Saturday, August 3, 2013

Ramadan 25: rindu kabait... then kebabommm....!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Sabtuday
03-08-2013



Yeahh.. menghitung hari.

Tapi hari-hari saya sentiasa sibuk dengan kerja. Sehingga banyak kegiatan/aktiviti luar saya yang menjadi sampingan dulu terpaksa diketepikan. Terpaksa. Cari makan... Bak kata Nabila Huda (yang beraya di Europe “demi sesuap nasi”. Cewahhh nak ikut ayat artis pulakkk... > abaikan.

Semalam kami bertunggu nak selesaikan kerja (yang dah tahu tak akan selesai punya...) sehingga jam 7:00pm. Sementelah sudah dapat mengagak jalan akan jem di hari Jumaat dan penghujung hari bersekolah, kami sengaja melewatkan masa balik. Lalu saya dan kawan serta Dak AMOI berbuka di dalam keta, dan waktu azan tu, kami masih berada dalam area Damansara. Jem gilor gilor!

Beberapa urusan berkaitan Raya sebenarnya tidak dapat diuruskan dengan kemas. Urusan Kek Coklat selesai malam tadi. Urusan Tart Nenas akan selesai Isnin nanti. Then, saya dah lega. Beraya cara kami.

Kenangan seindah Ramadan:
rindu bau kabait. Dulu masa kecik saya ikut abang-abang saya main meriam buluh. Tuang kabait, cucuh api dengan daun nyior kering, then kebabommm...!

Syokkk!

Tayang-tayang:


Rempeyek yang enak. Tapi saya order sepeket saja. Saya order Kerepek Pisang paling banyak tahun ini. Sepeket dah selesai. Ada sepeket saya beli dari kawan di sini, memang untuk Raya. Dan 2 peket order dari orang Bangi, untuk diratah selepas Raya. Saya peminat Kerepek Pisang yang masin. Dulu saya pernah dapat Kerepek Pisang masin yang digoreng bersama bawang putih. Ahhh... kawan yang jual tu dah berenti kerja dah.






 ~...mengikut Mak Utih menjemur tepung gula serta belajar mengisar kacang hijau sebenarnya tidak pernah menjadi susah kepada SERI BULAN walaupun Mak Utih begitu cemas kerana bimbang si gadis bakal kelelahan bimbang pengsan, dan HISYAM yang sering tersenyum sinis umpama mengejek mencabar diri sering pula mendapat teguran tegas dari Pak Utih kerana menyusun kayu api lintang pukang sehingga tidak dikenal mana pucuk mana pangkal lalu Mak Utih sengaja mengusik nanti tersesat tak jumpa jalan balik...~




15 comments:

  1. hhuhu tak pernh main meriam buluh. tp selalu main mercun lawan-lawan ngan anak bujang sebelah umah :)

    ReplyDelete
  2. Selamat Hari raya kak! Wahh main mercun dulu ye! Nakal nih! Hehe... BTW, kat sg buloh ni ade jual kepek pisang garlic tu tp blom beli lagi (walhal dekat je pun kedainya) Jemput Singgah: Salam Aidilfitri 1434

    ReplyDelete
  3. Oh.. karbait kakak memula tak dapat tangkap apalah benda tu tadi.
    Abang kakak dulu lepas iftar sebelum berwuduk mesti nak letupkan sekali-dua - gelihati bila ingat..
    Macam lawan-lawan meriam siapa kuat dgn jiran-jiran sebelah...

    ReplyDelete
  4. salam...kat rumah saya belum nampak asap apa pun. Yang nampak adalah benda alah tunjuk tunjuk. Hari hari sampai ke rumah jam 9.00 malam. Jadinya mungkin dalam sehari dua ini barulah ada asap berbau....

    ReplyDelete
  5. anak buah saya masih buat lagi meriam nih . balik kg nanti , baulah karbait ...

    ReplyDelete
  6. Family saya laa ni masih lagi mercun pop dengan bunga api aje. Tunggu malam raya kedua, abg ipar balik, segala jenis mercun dan bunga api dia support. Masa tu la berlawan dengan jiran-jiran sebelah.

    Kalau malam raya pulak sampai ke pagi la jawap nya dengan bunyi dentuman mercun bagai. Sakit hati memang la ada, tapi dah namanya raya, diam aje la.

    ReplyDelete
  7. saya pun suka kerepek pisang yang di goreng dengan bawang putih, sedapnya yummeh. sedap makan sambil tengok tv

    ReplyDelete
  8. Eeeh erkk, kampung mana laaa tu bunyi bomm, kampung saya bunyi:-)
    PEehh peeh jer

    ReplyDelete
  9. Semua makanan mesti suke, dah kalu tak suka makan tu..ehemm tanda nak demann

    ReplyDelete
  10. kerepek pisang nangka paling saya suka...:)

    ReplyDelete
  11. Tetiab teringat kabait peram pisang ha ha.. selamat hari raya maaf zahir batin, baik-baik makan kerepek tu.. lebih-lebih lagi bila makan sambil borak dan gelak-gelak.. tercekik kang..

    ReplyDelete
  12. Dulu berlawan2 sape paling kuat bunyinya.. tukang main bapak sedara.. tukang sorak sayaler.. hehehe..

    ReplyDelete
  13. saya tahun ni langsung tak de buat atau beli kuih raya lagi..tunggu hujung2 nanti la..heheh

    ReplyDelete
  14. mak bikin tempeyek ari rabu aritu.. sedap sgt kak

    ReplyDelete
  15. Tokey rempeyek I tu demam la pulak....ntah dpt ke idak oder I....huhuu

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails