Thursday, October 15, 2015

Sri Aman 4D3N: kambing comel itu...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Khamis
15-10-2015


Mak ai lamanya nak siapkan satu entri baru tentang lawatan ke Sri Aman nih... Aduhai..

Masih berkisar kisah saya berjalan-jalan di sekitar Kampung Hulu. Melihat dan menyibuk-nyibuk dalam persiapan keluarga Abang Wahab (abang sulung Kak Ros) yang akan berwalimatulurus pada hari Ahad 20 September.

Kami ke sebuah kebun di mana ada kandang kambing di sana. Untuk mengambil kambing yang sudah ditempah dari seorang penduduk kampung.


Suasana kebun sebegini sudah lama saya tak tengok apalagi menjejak kaki. Titian batang kelapa itu betul-betul menggamit nostalgia. Memori lama. Kala kecik di kampung dulu, saya boleh selamba berlari tanpa gentar. Tetapi kali ini sudah pasti saya tak berani nak lintas, nak letak kaki pun saya dah gentar.

Kami melintas parit itu gunakan titi papan yang walaupun sedikit buruk dan nampak uzur mujur tidak patah dek saya yang kemaruk nak menyeberang. Hahahaha!


Kandang kambing ini memberi peluang saya melihat lebih dekat kambing-kambing yang dibela. Selama ni, tengok dalam tv jer. So saya jakun sekejap. Ada aku kesah kena gelak? hehehe


Selfie dengan kambing. Tak pernah dibuat orang!



Posing kat tangga kandang kambing. Janji adaaa...!




Kambing putih menjadi pilihan.

Kami kemudian ke kandang kedua pula untuk mengambil kambing yang sekor lagi. Kali ini ladang dan kandang yang lebih besar dan seakan zoo pula. Sebab selain ada kambing, juga ada binatang peliharaan lain. Ada ayam  belanda, ada rusa liar (termasuk la anjing-anjing yang menjadi penjaga ladang).





Nampak macam jinak jer rusa hutan ni. Comel!


Kandang yang ini lebih besar dan luas. Saya dibenarkan masuk melihat-lihat dan berkenalan. Hahahaha!


Ada juga spesis seperti kambing biri-biri di sini. Menurut penjaga ladang, kambing dari baka yang bagus-bagus jer kat sini.


Grup baju merah. Abang Wahab (abang Kak Ros), Syukri (adik Kak Ros) dan seorang itu penjaga ladang saya rasa.


Kambing yang dipilih ditimbang terlebih dahulu. Saya tak pernah tengok proses camni. Maklum kami tak pernah bela kambing pun.


Menyertai kaum ibu-ibu para jiran tetangga merewang menjadi suatu lagi pengalaman menarik bagi saya. Walaupun ini bukanlah asing dan kekok bagi saya (yang sering menjadi kaki sibuk bila kenduri keluarga sendiri), tetapi tetap saya teruja. Cara merewang adalah sangat sama dengan kita. Maklum, orang Melayu. Masing-masing datang membawa pisau membantu mana yang sempat sehingga kepada sekecil-kecil kerja.

Lihat, depa bagi sarung tangan kepada saya (untuk elak pedih tangan kupas bawang) tapi kendiannya saya lak malu sebab depa selamba jer tak guna sarung tangan pun.


Persediaan menyembelih kambing. Urusan sembelihan akan dilakukan sendiri oleh adik pengantin (anak kedua tuan rumah) yang merupakan seorang tahfiz lulusan sekolah agama di Kuala Kubu Baru.


Snap dari jenang pintu dapur menghala serambi dapur yang bertangga kayu. Lihat betapa dekatnya Sungai Batang Lupar di belakang itu. Sungai yang terkenal di sini kerana ada paling banyak buaya. Tetapi sekali pun tidak pernah dapat saya lihat sepanjang saya berada di sini walaupun kata depa ada sekali buaya timbul semasa depa campak isi perut ayam. Aduhai... saya terlepas. Ingin sekali sebenarnya saya nak tengok buaya terapung di sungai tu. (walaupun beberapa kali bagai dilarang ‘pantang’ oleh depa)


Masih kukuh dan erat semangat gotong-royong masyarakat Kampung Hulu ini dalam mengendalikan kenduri-kendara. Rata-rata mereka memang melakukan sendiri tanpa perlukan bantuan katering atau orang luar.

Saya teruja menanti pengalaman seterusnya....!




 ~...di mana bulan sedang memancar indah di situlah SERI BULAN merasa harapan masih ada sedangkan HISYAM seperti bermain tarik tali bagai sengaja menduga si buah hati...~




7 comments:

  1. Posing kat kandang kambing! hahaha
    Tapi kambing biri2 mmg comel la..ada yg buat pet.

    Saya tak sangka pula kambing tu di gantung macam tu utk ditimbang! haha

    ReplyDelete
  2. Seronok tengok Azie berposing kat kandang kambing tu..
    Cantik pulak kambing putih tu..

    ReplyDelete
  3. Kambing tu jual timbang kilo ke Kak Azie? Ingat orang beli kambing kira sekor dua ekor...ahaha...

    ReplyDelete
  4. first time tengok kambing di timbang.....errrr camna depa timbang lembu ya...:)

    ReplyDelete
  5. satu pengalaman yg tk pernah saya lalui...best gak baca.hihi

    ReplyDelete
  6. https://www.facebook.com/groups/197839700363461/

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails