee & Udang Ketam.



Semangkuk Mee Udang biasa = RM4.50. Mee Ketam biasa (seekor) RM15.00 semangkuk. Kalu spesel ketam 2 ekor. Kalu mintak Mee Udang Laut RM15.00 semangkuk. Semangkuk seperti dalam gambar, portionnya banyak jugak. Puas hati laa.

Menjelang petang, dan kebetulan ketika itu cuti Hari Buruh, semakin banyak kereta yang masuk dengan tujuan untuk merasai Mee Ketam. (Sebenarnya ada banyak kedai Mee Udang/Ketam di sekitar kampung saya). Kebanyakan kereta yang saya nampak, adalah dari luar kampung. Plate Wilayah paling banyak.

Bagi yang teringin nak rasa, harus menuju ke kawasan Kuala Kurau melalui jalan kampung menghala ke Tanjong Piandang. Akan nampak sign board besar di tepi jalan. Boleh waze rasanya.




 ~...sejak bermastautin di Kampung Separuh Desa, Mak Utih sangat memahami karenah dan kehendak selera si teruna kesayangan yang sangat gemarkan makanan kampung walhal dulu dia begitu ego menyebut tak akan mungkin terpikat ramuan tradisional tetapi sekarang SERI BULAN juga yang sering menjadi peneman mencari pucuk cemperai, huhh.. sungguh geram...~




13 comments:

  1. sodap nyer kak....



    p/s akk sihat?

    ReplyDelete
  2. Kalau dekat nak jugak gi terjah...huhu

    ReplyDelete
  3. Kalau dekat nak jugak gi terjah...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun kena balik kampung (drive 5 jam) baru dapat merasa Mee Ketam nih... hehehe

      Delete
  4. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,
    Godaan apakah?

    ReplyDelete
  6. Pak utih nak timang cucu..bilo

    ReplyDelete
  7. Lepas raya suruh tukar nama kampung ..jadi kg sepenuh masak..hiiii

    ReplyDelete
  8. Lepas raya suruh tukar nama kampung ..jadi kg sepenuh masak..hiiii

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails