Thursday, October 29, 2015

Sri Aman 4D3N: Hari Langsung mujur tiada jerubu langsung

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Rabu
28-10-2015


Akhirnya tiba, Ahad 20 September hari langsungnya. Dan tidak diduga, cuaca begitu cerah sekali malahan tiada langsung kesan jerubu. Langit cerah, matahari memancar cantik.

Di sini (dan saya yakin di seluruh negeri Sarawak), majlis kenduri kahwin depa bermula sebelah pagi. Sebab itu persiapan makan minum harus disiapkan seawal jam 4 pagi.


Ini kawasan tukang masak berhampiran bangsal menyediakan lauk pauk. Pemandangan sama seperti juga yang kita lihat di majlis-majlis kenduri kahwin di kampung-kampung kita. Sama.


Seawal jam 8.30 pagi, kumpulan berdikir ini sudah bersedia dengan pakaian sedondon depa dan juga gendang dan beberapa alat muzik lain. Ini dipanggil Zikir Burdah. Mereka akan berdendang lagu seperti marhaban juga.


Sudah tentu saya tidak mahu melepaskan peluang kenangan bersama depa ni. Kaum suri rumah ini sangat mesra dan peramah dengan saya. Wahhh seronoknya saya dapat kenal dengan depa ni. And saya kagum dengan aktiviti depa nih...!


Para tetamu iaitu orang-orang sekampung yang dijemput akan hadir seawal jam 8:30 pagi juga dan sama-sama duduk menikmati alunan lagu Zikir Burdah.

Ada seorang emcee wanita (jika tak silap Dayang Nafsiah namanya) yang bercakap dari atas serambi rumah (saya lupa nak snap dia). Celotehnya menghiburkan.


Selpiaq...!


Para tetamu kemudian dijemput ke khemah makan secara serentak. Itulah yang saya rasa berbeza dengan cara kenduri kita. Di tempat kita, tetamu makan dalam tempoh masa yang ditentukan (beberapa jam mengikut jadual dalam kad jemputan). Di sini, tetamu makan secara serentak dan amat jarang tetamu yang datang lambat. Budaya yang sudah sebati.


Makan secara bufet.



Ini ialah umbut kelapa yang saya tayang dalam entri sebelum ini. Walaupun nampak macam Masak Lemak Cili Padi, tetapi ianya tidak pedas hanya lemak. Saya rasa kuning itu hanyalah sekadar warna kunyit.


Dan di sini, hampir semua tetamu makan menggunakan sudu dan garfu. Tempat basuh tangan tidak disediakan, tetapi kumpulan penanggah (tidak pun berbaju t-shirt sedondon seperti di tempat kita), akan berulang alik mengutip pinggan dan sudu untuk membasuh bagi diulang-guna.

Apapun, saya lebih selesa makan dengan tangan.



Pengantin tiba seawal jam 11:00 pagi. Lihat serambi di atas situ, di mana set karaoke dikawal dan majlis diselia oleh seorang emcee.


Ini adalah bacaan gurindam dan pantun nasihat oleh orang lama. Ada nama khasnya, tetapi saya dah lupa. Ianya lebih kepada gurindam nasihat kepada pasangan mempelai. Seronok juga. *Pakcik berbaju kuning coklat itu adalah pasangan saya bertandak malam tadi.


Berbaju merah ialah rombongan pengantin perempuan dari Kelantan.


Dan di tengah kemeriahan pengantin bersanding, direnjis mawar dan tepung tawar, tiba-tiba depa umumkan pemenang Pertandingan Bertandak malam sebelumnya.

Wakakakkaa! Saya adalah pemenang utama. Menerima hadiah wang tunai (RM100 berbahagi dua dengan pasangan) dari penaja yang anggun berbaju merah menyala. Orang kaya dari Miri tuh...!

Pemenang kedua dapat RM50. Saya rasa depa sengaja nak bagi saguhati kepada tetamu-tetamu luar yang datang dan bersikap sporting. Apapun ianya menjadi kenangan manis buat saya.


Selepas makan (di mana jamuan saya nampak selesai sekitar jam 11:00 sebelum pengantin tiba) tetamu dijemput untuk berhibur dengan berkaraoke dan berjoget lambak lagi di laman pelamin.

Majlis berakhir secara beransur sekitar jam 1:00 petang di mana saya lihat depa sudah mula mengemas dan menjelang Zohor tiada lagi sebarang aktiviti kenduri di khemah makan.


Saya pulang pada hari yang sama dengan penerbangan pukul 4:00 pm. Alhamdulillah saya selamat tiba pada petang itu dengan selamatnya walaupun pulang bersendirian dan cuaca di KL terutama sekitar KLIA, dikhabarkan agak kurang baik dan beberapa penerbangan tertangguh.

Dan tanpa diduga lagi, esoknya (Isnin), jerubu kembali melanda Sri Aman dan ia menjadi kawasan paling tinggi IPUnya.

Tayang-tayang:


Buah tangan dari tuan rumah pengantin kepada saya. Ada kek lapis, kuih karas dan bunga telor. Ada juga kraftangan (letter holder) yang menarik. Saya suka!



Ini kek lapis Sarawak yang beli sendiri di Pasar Tamu semasa saya singgah pada hari semalamnya. Saya tempah dari peniaga di situ. Dia buat pada hari saya menempah dan dihantar ke rumah saya menginap pada malam itu juga. Fresh!

Kenangan ke Kampung Hulu sangat indah dan menyeronokkkan. Tidak pernah saya menduga pengalaman ke sana menjadi suatu pengalaman mahal dan bermakna.

Di kesempatan ini, saya mengambil kesempatan merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terimakasih kepada seluruh warga Kampung Hulu, Sri Aman terutama sekali keluarga Kak Roskalas, keluarga Abang Wahab (keluarga pengantin), dan juga keluarga Syukri dan Kamisah tempat di mana rumah mereka menjadi tempat penginapan saya sepanjang di sana. Sungguh selesa kerana saya diberi bilik lengkap dengan bilik air untuk saya seorang.

Semoga suatu hari nanti saya berkesempatan untuk ke sana lagi.

Sarawak memang best!




 ~...HISYAM akhirnya menyatakan hasrat hatinya untuk pulang sebentar ke kota metropolitan menjengah segala peninggalannya yang dulu sangat ingin ditinggalkan tetapi apabila SERI BULAN sering mengingatkan bahawa yang ditinggal pergi bukan bererti tidak bermakna tetapi menjadi kenangan abadi yang harus dihargai, lalu HISYAM berkira-kira hendak membeli aset tambahan buat bekal di hari muka...~




9 comments:

  1. Bestnya jalan2..kek Sarawak mmg terbaik :)

    ReplyDelete
  2. mata ni tertancap pada kek lapis tu..mengiurkan..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah.. majlis berjalan dengan baik dengan cuaca juga baik.. ;)

    ReplyDelete
  4. Pengalaman yang hebat, apatah lagi dapat merasai sendiri perbezaan adat di sana..alhamdulillah..

    ReplyDelete
  5. Bestnya, sy prnh jugak pg kenduri kwn kakak di negeri lain.. mmg best perbezaan tu hihi...

    kek lapis sarawak tu mmg fav, terliurrr

    ReplyDelete
  6. Jalan2 Sarawak kek lapis paling sinonim...

    ReplyDelete
  7. salam perkenalan puan...menarik dan meriah ni..saya dr Abu Dhabi suka tgk suasana ini. :)

    ReplyDelete
  8. Ternyata lapis legit itu tidak di indonesia aja ya,,sungguh menginspirasi postnya jadi tahu adat nikah di malaysia.

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails