Sunday, May 3, 2020

“Rumah lah yang paling best!”

Sunday
03-05-2020


Pernah dengar ayat tu? Iklan di tv. “Rumah lah yang paling best!”

Benar. Sepanjang PKP, semua orang berada di rumah. Bagi yang bekerja, majoriti terpaksa bekerja dari rumah. Work From Home.

Saya, angkut semua equipment dan set up mini office di bilik belajar anak. Minggu pertama yang sedikit huru-hara, akhirnya menjadi suasana yang agak selesa kerana masa yang boleh diselaraskan sendiri asalkan dateline dijaga dan komitment hampir setara seperti berada di ofis dulu.

Esok, 4 Mei. Kerajaan sudah mengumumkan, beberapa sektor sudah boleh dibuka. Banyak juga walaupun sebenarnya, Fasa 4 PKP hanya akan berakhir 12 Mei.

Ada pro & cons nya. Saya sangat berharap agar saya tidak dipanggil masuk pejabat. Atau paling awal pun selepas Raya. Kalu lagi lewat, lagi baik.

Akhirnya, Sabtu semalam, bos-bos besar tempat kerja saya akhirnya mengambil langkah akan memulakan operasi pada Isnin 4 Mei dengan New Normal.

Hanya sebahagian staf dipilih untuk masuk. Sebahagian lagi, kekal Work From Home, termasuk saya (saya dibisikkan tentang beberapa sebab & kriteria kenapa kami terpilih kekal di rumah).

Suasana work station juga bakal diubah. Kedudukan akan dijarakkan lagi – sebelum ini pun kami sebenarnya tidaklah duduk rapat sangat pun – suatu New Normal yang terpaksa diambil.

Perkara besar yang lebih penting, kami akan menghadapi Cut Pay. Beberapa tangga gaji tertentu akan dipotong gaji bermula 30% – 35%. Tiada lagi OT & COLA (Cost of Living Allowance) sehingga 3–6 bulan mendatang.



Bagaimanapun perkara itu akan berubah mengikut keadaan dan budi bicara majikan.

Pun, tetap bersyukur. Alhamdulillah, jaminan diberi bahawa tiada pembuangan pekerja akan berlaku.

Semoga COV19 akan segera berlalu walaupun masih belum ada tanda penawarnya ditemui.



 ~...melihat tangga ambin Teratak Nyatuh yang semakin berlumut, tangkai batok di serambi juga bagai licin tidak terusap, HISYAM sedar SERI BULAN bagai merajuk boikot memeruk jiwa menjeruk rasa di dalam bilik kerana HISYAM endah tak endah sejak balik dari merantau dari hutan dara, mungkin sudah diikat asmara puteri bunian atau mungkin juga sudah bertemu mambang menjadi kawan setia...~



2 comments:

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails