Thursday, July 11, 2013

Ramadan 02: pengsan...!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Khamis
11-07-2013


Hari pertama Ramadan saya berlalu dengan lancar sekali. Alhamdulillah.

Kami diberi pelepasan balik seawal 5:00pm. No OT. Kebetulan kerja pun tak banyak dan projek yang ada tidak begitu mendesak.

Saya sempat singgah ke pasar Ramadan (tak leh elak nafsu, kebetulan LRT yang saya turun memang berdepan PARAM), lalu beli juga singgit dua kuih untuk si CHAK di rumah. Selebihnya memang masak.

Menu iftar hari pertama yang ringkas. MyToklaki buat Ayam Kurma. Saya cuma sempat buat Udang Goreng Tepung, goreng Tempe, goreng Ikan Masin dan Fresh Orange jer. Dak AMOI pun sempat balik ke rumah dan berbuka bersama.

1st day posa jatuh pada pertengahan minggu sebenarnya menjadi hari yang penat buat saya. Dicampur dengan rasa mengantuk teramat dek kurang rehat, lalu malam hari menjadi hari rehat yang sangat nikmat. Dugaan betul...!

Jujur, memang saya pengsan semalam. Terawih ke mana... Witir ke mana. Allahuakbar!



Sambal Bilis Tempe, kembali ditempah lagi di bulan posa. Tapi saya tak buat untuk umum, ini memang khas untuk sorang kawan saja. Ketagih ler tuh!




 ~...ketika Mak Utih bersibuk-sibuk hendak membakar ikan pais berbungkus daun pisang sehingga asap memedihkan mata, SERI BULAN sudah tahu HISYAM bakal dilayan bak putera raja lagi kali ini dan Pak Utih tidak pula merasa terpinggir malangnya SERI BULAN pula rasa tersingkir kerana sudah lama meminta dibuatkan Kuih Jongkong hingga sekarang daun belum berpetik, kelapa belum dipulas dan santan belum diramas...~




14 comments:

  1. Alahai kak... Mmg sy pengsan aje tiap2 mlm... Huhu... Sempat tadarus lun kira syukur dh... Huhu

    ReplyDelete
  2. kak sambal tulah akan jadi pembuka selera untuk bersahur, kalau berbuka perut lapar apapun makan ja.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Azie

    Moga sudah sihat betul2 yer

    supaya mudah beribadah

    ReplyDelete
  4. penat kann..kami d cni bole balik lagi awal..depends on tym masuk keja la..d awal kan setgh jam..sy masuk jam 8..balik jam 4.30..ambik anak sekola..sampai rmh 5.30..mmg x sempat la nak singgah mn2 bazaar..takut sangkut dlm jem..tmbh2 lg ujan lebat..balik rmh tanak nasi(separuh bt nasi goreng sotong)..ayam goreng tepung adabi..air sun valley merah plus getah anggur..sedih kan..tu shj yg smpt di msk..sukur alhamdulillah rezeki utk posa ari pertama...ada byk hari lg utk mkn yg sedap2..

    ReplyDelete
  5. Sedap nya... kalau tak keberatan share lah resepi.

    ReplyDelete
  6. saya pulak dek lari dari rutin...biasa bgn jam 5 pagi...skrg bgn jam 3.40...sakit kepala memanjang dek tak cukup tido..

    ReplyDelete
  7. Dah set dalam minda, berbuka tak nak makan nasi. Makan kuih ke apa ke, asalkan jangan makan nasi. Tapi ye la, memang kes tak boleh nak elak nafsu. Tengah gaul ikan dengan nasi nak bagi kucing makan, boleh pulak saya yang rasmikan dulu. Huhu. Terkantoi juga makan nasi.

    Kesian kucing tu. Dah kurang nasinya saya makan. Sorry kucing.

    ReplyDelete
  8. Saya pun terasa penatnya kak. Nak memandu pulang dari kerja pun boleh terlelap dalam kereta.

    ReplyDelete
  9. yang tak buat apa sangat dan mengharapkan mak bonda ni pun terasa penat...hehe...mengada betul saya. hari ni rasa aktif sikit, boleh la balik masak. terawih pun baru buat semalam je. memanjang balik je macam nak pengsan letih nya..

    ReplyDelete
  10. Salam, semalam memang penat. MRR 2 cukup jem, saya berbuka puasa di kepong.. Balik rumah mengkada' solat yang tertinggal dan terus tarawikh sendirian. Saya memang cukup penat....dah dua malam cuba melawan, malam ini tak tahulah. Setakat siang ini tekak telah mula rasa sakit....begitulah dugaan...

    ReplyDelete
  11. my en. suami pun fengsan hari pertama, kepenatan.. :(

    ReplyDelete
  12. saya pula terjaga awal pagi bila bonda saya dok tgk live solat tarawikh dari mekah . dah terlanjur x leh tido , maka menemani dia buat solat tahajud dan solat taubat . sama seperti mlm semalam . mcm dikejut malaikat gamaknya ...

    ReplyDelete
  13. alahai sama la ngan zi..hari kedua entah kenapa penat semacam.konon2 nak tunggu 840 sebelum g masjid.tengok jam baru 815.awal lagi..sandar2 kat sofa boleh plak tertido.sedar2 dah kul 10 hehe laki bini plak tu pengsan!

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails