Sunday, December 29, 2013

Kasut skulah oh kasut skulah vs kasut menoreh getah...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Sabtuday
28-12-2013


Sapa yang sama generasi saya, or mungkin tua lagi dari saya, haruslah masih ingat zaman skulah rendah dulu ada kasut skulah yang jenis plastik tak perlu kapur tuh... Ingat dak?

Zaman saya skulah rendah, saya pun merasa la jugak kasut plastik tu. Maklum, kami orang kampung yang tak kaya, (wpun bukan la miskin) tapi bab kasut skulah dan seumpamanya, amat-amatlah sederhana. Kasut skulah plastik ni jadi perkara biasa la pada kami adik beradik.

Kasut ni sebenarnya sangat tahan lama, sebab lambat koyak. Maklum plastik seluruhnya. Cuma, bila berjalan kaki ke skulah tiap pagi dan balik tengahari, di atas jalan tar yang panas membahang (sampai kalu tengok kejauhan nampak jalan tar tu macam berwap dan mendidih) dan tapak kaki terasa panas.

Bila musim hujan pula, air masuk dalam kasut dan memberikan bunyi menciut or kelepek-kelepok yang...hmmm annoying! Arwah AYAH saya ada sepasang, tapi kaler coklat, buat pi kebun menebas or merumput.

Ahhh kenangan sungguh...!

Bila masuk skulah menengah, saya bersyukur sebab dah mula pakai kasut kanvas (kami sebut kasut kain). Yang boleh dibasuh dikapur dan putih melepak tiap Isnin dan rasa seronok bila beratur di perhimpunan pagi. Jenama masa tu, Fung Keong dan Bata jer lah. Kalu sapa dapat kasut jenama tuh, kira hebat dan cool giler dah!

Sekarang, ada kawan saya belikan kasut skulah anak dia sepasang rega RM160. Saya dok bayang, kasut jenama apa lah itu. American Athletics pun rasa murah sikit dari tu. Agak nyer laaahhh... Tapi takpa la, anak dia belajar pandai. PMR pun score 8A!

Bertuah anak zaman sekarang. Mak-Pak berabis duit untuk skulah. Kalu malas belajar lagi, tak tau la nak kata apa. Urut dada saja lahhh..


Saya jumpa kasut skulah plastik macam kasut menoreh getah ni di Mydin hari tu. Rupanya keluar balik kasut jenis nih. Lupa nak tengok berapa harga. Nampak macam real, kan? Plastik seluruhnya, tapi ada extra lapisan tapak kaler biru di dalamnya.




 ~...kes tumit kasut terbenam di becak depan sekolah beratap rembia tidak pernah dapat dilupakan oleh SERI BULAN sehingga menjadi serik pula dia tiap kali memandang kasut bertumit tiga inci warna merah hati itu lalu bila HISYAM menyindir-sengih-sinis dia rasa kasut itu sesuai dibaling ke belakang temannya itu agar sama-sama serik, sama-sama lawan bertarik...~




26 comments:

  1. Rege kasut sekolah rm 160. Takut dengar...

    ReplyDelete
  2. mak saya pernah cerita dia pakai kasut camni time dia sekolah rendah
    kesian dengar cerita dia yang kena berjalan kaki sejauh 2 batu setiap hari
    bebudak sekarang, suruh berjalan tak sampai 1 km pun
    dah jerit tak mahu ke sekolah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak-budak zaman sekarang memang manja sangat...

      Delete
  3. tak mampu nak beli kasut mahal, anak ramai...asal boleh pakai pegi sekolah dah le...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasut yang murah sangat kang pakai nya tak sampai 2 bulan dah koyak rabak tapak tertanggal.

      Delete
  4. Fuh.. boleh tahan mahal ye harga kasut sekolah tu.. takpelah itu bahagian dan rezeki anak dia.. saya tak mampu nak beli semahal itu.. cukuplah sekadar bersederhana..
    saya ada jumpa kasut ni kat pasaraya MU baru-baru ni.. ingatkan kasut tu bertali tapi rupa-rupanya hiasan semata-mata.. tak ingat pulak harganya berapa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harus lah tak sampai RM10 kot. Nampak macam kasut bertali ker kan? Hehehe

      Delete
  5. kasut plasik...mck pun pernah rasa......

    masuk skolah menengah, asrama, school netball team, kena guna kasut 'kain' warna itam.....pakai dari f2-f5....tak mampu nak beli yg lain...sib baik kaki amat bekerjasama...tidak membesar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu kita zaman dulu sangat berjimat dan pandai jaga barang. Budak sekarang ni barang senang dapat, sepah-sepah jerrr

      Delete
  6. Haritu pon masa g tesco nampak jugak kasut getah ni, ramai ibubapa yg beli kasut jenis ni..senang kan tak payah basuh beria macam kasut kanvas tu. Kakak sy pun beli kasut ni untuk anak lelaki dia...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasut ni memang murah dan mudah jaga, tapi jenis plastic ni tak serap peluh. Kalu berpeluh kaki berbau dan ada kesan tak baik utk kaki.
      Pendapat saya....

      Delete
  7. Kasutni kata adik saya yg penah belikan utk anaknya kalau kotor payah nak hilang... mula nak beli terus x jd....
    160 utk satu kasut sekolah... ehm bertuahnyer anak 2 skrgkan.... anak2 saya msh bata... lasak dan affordable

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jenis plastik ni, bila terlekat kotor yang berminyak mcm minyak hitam memang tak akan hilang. Setakat lumpur boleh basuh lap dan pakai semula tapi minyak hitam memang jadi stain kekal.

      Delete
  8. Budak sekarang ada banyak pilihan, nak pakai ikut saja apa depa hendak, then bayar....

    ReplyDelete
  9. ada rupanya kasut skolah plastik.. nina tak tau pun sbelum ni. dulu skolah tiap2 thn tukar kasut sbb kaki panjang sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak memang cepat membesar. Anak-anak Kak Azie kadang setahun sampai 2 kali beli kasut baru sebab tak muat.

      Delete
  10. Dulu dan sekarang jauh berbeza tapi pengalaman kita jauh lebih berwarna warni dari anak 2 sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Kita merasa perit panas berjalan kaki ulang alik. Nak naik bas sekolah mana la mampu sangat masa tu. Makan pun selalu berbekal sebab duit belanja selalu sikit. Wpun dulu semua murah, tapi kita tetap serba kekurangan.

      Delete
  11. Baca entry kak azie ni, baru saya tau kewujudan'kasut plastik' zaman dulu..
    Tapi ok apa dia wujudkan semula kasut plastik...selain tahan lasak, senang...takyah kapur! hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi sebenarnya, Kak Azie rasa kasut jenis tu tak serap peluh dan kaki akan berbau. Agak tak praktikal bagi orang yang lasak dan selalu aktif.

      Delete
  12. assalam kak azie..apa kbr? sht ke?lma x komen..cuma sempat baca je...mhl beno hrga ksut ..seram....dil dulu satu kasut pakailah sampai koyak sebab takut nak mintak ganti padahal abah bukan marah pun..cuma mungkin dulu2 x pandai meminta2..x macam bdk sekarang..hehehehe

    ReplyDelete
  13. betul kata kak azie..kalau PaMa mampu boleh aje..tp bg yg kurang berkemampuan dapat pakai kasut getah camtu pun dh bersyukur..dari kena gi skolah kaki ayam

    ReplyDelete
  14. Boleh ke budak2 sekolah sekarang pakai kasut tak berkapur Kak Azie sebab masa Aina sekolah menengah dulu basuh kasut tak boh kapor pon kena tarik keluar barisan semasa spotcheck selepas perhimpunan.

    Kita ni 'beli baju ujur kat badan sendirilah' Kak Azie, bagi anak yg termampu oleh kita dan jgn sampai jatuh membazir pulak...

    ReplyDelete
  15. teringat sekolah rendah dulu ada kawan pakai kasut getah nie....ada jumpa kat Tesco dan Mydin yang jual kasut getah nie...harganya tak sampai Rm 10 jer....

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails