Saturday, May 9, 2015

Memori Bali 02: Tarian Barongan, jangan tonton berseorangan...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Jumaat
08-05-2015


Khamis Day 02:


Sarapan di hotel seawal 7.30am. Dan memulakan siri lawatan tepat 8.30am. Sepanjang pengalaman saya ke Indonesia, semua tour guide dan pemandu depa sangat punctual dan cekap. Tidak lokek melindungi, membantu malah bersopan juga.



Lokasi pertama pagi itu ialah Jambe Budaya. Sebuah panggung terbuka di mana pementasan seni teater (muzikal drama) barongan selama 1 jam dipersembahkan. Sebenarnya ada banyak lagi panggung-panggung terbuka seumpama ini di sekitar ini. Saya kira persembahan juga pasti hampir sama. Tarian, muzikal drama dan lagu-lagi dari instrumen tradisi Bali.

Lupa tanya berapa harga tiket masuk sebab telah diuruskan oleh Pak Ida.



Di luar panggung terbuka itu ada pentas kecil dan pemuzik irama asli Bali bermain instrumen dengan irama lembut mengasyikkan. Tidak tahu nak citer cemana, yang pasti muzik identiti Bali.

Di pintu masuk disambut oleh dua orang gadis Bali berpakaian tradisional yang berwarna warni sambil menabur bunga-bungaan di laluan kami.



Boleh bergambar samada dengan kamera sendiri atau dengan kamera petugas dan gambar akan terus dicetak di atas piring (macam kat Langkawi tuh), dengan harga hmmmm rasanya Rp50,000 kot..




Saya memilih untuk duduk di kerusi paling hadapan. Baru puas tengok. Saya lupa nak snap barisan penonton dan ruang panggung. Ianya bertingkat seperti kita menonton badminton pula. Ramai penonton adalah pelancong dari luar. Mat saleh pun ramai yang berminat siap rakam video.

Pentas muzik bersebelah dengan pentas persembahan. Setiap penonton diberi nota tentang persembahan dan kandungan cerita yang akan dipersembahkan.

Kisah berkisar legenda zaman dulu. Kisah istana purba. Ada watak-watak Ramayana, Rangga...

Ada beberapa watak bersolek dan bertopeng sedikit menyeramkan. Ditambah dengan iringan muzik sebegitu...huhuhu nasib baik siang.






Agak sukar untuk memahami jalan cerita walaupun diberikan ringkasan cerita episod demi episod. Sudahlah suara tidak begitu jelas didengar dan bahasa Bali yang tidak dapat difahami. Tenggelam dalam irama muzik gamelan tu. Saya rasa bahasa yang digunakan juga adalah bahasa klasik Bali atau bahasa istana mereka.



Di akhir persembahan, penonton boleh naik bergambar bersama pelakun dan penari. Agak sayang tidak semua pelakun yang berpakaian warna-warni dan berseni itu keluar bergambar bersama.




Di bahagian luar panggung, seperti lazimnya mana-mana pusat tumpuan pelancung, pasti akan ada ramai penjual-penjual jalanan yang riuh menawarkan pelbagai cenderahati. Part ni la kena pandai menawar dan main tarik tali.


Nanti saya sambung lagi.



 ~...musim menuai tidak lagi terasa indah, kerana bulan mengambang penuh bagai dipagar bintang lebih meriah dan terasa singgah di hati...~




3 comments:

  1. topeng2 diorang ni memang menakutkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. gebunya penari yang dalam gambar mula mula tu. heheheh

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails