Monday, May 18, 2020

Journey AA: #04 – Jom tukar gaya hidup

Monday
18-05-2020

Apakah yang lebih penting dalam sebuah perubahan?

Ya, minda. Menukar minda dari yang kurang elok kepada yang lebih baik. Kemudian berusaha mengekalkan setiap yang baik dan positif itu menjadi suatu habit, suatu amalan, dan gaya hidup.

Ada banyak perkara yang saya korbankan untuk menjadi insan yang baik dan terbuka minda sepanjang menjadi peserta program IBC Diet selama 21 hari untuk satu musim. Kini saya sudah memasuk musim yang ke-5.

Sudah tentu ada banyak gaya hidup yang saya ubah dan saya bina. Bina sesuatu yang baru. Eat Clean. Balanced. Quality.

Sebenarnya tidak susah untuk kita mengenalpasti apa yang berkhasiat untuk diri kita dan keluarga apabila kita bersedia membuka minda ibarat cawan yang kosong, dan menerima ilmu dengan positif dan bermatlamat.

Kawan-kawan, untuk lebih memahami saya boleh berkongsi apa yang saya lalui melalui pengalaman dan perasaan. Selebihnya boleh bertanya lanjut dengan orang yang lebih pakar iaitu Coach saya: HALIZA AKMAR. Follow dia di IG: haliza.akmar

Selepas hampir 5 bulan saya berada di bawah program ini, apa perubahan yang saya rasa?

Saya rasa lebih selesa, baju terasa semakin longgar, saya semakin cergas dan kurang mengah semasa naik tangga (kalu boleh nak cergas lagi), kurang craving dan semakin boleh minum air banyak. Dulu, saya susah nak minum air banyak.

Perasaan saya?

Saya rasa lebih tenang, semakin kurang stress, rasa lebih ceria dari dulu. Bila berada di persekitaran yang sejiwa dan positif dengan matlamat yang sama, kita akan rasa dihargai. Semangat dan dorongan bukan sahaja dari keluarga, tetapi dari orang di luar yang kita tidak pernah kenal pun sebelum ini, tetapi mereka sangat ikhlas. Apatah lagi, jika kau merasa kawan-kawan rapat or yang selalu kau jumpa, bukanlah mereka yang sangat memahami pun.

Kongsi gambar terawal yang buat saya rasa gembira.

Cukuplah dulu untuk permulaan. Nanti akan saya kongsikan lagi. Belum gambar terbaru.

Ini coach saya. Transformasi beliau sangat memberi inspirasi kepada ramai orang.

Bukanlah sampai tahap sampai saya nak pakai baju kebaya nyonya, tapi andai saya berjaya pakai semula baju lama saya yang masih baik dan elok tu, sudah cukup buat saya gumbira.



 ~...sudah berkali HISYAM berpesan dalam amaran yang lembut manja, agar SERI BULAN tidak langsung mendedahkan dirinya yang sebenar berasal dari keluarga berdarah kerabat agar anak dara Pak Imam tidak terusan perasan tidak terlayan, kerana segala harta benda tidak semesti menjadi pusaka, cinta paksa tidak semesti menjadi asmara dan rindu dendam tidak seharusnya menjadi berahi...~



2 comments:

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails