Saturday, May 30, 2020

Journey AA: #06 – Penimbang tidak menipu kecuali bateri weak...

Sabtu
30-05-2020

Saya memulakan 21-Days IBC Diet pada 3 Januari lalu. Sudah melalui 5 musim, di bawah coach yang sama. Apa hasilnya?

Mungkin agak awal dan keterlaluan untuk menyebut ‘hasil’, memadai jika disebut sebagai perubahan. Tentulah setiap peserta program akan mendapat perubahan. Banyak. Siapa join, dia tahu apa perubahan yang depa lalui.

Dato’ Dr Fadzillah Kamsah pernah sebut, untuk melakukan suatu perubahan kita sebaiknya berada dalam kelompok yang sama. Bermatlamat sama agar saling mendorong. Especially dalam bab diet dan makan sihat ini, sangat sukar untuk melakukannya sendirian. Kita perlukan komuniti yang sekepala. Ianya menjadi mudah dan teratur. Sudah tentu di bawah seliaan coach berpengalaman.

Saya tunjukkan beberapa perubahan yang saya terima, setakat ini.

Rekod disimpan. Saya bermula dengan bacaan ini. Bacaan pada 10 Januari 2020.

Bacaan pada 18 Januari 2020.

Sebenarnya, saya juga menyimpan rekod video setiap progress. Tetapi video hanya untuk simpanan sendiri dan coach yang monitor peserta sahaja.

Bacaan pada 16 Februari.

Nampak seperti penurunan tidak selaju orang lain. Ya, setiap orang tidak akan pernah sama badannya. Dalam hal ini, kesabaran dan pemahaman tentang program itu sangat penting.

Bacaan pada 17 April.

Naik sedikit, turun sedikit, adalah normal. Tiada apa yang perlu dirisaukan. Stress akan buat kita susah nak turun berat. Ini fakta.


Bacaan pada 16 Mei hari tu. Masa ni sudah memasuki Ramadan. Penurunan itu agak laju dari sebelumnya. Alhamdulillah, akhirnya saya berjaya meninggalkan angka 80.

Ada lagi bacaan terbaru, lebih rendah lagi dari semua bacaan di atas, tetapi dalam bentuk video. Insyallah, akan terus berusaha kekal di dalam program bersama rakan-rakan sekepala dan para coach awesome yang sangat positif dan membantu. Saya akan terus ke musim seterusnya untuk mencapai berat lebih ideal, kesihatan lebih baik, struktur diri lebih baik untuk memudahkan kehidupan saya. Sekaligus menjadikan saya lebih yakin, lebih ceria dan lebih bahagia.

Boh lagi sekali gambar ini. Gambar terkini, belum ada yang sesuai.

Teruskan berusaha dan gigih konsisten, Azie. Jika tidak diri sendiri yang berusaha mengubah, belum tentu ada orang yang sanggup ubah diri kita.


Siapa buat, dia dapat. Want to join me? Jommm....!

Saya happy sangat dah turun lebih 5 kg.
Paling best, raya ni takla naik banyak sangat.

Serius nak tahu? Follow coach saya, Coach Haliza di IG:> haliza.akmar


 ~...pernah suatu ketika, di remang senja lembayung baru berlabuh, di atas buaian di tepi Sungai Menghijau Lumut, SERI BULAN bernyanyi kecil, “aku tetap mencintaimu dari barat daya ke tenggara” dan angin timur laut membawa ke telinga HISYAM bersama irama pilu berlagu yang membuatkan dia tak senang tidur malam...~



1 comment:

  1. 𝕾𝖊𝖑𝖆𝖒𝖆𝖙 𝕳𝖆𝖗𝖎 𝕽𝖆𝖞𝖆 𝕬𝖎𝖉𝖎𝖑𝖋𝖎𝖙𝖗𝖎 𝕸𝖆𝖆𝖋 𝖅𝖆𝖍𝖎𝖗 𝕭𝖆𝖙𝖎𝖓.

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails