Wednesday, December 4, 2013

WW: Rumah Bonda, rumah pusaka yang terpinggir ini akan kembali dimeriahkan...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Rabu
04-12-2013


Rumah Bonda. Yang sudah bertahun ditinggalkan sepi.

Depan.


Hanya 2 bilik di bawah. Bilik solat dan bilik rehat.

Bawah.


Anjung, atas. Dulu karpet melekat lantai dari hujung sana hingga ke belakang.


Atas, dari anjung ke belakang.


Belakang rumah bersambung bilik air (ada 4 bilik air) dan bersambung dengan stor pinggan mangkuk.


Tiada kata secantik bahasa.
InsyaAllah, akan kembali dimeriahkan semula dalam masa terdekat.

*pic kredit to MyAnak Menakan.




 ~...musim tengkujuh tidak pernah menjadi masalah langsung kepada HISYAM untuk terus menulis surat di bawah tempurung dan bagi peminat hujan seperti SERI BULAN tiada hari yang dia tidak berangan hendak melompat di laman, tetapi menyedari Kampung Separuh Desa bukan seperti kota metropolitan dunia mereka dulu, dia jadi segan walaupun HISYAM bersedia menjadi peneman menanggung sindiran atau rasa pelik warga kampung namun bila Mak Utih menjeling dan Pak Utih berdehem, hujan hanya dirasa di tapak tangan dan di ubun kepala...~




31 comments:

  1. saya suka tgk area anjung tu..nampak sejuk dgn lantai papan...sayangnya jika dibiarkan mcm tu ja,kan..

    ReplyDelete
  2. suka tengok rumah bereka bentuk seperti ini ...

    ReplyDelete
  3. oh myyyy.......teringat rumah arwah mak yg cantik juga sebegini tapi sedang menunggu rebah x terpelihara. Semoga dapat dimeriahkan kembali rumah secantik ni. Sayang sangat jika terabai.

    ReplyDelete
  4. Ada yg balik nak dok rumah ni ke kak azie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, tahun depan MyBonda akan pindah duduk semula rumah kampung ni bersama-sama dengan family kakak.

      Delete
  5. rumah kampung memang cantik...saya suka...
    teringat juga rumah ayahda saya di kg yang juga bakal di naik cantikkkan tahun depan...

    ReplyDelete
  6. suka la rumah kampung..jarang da jmpa rumah mcm ni..kompom byk nostalgia manis kannn

    ReplyDelete
  7. Cantik kerawang2 kat atas tingkap tu...
    Teringat sekali kami ikut rombongan meminang ke Olak Lempit, anjungnya karpet hijau dinding ke dinding.. anak makcang hadi & syuhada naik dulu (kecik lagi la). Naik2 teruih... waaaa ada padang la...pakat lumba lari dua2 orang.... bikin malu betui..

    ReplyDelete
  8. Cantiknya rumah....akak nk pndah kg ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Azie pindah kampung tak dapat la chot nak serang meja makan akak. huhu.

      Delete
    2. Tidak. Mak yang akan pindah balik semula ke kampung, tahun depan.

      Delete
  9. wah klasiknya...baru nmpk betul2 rumah kg......

    ReplyDelete
  10. meriah raya.. larik larik dari hujung rumah sampai dapo.. gembira tayang baju raya.. sambil nengok akak akak pasang langsir kat semua tingkap.. dengar riuh suara mak kat balik dapo.. #tetibamoodraya

    ReplyDelete
  11. perlu dipelihara rumah lama nie...cantik...rumah lama kami di kampung dah diruntuhkan.....huhu

    ReplyDelete
  12. Rumah yang sangat terlalu banyak menyimpan memori dalam hidup, kenangan itu ada di mana2. Sayang rumah secantik ini tidak berpenghuni. Rumah lama kak ada nilai tersendiri!

    ReplyDelete
  13. cantik rumah ni..rumah saya kat kg pun kalau dijaga mungkin cantik dan elok lagi...
    cuma sesakali kami adik beradik balik kg bersih2kan mana yg patut...

    ReplyDelete
  14. Eloklah kalau di pulihkan. Tak ada rosak pun...cuma nak cantikkan semula jer. Kalau tak ada ahli keluarga yang nak duduk, disewakan pun elok juga. Kurang2, ada yang jaga rumah nie.

    ReplyDelete
  15. Luas tu...sayang jugak takde yg duduk. Tapi tu la memasing ada kehidupan sendiri kan..

    ReplyDelete
  16. bestnya.. berkumpul ramai2 tidur di anjung tu. bersusun je....

    ReplyDelete
  17. klasik...sayang kak kalau dibiarkan:-)

    ReplyDelete
  18. besar dan luas rumah ni kak azie....
    masih kukuh lagi....perlu dijaga...sayang

    ReplyDelete
  19. rumah kampung jugak best...sayang kalau tak dipelihara...
    besar rumah ni kak...

    ReplyDelete
  20. Salam AA,
    Sejuk nyaman serasa hati pabila rumah pusaka lambang warisan satu keluarga akan dipenghunikan kembali dan pada tahun berikutnya akan bertambah meriah gemilang suasana hari perayaan yang akan disambut didalam rumah Bonda yang cantik berukir seni melayu turun-temurun yang kini sudah diambil kata putus bagi memeliharanya semoga cantik teserlah senantiasa... kagum dengannya rumah Bonda AA yang lapang dengan keluasan yang gadang, begitu selesa pabila berkumpul ramai... adore bahagian anjung juga dapur, kekalkan rumah pusaka Bonda untuk selamanya ya AA, karena sekarang ini banyak rumah-rumah peninggalan temurun dibiarkan uzur sampai roboh sendiri...

    Salam mesra semanis madu.

    ReplyDelete
  21. puas cucu-cucu berlarian dari depan ke belakang.. dari kiri ke kanan.. ;)
    jangan kata budak-budak, mak budak ni pun teruja.. ;)

    ReplyDelete
  22. eloknya rumah pusaka ni dijadikan tpt adik beradik berkumpul ...

    ReplyDelete
  23. Emak Azie akan duduk dgn siapa kat kampung tu nanti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah, kakak saya (yang mengajar di pekan area situ) sekeluarga akan tinggal dengan dia tahun depan.

      Delete
  24. salam azie, nanti time raya mesti meriah....pakat berebut port masing-masing.

    ReplyDelete
  25. Kak Azie..ni kat mana, Tg Piandang ka ..K.Kurau ?...eh sy lupa la mana kampung AA ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara Tanjong Piandang – Kuala Kurau. Tengah-tengah. Batu 10 1/2. Exact nama kampung: Kampung Sungai Bharu.

      Delete
  26. Cantik... indah lagi kenangan yg pernah mengisi ruang rumah ini kan...

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails