Thursday, April 30, 2020

Catatan perjalanan tertunda: Disneyland Hong Kong

Khamis
30-04-2020

Keluar dari Shenzen, pada hari berikutnya, kami berada di Hong Kong.

Lokasi utama yang hendak dilawati sudah pasti, Disneyland Hong Kong. Kami masuk seawal pintu pagar dibuka. Kira-kira jam 9.00 pagi. Saya tak ingat berapa harga tiket. Rasanya melebihi RM260++ duit kita. Ya, dolar Hong Kong memang tinggi.

Di pintu masuk, setiap beg akan diperiksa. No food kecuali makanan untuk bayi bagi mereka yang membawa bayi. Makanan hanya boleh dibeli di dalam taman Disney sahaja. Ada banyak restoren halal juga (Pakistan, Indonesia, India).




Taman Disney ini sangat luas. Kami berada seharian di sini. Untuk menjelajah semua taman di dalamnya, sangat mencabar. Berjalan kaki dari satu tapak ke satu tapak. Ada banyak pilihan. Boleh naik bot mengelilingi tasik dengan pemandangan binatang (replika) juga air terjun serta gunung berapi buatan di sekeliling tasik. Juga boleh naik keretapi pendek untuk menjelajah beberapa kawasan.

Tidak sah taman hiburan sebegini tanpa roller coster, kan? Ya... saya naik yang sederhana sahaja. Nak naik yang laju tinggi melayang, belum ada keberanian.


Saya tak ingat berapa jumah sebenar harga lunch saya ini. Rasanya, kira-kira RM180++ untuk Nasi Goreng, seketul ayam peha, sate ayam 2 cucuk, salad timun, tomato, telur rebus dan sebotol air mineral.

Istana Snow White, tersergam paling besar ini menjadi mercu tanda Disneyland HongKong. Ini pemandangan waktu siang.

Nampak macam terang-benderang, tapi sebenarnya sangat sejuk. Cuaca HongKong waktu ini berangin dan dingin.


Kami masuk dalam beberapa auditorium menonton persembahan live – berdasarkan animasi Disney yang biasa kita tengok di tv. Kami sempat tonton teater muzikal Lion King.





Acara kemuncak di Disneyland ialah, pertunjukan terakhir sebelum theme park di tutup kira-kira jam 9 malam. Parade.


Ada banyak sebenarnya. Cantik dan menakjubkan. Hampir semua watak kartun Disney dipertunjukkan di dalam perarakan ini. Sebab itu, theme park ini menjadi pilihan orang bercuti membawa anak-anak terutama di musim cuti sekolah. Cuma... bagi saya, ianya mahal.


Penutup ialah pertunjukkan bunga api yang besar di sekeliling istana.


Pada siang esoknya, kami akan pergi ke Madame Tussauds Hong Kong. Nanti kita lihat di next entri.



 ~...kerana terlalu lama juga HISYAM pernah menjadi pemastautin negara bermusim 4, sehingga dia lupa tentang pelikat dan batik sarung, lalu bila melihat SERI BULAN terkial dengan batik lepas, tersenyum dia lalu membayangkan gadis itu berkemban di sungai belakang Teratak Nyatuh. Sah gatai...!~



1 comment:

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails