Thursday, October 22, 2015

Sri Aman 4D3N: Malam Berzanji, Malam Berjaga, Malam Bertandak hati jangan riak

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Khamis
22-10-2015


Pada sebelah malamnya... ada acara berzanji di atas rumah. Jika pengantinnya anak perempuan, biasanya dibuat Malam Berinai. Dan kerana di sini pihak lelaki, hanya majlis marhaban dan berzanji diadakan. Di sini disebut Malam Berdikir.


Seronoknya saya berpeluang melihat masyarakat setempat Kampung Hulu, Sri Aman ini berzanji dan berlagu di ruang tamu. Ohh... kampung yang masih tebal dengan dengan budaya ini sangat menarik hati saya.

Rombongan dari pihak pengantin perempuan juga dijemput datang (rombongan dari Kelantan dan menginap di hotel di sekitar, tidak pasti pula saya di mana).

Depa pun nampak kagum dan seronok melihat kumpulan marhaban sebegini. Di kampung-kampung hari ini pun masih ada yang aktif dalam kumpulan sebegini. Cuma di bandar-bandar, kebanyakan yang aktif hanyalah kaum wanita. Amat kurang nak lihat kaum lelaki di bandar aktif perkara gini.


Selesai berzanji dan dijamu makan malam, ada lagi acara yang ditunggu-tunggu ramai.

Acara Bertandak.

Okey, bertandak sering dikaitkan dengan budaya menari-nari, right? Atau lebih mudah disebut sebagai Joget Lambak.

Yea... menari di sini bukan melompat tetapi menari perlahan dengan rentak yang tertentu mengikut irama pukulan gendang oleh kumpulan wanita. Ohhh teruja betul saya tengok.


Depa ini akan memukul gendang dan bernyanyi lagu-lagu rakyat seperti bergurindam dan berpantun seloka dengan ayat-ayat yang manis dan bahasa bunga-bunga seperti zaman dahulu kala. Ahhh bestnyaaa...!

Malam Bertandak memang sudah menjadi sebahagian budaya dan acara di sini setiap kali ada majlis kenduri kahwin. Hampir semua penduduk kampung akan keluar beramai-ramai memeriahkan malam berjaga iaitu Malam Bertandak.

Di tempat-tempat lain saya kira mungkin disebut Joget Lambak. Malam di kampung saya dahulu kala juga ada acara sebegini yang kami sebut Malam Ghazal Party. Ada pentas, ada band, ada penari. Dan penari biasanya kaum lelaki lembut (mudah sebut, pondan) yang menari. Masa tu saya masih kecil benar. Tetapi bila saya dah masuk sekolah, acara Malam Ghazal Party ni semakin kurang dan terus hilang. Mungkin ianya dianggap sebagai bertentangan dengan budaya dan agama. Saya kira begitu juga...


Bagi masyarakat di sini, Malam Bertandak menjadi sebahagian budaya dan adat resam. Malahan yang menyertai bertandak ini hampir kesemuanya adalah kaum veteran yang sangat pakar tentang step bertandak. Melihat depa bertandak, sangat mengasyikkan terutama melihat orang-orang lama yang handal mengatur langkah mengikut irama gendang dan alunan lagu. Wuaaaa! saya nak cuba!


Melihat deretan kerusi di kiri kanan laman berhadapan pelamin, mengingatkan saya pada cerita Nasib DoReMi yang ada watak Pak Maun (by arwah Mahmud June) yang menari bagai nak rak. Hahahah!

Memang nampak ramai berwatak seakan Pak Maun malam itu cumanya tariannya mereka lebih lembut dan bersopan.


Saya kagum dengan makcik-makcik ini yang begitu pandai bergendang dan berdendang lagu tanpa perlu melihat not atau lirik pun. Wahhhh handalnya depa!


Pada malam itu juga diadakan pertandingan Bertandak yang bersyarat mesti berpasangan lelaki dan perempuan dan depa menggalakkan pasangan tempatan dengan orang luar contohnya rombongan pengantin dari Kelantan dan juga saya sendiri. Hahahahah...!


Pakcik ini pun bukan segak lagi bertandak. Asyik sekali saya tengok depa mengatur langkah.

Biasanya malam bertandak akan berlanjutan hingga ke pagi kerana ianya dianggap suatu hiburan untuk para pekerja yang bertungkus lumus memasak dan membuat persiapan kenduri besar begini.


Saya sempat buat rakaman setiap gelek dan goyang depa malam tu.

Part saya? Hahahaha..! cikit jer lah tayang. Ada rakaman lagu penuh tapi untuk simpanan peribadi je lah.


Sekadar mencuba suka-suka dan bersikap ‘sporting’. Maklum perkara sebegini bukan selalu dapat kita jumpa atau alaminya. Sudah tentu saya tidak mahu lepas peluang mencuba beberapa kali walaupun step memang sumbang-mambang tapi takda sapa kisah pun. Yang seronok, semua orang bersuka ria dan beramah mesra.




Saya tidak tahu sehingga jam berapa Acara Bertandak berlangsung kerana kami pulang sebelum lewat malam.

Ya saya tidak menginap di rumah Tuan Kenduri tetapi menginap di rumah adik Kak Ros yang lain di taman berhampiran yang cuma 5 minit berkereta.






 ~...pernah sekali dulu ketika ada majlis berzanji di rumah sebelah baruh, HISYAM terperangkap oleh pandangan mata anak dara Pak Imam yang bagai sengaja datang awal dan menyibuk-nyibuk di ruang ambin, sehinggakan SERI BULAN merasa HISYAM mungkin tidak akan pulang malam itu tetapi apabila lelaki itu begitu mendesak untuk balik segera, dia segera mengerti erti tidak sudi...~




7 comments:

  1. Waahh... kakak pun terujalah Azie.
    Azie pun tertandak samalah ye hihi...
    Betul macam dah payah nak jumpa
    Patut kena panggil TV3 buat liputan ni:)

    ReplyDelete
  2. adui...sekarang kat kuching tak jumpa acara bermukun ni. orang sarawak panggil acara menari ni bermukun. Dulu masa makcik kahwin pernahlah nengok org bermukun ni. And masa family day opis kat semenanjung kami wakil sarawak bawa acara bermukun ni dan saya tukang pukul gendang. sebulan jugalah berlatih. seronok. baca kat blog ni teringat nostalgia lamak

    ReplyDelete
  3. Hebat juga Azie bertandak sama tu..
    Sporting sungguh mereka sama bertandak ye..
    Itulah lain negeri.. lain pulak adatnya..

    ReplyDelete
  4. Tak pernah rasa lagi pengalaman macam tu.. ;)

    ReplyDelete
  5. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails