Tuesday, May 12, 2020

Air apakah yang paling sedap?

Selasa
12-05-2020

Hari ini adalah tarikh akhir bagi PKP Fasa 4. PM sudah mengumumkan, PKP Bersyarat akan disambung sebulan lagi, yakni sehingga 9 Jun 2020. Lepas Raya yer kawan-kawan.

Itu juga bermakna saya akan terus berada di rumah. Work From Home sehingga tarikh itu. Seronoknya.

Tarikh untuk bercuti Raya juga sudah diumumkan oleh HOD. Cuti akan bermula 27–29 Mei (compulsary leave), dan ofis akan dibuka semula pada Isnin 1 Jun.

Bagi setengah orang, or maybe ramai orang, apalah makna Raya jika tidak balik kampung, kan?

Saya, dan keluarga, sudah biasa berhari raya di rumah sendiri terlebih dahulu sebelum kami balik ke kampung pada Hari Raya atau selepas raya pertama. Jadi persiapan kami tetap akan jadi sama seperti tahun-tahun sebelum.

Persiapan rasanya, akan berkurangan berbeza tahun sebelum. Saya tidak order sebarang kerepek berbalang seperti dulu, atau biskut. Setakat ini belum ada senarai kuih yang akan dibeli. Mungkin bergantung pada masa. Adakala, anak-anak akan beli serba sikit untuk rumah.

Saya, lebih nak tumpu kepada menu masakan. Pulut sudah dibeli dan itu tentu menjadi menu wajib hidang nanti.

Korang plan, apa menu utama?

~~~~~

Cerita tentang menu Eat Clean saya.

Kali ini saya hendak tulis tentang air. Air apa saya minum?

Sudah beberapa tahun saya tidak sentuh air bergula. Minum semua air yang tawar atau jus buah tanpa gula.

Kini saya minum Shake HerbaLife setiap pagi dan malam. Sekarang bulan puasa, saya ambil Shake semasa berbuka dan juga sewaktu bersahur. Juga minum air kosong + Aloevera dan juga Teamix (Herbalife).

Sesekali, saya pelbagaikan rasa Shake. Campur buah. Untuk tambah rasa sedap. Pada waktu sahur, saya blend shake dengan kurma.

      

     
Paling best blend dengan Buah Naga.

Kadang-kadang campur cendol.




Untuk orang yang ada gula tinggi seperti saya, setiap jus buah adalah tanpa gula. Dulu rasa susah. Kena ada semangat dan rasa gigih nak sihat, pejam mata dan sekarang, yang susah itu sudah menjadi mudah. Biasakan yang betul.

Untuk mendapatkan hasil kesihatan yang baik, sudah tentu air kosong menjadi keutamaan. Air kosong zero kalori. Setiap hari saya kena pastikan sekurang-kurangnya 3 liter air kosong mesti dihabiskan. Biasanya lebih.

Siapa lagi nak jaga kesihatan kita, jika bukan diri kita sendiri?


 ~...walau Mak Utih sedia hafal apa yang digemari oleh bujang kesayangannya tentang minum petang dan menyarap pagi, tetapi tetap tidak boleh menandingi segala yang dia tahu tentang Pak Utih lalu apabila SERI BULAN cuba mengambil alih, HISYAM merajuk kerana terminum Teh Tarik terlajak sejuk...~



No comments:

Post a Comment

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails