Tuesday, September 15, 2015

Uncle Bob sudah tiada...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Selasa
15-09-2015


Saya sudah membaca dan melihat saat Uncle Bob jatuh sakit dan dimasukkan ke hospital termasuklah beberapa minggu di ICU kerana koma di beberapa status ringkas ahli keluarga dan juga di wall isterinya Puan Hajjah Noraini yang lebih kami kenali sebagai Kak Nanie or Auntie Nanie. Rakan blogger yang aktif menulis sejak pencen, rakan blogger yang kami kenali bertahun lama.

Setiap kali ada gathering blogger dan depa sempat hadir, pasti pasangan ini menjadi tumpuan kerana ramah mesranya depa dan sifat penyayang dan pengasih, seperti kami semua anak beranak. Uncle Bob walaupun bukan blogger tetapi sangat sporting, memahami dan mesra berkawan-kawan.

Sepanjang Uncle Bob sakit, saya langsung tidak sempat melawat. Kesibukan kerja dan bersulam ketika itu bulan puasa... saya hanya membaca. Kemudian Uncle Bob pula dipindahkan dari satu hospital ke hospital lain. Dan Syawal lalu mereka berhari raya di hospital.

Kemudian apabila beliau stabil akhirnya gembira membaca Uncle Bob boleh balik ke rumah dan melalui rawatan susulan dan fisioterapi di rumah.

Sehinggalah, pada petang Jumaat 28 Ogos lalu, saya dikhabarkan Uncle Bob meninggal di rumahnya. Selamat disemadikan pada hari yang sama di Batu Caves.

Dua hari selepas itu saya menziarah Kak Nanie di rumahnya. Beliau nampak tenang walaupun masih sedih. Masih ada ketawa bersama kami walaupun ada airmata bergenang.


Menceritakan pengalaman menjaga Uncle semasa hayatnya di hospital dan saat akhir di rumah.


Blogger Kakcik Seroja dan Mak Chaq Putrajaya (Azilah) yang turut bersama menziarah.


Meski berasa sangat kehilangan, semoga terus tabah dan redha.


Saya sempat snap katil arwah yang memang ditempatkan di ruang hadapan rumah.


Blogger AtukBaik dan MamaWana turut hadir. Semangat kawan-kawan amat diperlukan saat sebegini. Saya tahu. Cuba memahami walau tidak sama dengan bahu yang memikul.

Beberapa hari lalu juga kita menerima khabar sedih tentang tragedi kren tumbang di Mekah. Ramai terkorban dan 5 antaranya jemaah Malaysia. Terpilih olehNya untuk disemadikan di tanah suci.

Semoga mereka yang telah pergi terdahulu sentiasa dirahmati olehNya.

Dan... apa yang kita lihat dan pandang or baca... menjadi teladan, keinsafan juga kesyukuran.

Selamat bercuti esok.

Jangan buat pasal. Kerana kita tidak mahu membaca kes tragedi lagi.




 ~...HISYAM ditinggal sendirian kerana Pak Unggal dan Mak Unggal ke baruh barang seminggu lalu dia ternanti-nanti adakah Pak Utih akan mempelawa dia menginap di Teratak Nyatuh dan dapatlah peluang untuk dia menyakat SERI BULAN atau merengek pura-pura kepingin masak lemak ikan puyu bersama ubi kayu...~




9 comments:

  1. Al-Fatihah buat arwah..
    DariNYA kita datang kepadaNYA kita kembali..

    ReplyDelete
  2. Allahummafirlahu warhamhu wa'afini wafu'anhu..

    ReplyDelete
  3. Al-Fatihah... silent reader pada blog Kak Nanie ni.... kak rose juga kehilangan bapa tersayang pada 21 Ogos lepas...

    ReplyDelete
  4. Al fatihah...
    lama juga dia sakit ...akhirnya kembali. semoga tabah utk keluarganya

    ReplyDelete
  5. baru kenal wajah Makchaq...selalu dok menyorok di blog dia

    ReplyDelete
  6. INNALILLAH... sedih mendengarkannya.. saya mmg tak boleh nak menjengah baik waktu sakit maupun waktu sudah tiada.. semoga ALLAH menempatkan beliau di tpt yg selayaknya.. AMEEN YA RABB...

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails