Sunday, April 19, 2020

Catatan Perjalanan tertunda sekian lama: Padang – Bukit Tinggi

Sunday
19-04-2020

Saya bercadang hendak menulis kembali siri percutian saya, yang tidak sempat saya tulis sebelum ini. Ianya mungkin akan mengambil masa, dan harus secara berperingkat. Kali akhir saya menulis catatan perjalanan, adalah percutian ke Sri Aman, Sarawak (Oktober 2015) dan percutian ke Bali (2015 juga).

Selepas itu, saya semakin kurang menulis, malah catatan pengalaman bercuti ke negara orang tersimpan dan terlupakan terus. Sedangkan, ianya mungkin boleh memberi suatu faedah dan panduan bagi orang lain. Yang mungkin akan bercuti ke tempat yang sama.

Saya mulakan dengan kisah percutian ke Padang–Bukit Tinggi, Sumatera Barat, Indonesia pada Februari 2016. Lama sangat dah tu kan? Dah lebih 4 tahun.



Percutian 4 hari 3 malam.

Kerana sudah lama sangat, saya hampir lupa butiran perjalanan. Apapun, tetap menyeronokkan.

Padang sendiri sangat indah. Perkampungan yang ada sawah teres, sawah padi seperti kita, bukit dan gunung, tasik-tasik yang luas dan mempersonakan. Padang adalah daeerah Minang. Sangat kuat dan kukuh Minangnya. Itu yang menarik tentang Padang.




Kami pergi ke kawasan Batu Hampar, Kampung Pandai Sikek, dan beberapa nampak tempat yang saya sudah lupa. Ada sedikit cerita di FB ketika itu, tetapi terlalu jauh (4 tahun lepas), lambat saya dapat cari gambar dan stori nya.

Jika hayati lagu Ayam Den Lapeh, hampir semua tempat yang disebut dalam lirik lagu itu, kami pergi.

Kami juga singgah di rumah HAMKA, ulama terkenal Indonesia itu. Mendengar sejarah kehidupannya dan melihat segala hasil penulisan beliau. Siapa pernah baca/tonton Tenggelamnya Kapal van Der Wijck? Kisah Zainuddin dan Hayati? Yaaa... kami merentasi kampung Batipuh dan Padang Panjang. Semua ini disebut dalam novel itu.




Singgah juga di sebuah rumah Panti Asuhan. Daerah mana, lupa dah. Sambutannya, hebat sekali. Kami menaja makan tengahari di situ, dan bersama-sama anak-anak panti asuhan itu sehingga ke petang.



Lawatan ke kawasan bekas penjajahan Jepun. Terowong atau dikenali sebagai Lubang Jepang. Saya ada masalah jika berada dalam kawasan gelap sempit. Saya ngeri takut dan saya rasa saya akan sesak nafas. So saya tak masuk.


Tidak sah ke Padang, jika tidak ke kawasan muzium Rumah Minang yang terkenal ini.


Sewa baju Minang dan pakej mengambil gambar (siap-segera), berharga kira-kira RM30.00 agaknya. Saya dah lupa.


Last shopping di kawasan bandar, berhampiran dataran Jam Gadang.

Apa yang paling best shopping di sini, baju/telekung bersulam. Padang terkenal dengan sulaman kerawang tak kerawang yang indah. Kain ela paling best. Saya borong banyak juga kerana sangat berbaloi. Sehingga hari ini kainnya masih elok. Tak rugi jika shopping kain sulam di sini.


Well, tidak panjang catatan perjalanan yang ini.

Nanti kita jumpa di catatan perjalanan yang lain pula. Terimakasih sudi membaca.




 ~...walau berkali sudah Mak Utih menarik tangan HISYAM untuk turut serta ke pasar malam minggu dengan niat hendak bersama mencuba Sate Minang, kerana SERI BULAN tidak membuka mulut mempelawa dia jadi malu kerana ada orang sudah tidak sudi makan belanja, kerana tersanggit hati di waktu siangnya pernah menyindir kuat makan...~



3 comments:

  1. Sebenarnya tempat yg dilawat itu di Bukit Tinggi bukannya Padang. Contohnya muzium, jam gadang dan lobang Jepang itu di Bukit Tinggi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terimakasih PakNgah. Memang banyak info saya yang kurang tepat. Dah lama sangat, cari semula posting dalam FB, sangat la lama saya skrol jadi saya masukkan apa yg ingat saja.

      Delete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails