Monday, April 16, 2012

Kita dan kenangan...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Jumaat
13-04-2012


Terlalu banyak kenangan, atau terlalu mengenang juga boleh merosak jiwa. Tapi siapalah kita hendak menolak kenangan. Terbuai sehingga lupa diri, oleh kenangan masa lalu juga amatlah dikesalkan.

Lebih dukacita pula, jika kita dikatakan terlalu terperangkap oleh kenangan yang bukan-bukan. Semoga segala kenangan terus menjadi suatu memori manis dan tidak dilupa, dan semoga apa yang pernah kita rasai dulu sebagai suatu kesilapan, tidak diulangi. Usah dikenang usah difikir, kata penyanyi HERMAN TINO.

Banyak orang suka terkenang-kenang, lalu menulis menjadi entri dan novel. Boleh jual dan lumayan pula.

Hermmm... di mana diari lama kita, semasa zaman sunti dulu? Jika diolah dengan menggunakan watak "bukan nama sebenar", pasti menjadi suatu cerita yang seronok dibaca.







Kenangan juga: Ubi Kayu Rebus. Cerita cuti 11 April lalu. Tiada gula perang, lalu gula merah cenggitu pun laku.







~...demi sebuah persahabatan yang sukar orang lain fahami, cukup bagi SERI BULAN menyimpan kenangannya bersama HISYAM sepanjang menjadi pemastautin tetap Kampung Separuh Desa dan tiada orang lain pernah cuba mengerti...~




















16 comments:

  1. sedap makan kalau waktu hujan petang2 :)
    dengan air kopi o panas2

    ReplyDelete
  2. sedapnya, lama dah x makan ubi rebus.. buat getuk pun sedap... kalau makan ubi rebus dengan sambal ikan bilis pun sedap,.. dengan nyiur taruk garam dan gula tu memang de besstt.. rindu makanan kampung

    ReplyDelete
  3. Salam AA, sengaja tokok tambahkan gambaran photo rebusan ubi kayu nan empuk berkelapa parut yang segar bercicah sekali dengannya si-gula merah yang tetiba berjaya menegur sapa kenangan silam Ratna pada suatu masa dahulu dikampongulu bersamaan Moyang yang dikasihi... kenangan silam yang bertaraf uzur ditelan zjaman... sesungguhnya tidak boleh direnggang jauh kan dari minda juga dari sentuhan hati terhadapnya karena kenangan itu umpama khazanah wasiat bagi seseorang itu untuk diwarisi oleh generasi seterusnya jika sudi dan mahu diperkongsikan bersama...

    Gimana pun, bagi Ratna kenangan lama nan silam sama'ada manis atau sebaliknya yakni pahit akan tetap dinamakan sebagai kenangan karena itu lah kesan peninggalan yang mesti diingati senantiasa tanpa terbawa-bawa dibuai sesat oleh perasaan yang dipaksa merasa syahdu!

    Salam manis semanis madu.

    ReplyDelete
  4. Ubi rebus jadikan ramai yang terkenang - makanan zaman susah di kampung, dahulu; juga makanan zaman senang di bandar, sekarang.

    ReplyDelete
  5. Kenangan ubi kayu ni yang tak tahan ni...terbau2 keenakan ubi kayu rebus..kenangan mengusik perut sungguh!

    ReplyDelete
  6. Ubi kayu mahal harganya sekarang...
    Makan ubi kayu dengan air kopi sedap tuu..saya suka jugak kalau ada sambal dgn ubi kayu..sedapnyee..

    ReplyDelete
  7. saya takde diari masa muda mudi dulu
    saya tak pandai tulis diari! :D

    ReplyDelete
  8. kekadang kak...kenangan itu meninggalkan parut,

    ReplyDelete
  9. hehehe....kenangan yang mendatang ngan sendiri

    ReplyDelete
  10. salam..
    singgah follow sini :)
    jom follow cik iena jugak(^_~)
    www.ienaeliena.com

    ReplyDelete
  11. Tak suka mengenangkan kenangan pahit.. tapi kadang2 terkenang juga. Kan best kalau ianya dapat di delete terus.

    ReplyDelete
  12. saya baru makan ubi kayu rebus rabu minggu lepas. heavennnnn.....

    ReplyDelete
  13. Sedapnya ubi rebus cecah kelapa. :)

    ReplyDelete
  14. alamakkkkk tetiba je terkenangkan dak AMOI... huahuahua lariiiiiiiii lelajuuuuuuuuuuuuuuu..!!

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails