Friday, May 15, 2015

Pesta Buku 2015: hari penutup yang panjang...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Jumaat
15-05-2015


Hampir lupa hendak menulis sesuatu dan menyimpan gambar berkenaan hari penutup Pesta Buku Antrabangsa 2015 yang berakhir pada 3 Mei lalu.

Sehari selepas saya balik dari bercuti, saya bertugas sekali lagi di booth tempat kija saya. Hari penutup yang dijangka akan ramai. But sebenarnya orang paling ramai datang adalah pada hari-hari Sabtu.


Rutin sama. Jaga cashier. Itu sesuai buat saya yang sudah tidak muda untuk berdiri lama atau sudah menipis bakat “melelong” lalu saya rela depa tak pernah tahu saya pernah buat kerja promoter buku selama 6 tahun berturut sebelum ini. Dah tak kuat.


Pesta Buku juga sudah menjadi arena tetap untuk saya berdating atau bertemu dengan rakan-rakan sekepala minat novel atau teman blogger. ANNIES KHAIRIN, juga bertugas dan tahun ini bertemu lagi. Bertukar-tukar cenderahati. Thanks Annies.


Juga blogger Abah Zino dan isteri yang singgah ke booth.

Tahun ini saya berhasrat untuk mencari novel dari penulis baru, penerbit baru dan cuba melihat sesuatu yang baru dari mereka. Mungkin ada kelainan yang menarik yang boleh saya jadikan koleksi.

Nampak booth Fixie... buku depa dah banyak anak-anak dara saya beli lalu saya tak singgah. Ada beberapa lagi penerbit indie yang baru tetapi saya belum tertarik.

Singgah juga lagi sekali booth; Love Novel. Promoternya sorang tu saya kenal, biasa nampak. Kerana tak tahu nama, saya segan hendak beramah mesra. But ada beberapa tajuk di situ menarik. (Ahad sebelumnya saya dah beli 2 tajuk – satu buku saya bawa bercuti untuk baca dalam flight dan juga senggang menunggu, sudah habis dan agak menarik) Lalu saya kira tidak mengapa untuk cari 1,2 lagi menambah koleksi.


Ada novelis. Kebetulan pula.


Tak pernah dengar lagi nama novelis ni, tapi saya hendak cuba. Ok... terus dapat autograf pulak.

*Tajuk: “Aiseyman, Driver Aje” dah habis saya baca. Komedi romantis. Dah macam drama dan filem plak, ada komedi romantis. Hmmm lain kali jer saya review.


Apapun novel  penerbitan ini tidaklah banyak beza dengan lain-lain keluaran penerbit. Tema, jalan cerita, gaya bahasa sudah hampir sama menepati citarasa dan gaya hidup masa kini. Ada citer tentang gadget, sembang whatsapp, FB... ada isu KPop... malah ada 1 tajuk siap taruh lirik lagu Korea 1 muka surat penuh..!

Saya singgah juga di booth Buku Prima (Karangkraf) dan bernasib baik novelis Kak Ramlah Rashid ada di booth. Hanya minta autograf untuk novel beliau terdahulu. Novel terbarunya saya dah beli.


Tidak banyak hasil buruan kali ini kerana ada beberapa lagi novel buruan tahun lepas masih dalam plastik tak sempat nak baca. Adoii laaa..


Sesuatu yang sudah sebati dengan jiwa, ternyata sukar dihentikan atau dilupakan.

Jikapun nanti tidak lagi ditugaskan (tapi Mr C, manager duit tu sangat suka aku ada, “Saya banyak happy U ada mari kerja sini”. Adehhh) saya pasti datang ke PWTC untuk melepas rindu pada buku.




 ~...kerana segan juga tidak mahu dianggap perasan, SERI BULAN langsung tidak bertanya kenapa anak dara Pak Imam berkunjung datang dan bersembang panjang, tetapi apabila HISYAM yang nampak tersengih memanjang, SERI BULAN tahu ada perkara sedang membara, ada cerita yang sedang direka dan dia terasa ingin sekali dinding dan lantai memecahkan rahsia...~




3 comments:

  1. Syoknya dok keja kat booth pesta buku...sy suka! Dekelilingi buku2 tu yg mcm dok ralit jaa...smbil2 keje...dapat gak cuci mata ye kak...;)

    ReplyDelete
  2. Mesti seronok. Saya terpaksa pendamkan keinginan saya... banyak sangat kekangan.

    ReplyDelete
  3. terima kasih jg kt akk... sy cuma sempat jenjalan kt idea kreatif dgn karya seni... popular yg sblh AM tu pun x g ;-)

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails