Wednesday, May 13, 2015

Memori Bali 03: ke mana meredah tetap melihat yang indah

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Rabu
13-05-2015


Menyambung siri lawatan saya ke Bali, kami singgah di pusat pembuatan batik secara tradisional. Batik lukis tangan. Tidak berbeza dengan cara batik lukis di negara kita terutama di Kelantan dan Terengganu itu, cuma yang beza mungkin design. Dari segi warna, barang cat atau berus atau frame, sama saja. Design Bali banyak lukis bunga. Terutama bunga kemboja.


Kerana ini pusat batik khas untuk para pelancung, pekerja di sini semuanya berpakaian seragam batik.  Saya kira melukis di sini sekadar untuk tontonan pelancung semata. Pasti ada bengkel atau workshopnya yang lebih khusus untuk produk, di tempat lain.


Mereka mereka-cipta, menjahit juga di sini. Jika kita membeli di sini, boleh dijahit-cantum terus secara percuma. Kalu buat baju, saya lupa nak tanya berapa harga.



Ruang pameran dan jualan. Snap dari luar saja. Di dalam butik, no camera. Di sini memang banyak lot kedai yang tidak benarkan kita snap gambar. Saya rasa mereka menjaga hak rekaan mereka kerana Bali terkenal dengan seni rekaan, ukiran dan lain-lain.

Tidak banyak yang diborong di sini. Butik eksklusif dah tentulah mahal. Batik lepas 2 meter = RM99.00. Untuk tidak ralat sekadar pario batik warna magenta berharga RM30++.


Sepanjang perjalanan memang akan melihat sebegini di hampir semua ceruk kawasan kampung Bali.





Singgah di pusat pembuatan dan jualan perak.



Walaupun saya minat juga barangan perak (berbanding emas) tetapi hanya saya seorang yang tidak membeli. Coraknya tidak sesuai di mata saya. Ahli lawatan lain beli macam-macam. Paling banyak diborong ialah cincin perak.



Di setiap jalan yang ada roundabout pasti akan patung sebegini. Yang saya sangat jelas ialah, setiap patung akan berbalut dengan kain bercorak kotak seperti dam samada warna hitam putih atau merah putih. Atau juga kain berwarna kuning.


Next entri... makan tengahari di puncak Kintamani.




 ~...suatu petang SERI BULAN terkejut melihat anak dara Pak Imam sedang enak berborak dengan Mak Utih di serambi Teratak Nyatuh dan dia yakin topik utama pastilah tentang HISYAM yang menjadi kegilaannya itu, lalu SERI BULAN terfikir samada hendak join-mengumpat atau melencong ke perigi lalu duduk menunggu sambil menyanyi mengubat sakit hati...~




No comments:

Post a Comment

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails