Friday, July 10, 2015

Ramadhan 23: baju Raya ~ kad raya ~ iklan raya ~ kuih raya dan Raya! Raya! Raya!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Jumaat
10-07-2015


Masa kecik dulu, zaman tiada henpon tiada siaran berbayar dan of course tiada lagi perkataan media sosial itu wujud, bila start jer bulan posa, kedai yang jual kad Raya sangat untung buat bisnes.

Zaman saya dulu kad Raya cuma harga sekitar 50 kupang or jika besar skit harga RM1.00. Paling popular yang ada gambar kucing. Hehehehe!

Then masa zaman saya sekolah menengah muncul kad Raya boleh lipat-lipat 3 dimensi dan juga yang lipat dua bila buka ada muzik. Wahhh time tu sapa dapat kad ada muzik kita spesel dan hebat lah..!

Hari ini, kedai jual kad Raya pun kita tak masuk dah. Dah takda nak merasa saat macam dulu, kuar masuk pejabat pos beratur panjang semata-mata nak beli setem. Sebelum pos kad Raya siap cium kad tu dulu. Ada ker yang buat gituh? Hahahahahaha!


Ini sampul angpau dari company tempat kija saya. Macam biasa, gold emboss warna yang menawan. Setiap staf Muslim diberi 30 pek.


Ini kad Raya company tempat kija saya untuk tahun ini. Masih warna sedondon dengan sampul angpau. Setiap staf Muslim diberi 3 keping tapi saya dapat lebih sebab kutip dari kengkawan. Depa tak mau. Tidak ramai yang rajin nak tulis dan pos kad Raya sekarang. Tapi saya suka, itupun kena pilih penerima. Maklum tak semua saya simpan alamat.


Isi dalam. Sedikit berubah dari tahun lepas. Tahun ini ada perkataan ‘holdings’.

Kad Raya e-kad belum sempat nak buat. Nak cari design dan edit sana-sini tu yang perlukan masa. Nanti kalu tak sempat, saya nak re-cycle jer kad maya tahun lepas. Ubah tahun. Yang penting ingatan tulus ikhlas, yer dak?

Tayang-tayang:


Not baru. Sebenarnya baru or lama, tidaklah menjadi isi asal ianya bernilai. Tetapi sudah kebiasaan kita, kan. Semua nak yang baru. Lagipun sekarang mudah nak dapat not baru. Hampir semua bank ada kuarkan not baru. Dan anak-anak dara yang berdua tu (Chak & Alia) memang suka benor bila dikerah buat kija isi duit dalam angpau nih...!

Baju Raya? Lain kali saya cerita. Nanti bertambah meleret lak membebel.



 ~...saat terjauh, terpisah dalam ruang waktu, dan akhirnya di sini kita tercampak berdua, SYAM ~ jangan pernah terfikir untuk meninggalkan aku di belakang walau kau pernah berkata “Untuk maju ke hadapan, ada ketika kita perlu berundur selangkah ke belakang” — SERI BULAN...~




2 comments:

  1. Entah kenapa thn ni rasa hambar saja....penangan GST rasanya.

    ReplyDelete
  2. Nak kata dah lengkap untuk raya, masih ada lagi yang belum lengkap sebenarnya tapi takdelah sampai nak membazir semata-mata hanya nak digunakan time raya..

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails