Thursday, May 14, 2020

Journey AA: #01 – apa yang saya belajar itu lebih penting dari apa yang saya bayar...

Khamis
14-05-2020

Tiga tahun dulu, saya disahkan bergula tinggi. Tapi simptomnya saya dah rasai, lebih 5 tahun sebelumnya. Saya sering gatal di kaki. Hanya di kaki. Selepas berkali-kali ke klinik, doktor kemudian kata, “Agaknya awak ada kencing manis. Pegi hospital check.”

Dan bermulalah saya menjadi pemegang kad biru. Jumpa doktor setiap minggu, kemudian setiap 2 minggu, pastu setiap bulan. Dan saya kena makan ubat kencing manis – 2 jenis. Saya stress.

Saya mula jaga gula. Jaga dalam ertikata cara saya. Memang tak minum manis, tapi solid food lain saya tak berapa jaga. Dan takda ilmu pun untuk nak jaga pantang. Walaupun saya ada set lengkap untuk check darah & paras gula, tapi hasilnya turun naik. Huru-hara, terutama bila saya rajin pegi kenduri, dan travel. Balik travel, gula saya mesti naik 9–10 mmol. Memang tak pernah berjaya.

Suatu pagi Ahad, saya ternampak promo dari kawan lama. Kawan blogger, kawan FB. Kenal dia lama dah. Hampir 10 tahun kenal. Kenal dia lama, dan sering nampak perkembangan positif dia. Transformasi dia yang hebat sejak 3–4 tahun kebelakangan ini. Nampak lebih sihat dan... ohh bestnya dia boleh sihat dan lebih ceria sekarang.

Dari situ, saya whatsapp dia secara personal dan terus join program yang dia seliakan. Program untuk sihat. Untuk kurus. Untuk ceria. Untuk positif.

Dan sejak 3 Januari 2020 itulah, saya terus berada di bawah program seliaan Coach Haliza @ EJA, dan berada dalam group yang sangat positif dan bersemangat.

Apa yang saya belajar itu lebih penting dari apa yang saya bayar.

Benar. Saya mula consume produk HerbaLife. Saya mula mengubah tabiat makan saya. Saya mula mempraktikkan makan bersih. Saya mula seronok shopping benda yang berkualiti dan sihat. Saya mula mengumpul ilmu tentang makanan dan pemakanan.

Boleh follow beliau di Instagram: haliza.akmar

Melihat transformasi beliau sendiri, saya yakin segalanya harus bermula sekarang.


Yang lebih penting, minda saya semakin berubah. Semakin positif dan semangat. Rugi pulak rasanya lewat join program sehebat ini. Program untuk sihat. Dan mengajar saya, kesabaran untuk mendapat hasil yang best macam depa yang lain tu.

Inilah pelaburan saya sekarang. Stop dulu beli kasut or handbag or baju mahal or tudung Itik....

Seronoknyaaaa....!

*bersambung.


 ~...dalam banyak hal dan urusan, HISYAM pernah tersilap kata menuduh SERI BULAN tak boleh diharap dan bila ada muka sentap ada ayat tak sedap, HISYAM tahu kesilapannya itu bukan lagi seperti air batu dalam Sirap Selasih, tetapi macam kulit kerang direbus berjam, langsung tak empuk...!~ .~



2 comments:

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails