Wednesday, April 18, 2012

Perasan tu syok, kan? kan?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Rabu
18-04-2012



Zaman canggih sekarang, orang sebut perasan pun dah ada macam-macam versi; e.g. ‘perahsantan’.

Sebenarnya, perasan ni memang best. Ala-ala berangan gitu. Berangan nak cantik, lalu mekap lebih-kurang, or mekap ala opera pastu perasan sendiri. Perasan lawa, tapi yang benornya lawak.

PERASAN ni biasanya, perkara sebenar adalah sebalik dari apa yang ditunjuk atau disebutkan itu. Cerita atau gambaran ‘perasan’ itu ada banyak tujuan juga. Ada yang bertujuan nak tutup kelemahan (or mungkin disebut keburukan) diri lalu berbuat sesuatu (or berkata sesuatu) yang berbeza dan baik-baik sahaja. Bunyi perasan dan berlagak. Lebih malang lagi, bila yang di‘perasan’kan itu, jauh berbeza dari yang sebenar.

Ada juga yang bertujuan nak tunjuk-tunjuk (can I say RIAK?) supaya orang memandang tinggi kepada dia. Ini memang ramai kita jumpa, kita lihat dan juga kita baca.

Setiap kita... diulangi setiap diri kita pasti ada unsur ‘perasan’ dalam diri masing-masing. Samada kita sedar atau tidak. Yang sedar tu, dia sahaja tahu apa tujuan dia bersikap perasan. Yang tidak sedar tu, orang yang melihat sahaja yang nampak dan persepsi penerimaan juga berbeza-beza. Ada orang tidak berniat pun nak perasan. Baginya, itu sesuatu yang sangat biasa tapi orang yang melihat tentu ada andaian tersendiri. Pun kita tidak mampu menolak apa jua andaian, kan?

Ramai yang kita dok jumpa, perasan dari segi fizikal. Ada orang bila orang tengok dia 3,4 kali menoleh, dia dah ‘perasan’ dia paling hensem or paling lawa. Or dia ‘perasan’ baju dia paling lawa or tudung dia paling menawan. Itu perasaan yang sangat biasa. Kita manusia biasa. Tak rugi pun. Jika itu boleh memberikan senyuman sepanjang hari or memberikan motivasi, teruskan dengan berperasaan ‘perasan’ tu. Orang lain pun sama juga.

Cuma, perasan yang kekadang lucu ialah, bila yang tua ganyut tapi perasan muda.

Perasan ni bukan terhad pada luaran sahaja, tapi juga tentang dalaman or isi hati. Ada orang, bila orang bercerita tentang sesuatu topik, dia dok ‘perasan’ orang mengata ke dia. Bila dok baca orang tulis tentang sesuatu perkara (status FB or entri di blog contohnya...) dia dok ‘perasan’ orang menulis tentang dia. Orang tua kata; “cili belum beli, dia dah pedas dulu”.

Sampai bila-bila pun, rasa ‘perasan’ itu tak akan hilang dari dalam diri kita. Kerana kita manusia biasa yang ada perasaan.




Perasan comey. Hahahahaha!




~...merasai diri sebagai lelaki paling popular walau bukan lagi seorang teruna sudah cukup membuatkan HISYAM merasa perasan tidak kerasan sehinggalah SERI BULAN sering pula menjadi pemesan yang tidak jeran mengingatkan bahawa perasaan itu adakala tidak langsung memberi kesan pada sebuah persahabatan...~
























16 comments:

  1. tapi mmg comey yang perasan comey itu. :D

    ReplyDelete
  2. Kakcik pun kadang2 perasan juga - itu tandanya kakcik punya perasaan ... hehehe...

    ReplyDelete
  3. wuuuuu :*
    kita selalu guna perasan jadi perasaan ,
    beza eyykk ?

    ReplyDelete
  4. perasan comey takpe
    jangan perasan diva.. ekekeke

    ReplyDelete
  5. Comey hang bila bersolek........
    Jangan perasan pulak bila kena puji..ha..ha..ha

    ReplyDelete
  6. azie..bukan perasan comey..emang comey tu..enawan senyuman nya

    ReplyDelete
  7. Saya perasan kurus..Muahahahahaaaa...Sah perasan!

    ReplyDelete
  8. ayu perasan ayu makin kembanggggggggg.

    normal kan? miss u kakakku azie

    ReplyDelete
  9. saya perasan dan kadang2 tak berapa perasan.

    baru terperasan org tu comey sebenarnya...

    ReplyDelete
  10. As salam Kak Zie,

    Tak kisahlah org nak kata ape kan... Perasan ke tak, janji comey... Mcm akak! Saya pun suka gak perasan, perasan cantik! hahaha! Sila jgn muntah! ;)

    Tp sbnrnye kdg2 bkn perasan pun cuma kuat berangan jek...hik3 ;)

    ReplyDelete
  11. salam kenal. i pun selalu perasan juga..heheheh. salam kenal. i dah follow blog ni.follow i balik ye..tq..;D

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails