Thursday, April 12, 2012

Mertua vs Menantu: jangan jadi menantu berantu...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Thalatha
10-04-2012



Ada orang pernah merungut, berprasangka bahawa dia dapat mak-ayah mertua yang pilih kasih, yang melayani menantu berbeda-beda.

Tapi dia lupa dan tidak sedar, ada orang langsung tak merasa ada mertua. Ada orang berjodoh dengan anak yatim piatu. Lalu dia tak pernah tahu apa rasa ada mertua. Anak-anak tak pernah rasa ada atuk-nenek.

Juga, ada orang asyik-masyuk bercinta, then kahwin tetapi lupa dia juga berkongsi banyak perkara dengan keluarga pasangannya juga. Bukan hanya orang sorang tu saja.

Dan perkongsian itu memerlukan banyak pengorbanan, dan masa yang sangat panjang untuk memahami dan mengerti serta “boleh masuk”. Kadang-kadang berpuluh tahun pun belum tentu kita akan memahami mereka.. and vice-versa.



Selingan, gambar sekadar hiasan:


Baru snap hari minggu lepas di Jemapoh.
Pic lama, MyMak Mertua dan arwah MyAbah Mertua. Nostalgia.






~...sejak hari pertama lagi, ketika melihat cara jelingan SERI BULAN dan kerlingan ekor mata HISYAM saling berbalas di hujung ambin, Mak Utih sudah sepakat hendak menjadi Orang Tua Mertua Angkat (or whatever-name-is) tetapi apabila begitu ramai yang juga berhajat sama mereka mula mengawasi agar nama tidak tersenarai di zon tercorot...~













21 comments:

  1. woww..
    gambar sangat klasik la k.azie! :))

    ReplyDelete
  2. Salam AA, adore dengannya photos gambaran nan silam itu, hitam&putih gambar photo secara doluan yang menyingkap kembali nostalgia...

    "Berkurun sudah lamanya" yang boleh Ratna anggarkan tahunan perkongsian kahwinan Ratna dengan suami dari Peranchis, dimana boleh Ratna sifatkan hubungan dengannya Ibu&Papa mertua begitu harmoni sekali... Alhamdulillah kepadaNya karena punyai Mertua yang mulia tinggi pekertinya juga layanannya terhadap Ratna sama serupa seperti salah satu anaknya.

    Seperti katanya AA, "perkongsiaan itu memerlukan banyak pengorbanan..." ada lah kelakuan perangai yang semestinya diamalkan sesama ke-dua pehak, dengan pengorbanan yang bertempat itu akan terjalin mesra hubungan keluargaan yang saling memahami tanpa timbul perbedaan atau memilih kasih yang sering disalah anggap kan, sebab musababnya... jika diulaskan nanti memanjang ber-kilometre jadinya...

    Salam manis semanis madu.

    ReplyDelete
  3. Saya suka sungguh tengok gambaq2 lama macam tu.

    ReplyDelete
  4. terasa ke'nostalgia'annya..hehe..

    ReplyDelete
  5. Aslkm AA

    Kena berkongsi segala2lah. Suami kita anak diakan...

    ReplyDelete
  6. assalam AA..acik berpeluang jugak merasa ada makpk mertua selama 2 tahun..arwak pak meninggal diikuti mak seratus hari kemudian.

    ReplyDelete
  7. Saya bertuah dpt mak mertua yg sporting habis, lagi takut mak sendiri nk mai rumah berbanding dgn mak mertua...Hehehe
    Sedih klu dgr kisah kawan-kawan yg bila dah kahwin buat suami jd hak milik sorang tanpa sedar yg kita sebenarnya berkongsi anak org hehe

    ReplyDelete
  8. saya dah yatim piatu, suami pulak cuma ada mak je...dah boleh terbayang dengan apa yang akak katakan huhuhu

    ReplyDelete
  9. hehe..menantu pun nnt akan merasa jadi mertua..

    what we give we get back!

    hehehe

    ReplyDelete
  10. Menantu-mertua / mertua-menantu... kisah yang tak pernah habis... ;-)

    ReplyDelete
  11. Dulu masa ada mak dan ayah mertua.. cik hubby rajin minta doa dari mereka.. tapi bila mereka sudah tiada.. cik hubby selalu kata "kalaulah mak dan ayah ada mesti abang akan telefon minta doakan abang".. sedih juga bila mendengarnya :(

    ReplyDelete
  12. acu berharap, acu akan dapat mak mertua yang sporting yg memahami perasaan anak & menantu nya :)

    ReplyDelete
  13. saya cuma ada mak mertua jer..pak mertua dah lama "pergi" sejak umur asben 2 tahun lagi...

    mak mertua saya..alhamdulillah baik orangnya...

    ReplyDelete
  14. Mertua jadi begitu begini kerana menantu berbuat begitu begini. Demikian juga sebaliknya. Namun, ada kalanya mertua menantu memang begitu begini fe'elnya, semulajadi!

    Cantik gambar lama mertua AA tu!

    ReplyDelete
  15. betul3......sgt setuju ngan huraian dlm entry ni...

    ReplyDelete
  16. Jadilah menantu yang baik agar suatu hari nanti kita jugak akan mendapat menantu yang baik...insyaallah...

    ReplyDelete
  17. sya adalah di antara orang orang yang bertuah masih memiliki ke dua dua pihak ibubapa

    ReplyDelete
  18. Orang dulu2 kalau bergambar suka pakai tali leher.Kak Zai pun ada dalam simpanan hehehe...

    ReplyDelete
  19. Alhamdulillah..... saya dapat mertua yang terbaek..... Terimo kasih ayoh & chek

    ReplyDelete
  20. betul tu kak. ni yg seriau nak kawin ni. apa2 pun setakat ni perjumpaan baik2 saja. alhamdulillah.

    ReplyDelete
  21. As salam Kak AA,

    Terkadang ada yg lupa bila kita kahwini anaknya secara tak lsng kite juga berkahwin dgn ibu serta bapanya juga... Bila kite berumahtangga, byk menuntut pengorbanan & pengertian... Mcm sy walaupun rapat dgn keluarga mertua kdg-kala ade juga perkara yg masih tdk difhami & dingertikan... betul ke ayat ni..hik3...

    Rindu pulak dgn mertua (MIL) :))))

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails