Sunday, March 6, 2011

Berkongsi Blog dengan Orang Sebelah: Sebuah Pendapat...

Salam.
05-03, awal pagi.


Sekadar sebuah pendapat, dari persepsi AA sendiri sahaja. Tiada kaitan dengan mana-mana orang juga tiada niat meng“isu”kan blog sesapa pun.

Ada ramai blogger yang miliki lebih dari satu blog, kan? Pastilah dengan sebab dan alasan yang tersendiri.

Aku sendiri ada satu lagi blog lain (blog sulung) yang diprivatekan, dan pernah dah aku cerita dulu, blog itu memang banyak tentang keluarga, catatan perjalanan bersama family dan serba sedikit melibatkan kerja. Dan kebanyakan entri sangat panjang-panjang dan details.

Kemudian ada lagi satu blog adalah koleksi sajak-sajak yang menjadi “sentimental value” dan terlalu segan nak publish jugak.

Sehinggalah seorang blogger sarankan buat blog yang public, dan masih lagi aku ingat dia kata, “kalu buka open, saya yakin ramai orang akan masuk baca blog awak.” — mungkin benar juga kata-kata dia. (Lebih dari 2 orang masuk baca, kira RAMAI ler tu, kan?)

Dari pemerhatian singkat, ada juga blogger yang menulis blog dengan berkongsi dengan “orang sebelah” – pasangan masing-masing. Kedua-dua mereka menjadi “admin” kepada satu blog. So sweet, kan?

Tapi pernah juga ada kes yang “terbabas”, sorang nak komen tapi terguna nama author pasangan. Hahahaha... aku pernah baca komen tu.

Dalam hal ini, tentulah ketelusan adalah perkara utama dan mereka sudah bersedia dengan apa juga risiko (tulis blog ada risiko ker? kalu wartawan/polis/ahli politik ker yang tulis blog, harus lah kot...) seperti dikecam, disindir atau dipertikaikan... sangat subjektif gak ler bab ni pun.

Kadang-kadang ada blogger cuma sorang tuan rumahnya, tapi password dikongsi bersama pasangan. Perkongsian adalah indah.

Ada juga kategori di mana, si isteri seorang blogger tegar dan si suami si follower tegar dengan setiap hari mengikuti/baca blog isteri dan ternanti-nanti pula apa citer yang bini dia nak tulis pasni... pasni.. pasni.

Tentulah ada sebab, kan? Ada blogger yang tinggal berjauhan dengan pasangan, disebut weekend husband/wife. Tentulah nak tahu perkembangan pasangan atau anak-anak. Juga yang terpisah jauh beribu batu di seberang laut sana, tentulah setiap entri dinanti bagi melepaskan kerinduan kepada keluarga, suasana tempat sendiri juga makanan yang menjadi kerinduan tekak.

Ada juga blogger single yang sedang berkasih, kekasih pun ternanti-nanti juga apa citer kekasih. Adakah akan ada entri memuji dia? atau adakah akan ada entri menyebut tentang sebuah kerinduan dan hasrat mereka untuk bersama? — malas nak komen bab ni.

Ramai blogger yang menulis dalam konsep kekeluargaan, di mana segala perkembangan keluarga dirangkum sekali termasuk gambar-gambar sekeluarga. Ini lumrah, majoriti berbuat begitu kerana kebanyakan blogger yang aku kenal sudah berkeluarga dan kita akan kenal mereka sefamili thru cerita dan gambar-gambar. Dah blog konsep keluarga...

Tapi, ada juga blogger yang tidak mahu berkongsi dgn pasangan masing-masing tentang apa yang dicoret. Mungkin malu atau ada alasan sendiri. Ada blogger yang langsung tidak mahu suami tahu pun dia ada blog. Hehehehehe...!

Aku tergolong dalam kategori lebih selesa untuk tidak berkongsi tetapi tidak kisah andai diketahui. My TOKLAKI sedia maklum aku seorang yang sangat suka membaca dan menulis sejak berzaman lamanya, jadi kalu aku mengadap komputer (kadang2 kerja pun buat kat rumah) so dia dah tak heran lagi.

Blog aku memang public, anak-anak aku bebas masuk untuk baca apa sahaja di sini. Cuma setakat hari ini My TOKLAKI tak pernah komen (rasanya dia tak tahu pun), sebab dia pun bukan jenis hadap PC. Kadang2 email pun aku yang tolong taipkan.

Seboleh mungkin, aku tak “berapa rela” jika dia tahu tentang “yang ingin kukongsi” pun. Tak privacy lah nak menulis nanti, walaupun sebenarnya takda menda pun yang pelik atau mencurigakan. Gambar dia pun aku tak penah letak sini. Pendekata, “nothing special”.

Hanya merasa lebih selesa bergerak sendirian begini, nak merapu pun senang. Kang kalu dia baca, mungkin ada pendapat kita tak sama, atau mungkin ada gurauan kita yang diterima berbeza pula. Tak pasal-pasal boleh jadi isu pula dalam rumah... hehehehe (Ada sesapa pernah kena?)

Cuma nak pesan: Jangan jadi STALKER kepada pasangan masing-masing, ok!


Seliper pun mesti berpasangan, sebab takda orang pakai hanya sebelah, kan?


*Sekadar sebuah pendapat. Panjangnyer entriiiiiiiiii......




~...semasa berjanji untuk saling berhubung melalui surat di bawah tempurung di ujung ampaian, SERI BULAN sangat meragui cara itu kerana HISYAM bukan seorang penulis tegar, tetapi bila setiap hari lelaki sedap mata memandang itu melintasi laman Teratak Nyatuh, hatinya berbunga dan bangga...!~






67 comments:

  1. Abg Mus tahu yang isteri dia ini sangat suka menulis. Dia juga tahu tentang blog itu dan ada kawan pejabatnya yang menjadi pembaca blog isterinya. Tapi... dia tak pernah tahu hendak membuka blog KS itu dan tak pernah ambil pusing pun.... ish!

    ReplyDelete
  2. suami sy dl pon xpenah amik tau apa yg sy tulis kat blog..
    tp sejak2 dia ada blog juga rajinlah dia membelek blog saya..

    ReplyDelete
  3. Tertarik dengan n3 ini..

    Weekend husband.. hehehe..

    ReplyDelete
  4. sy dah tulis komen separuh mukasurat, tak jadi..nak buat entri...kita balas kat sana ye...


    hehe

    ReplyDelete
  5. Hehehe...pernah terjadi cklah beri komen di blog orang, yang keluar nama dan gambar ckZahan. Cepat2 padam...


    Azie, ckLah memang berkongsi blog dgn dia. Tapi, dia sangat jarang menulis komen atau bergerak aktif dalam blog.Dia hanya membaca blog2 ilmiah, tapi tak berkomunikasi dengan bloger lain. Sekadar pantau pergerakan isterinya saja, supaya jangan nakal. Hehe.

    ReplyDelete
  6. pernah jgk kak azie, komen terguna nama TokLaki saya..hahah.

    kelam kabut nak membetulkan, huu...

    *LIKE this entry!

    ReplyDelete
  7. walaupun panjang saya baca dari awal sampai abis tanpa langkau2 pun. dan amat menarik entri nih. suka cara olahan kak azie...

    ReplyDelete
  8. hubby sayalah pembaca tegar blog saya..hehe
    kdg2 ade komen cik anon tu..dialah yg komen..hahaa..saya tau dia komen..

    jadi setiap n3 saya..saya pastikan xde sensitif isu..isu2 biasa sb hubby saya xbg tulis isu yg panas2 atau sensitif..

    setakat ni dia ok..tapi yg pasti..jika mengarang n3..xle depan dia..jadi blurrr..

    da publish ok..hehe

    ReplyDelete
  9. hikhik, dlm sunia blog kte kena professional...

    ReplyDelete
  10. Selipar sebelah atas, nak jual header ke nak jual selipar

    ReplyDelete
  11. woooo...awal akak updat ebelog hari ni.. :)

    ReplyDelete
  12. nice entryla. semalam kwn saya tu baru aje suruh saya buka blog utk dia dan kami share admin. dia malas nak type tp bg idea untuk ditulis. kekeke..sendiri punya blog pun kekadang update 2-3 hari..
    nak citer hal2 rahsia takdelah...bagi "kelihatan" sikit2 je..karang ada yang sentap pulak. sentap ke? macam takde perasaan je.. haha

    ReplyDelete
  13. -Saya mula ber blog bulan Nov 2010. Sebab saya akan anggap blog saya sebagai diari bergambar saya. Sayang rasanya perjalanan hidup ni berlali begitu sahaja. Dan InsyaAllah, boleh dpt ramai kenalan melalui nya.

    -Dan InsyaAllah saya akan buat satu lagi blog, lebih kepada photoblog. Yang mana saya akan titipkan gambar2 anak saya berkembang, sejak lahir..hinggalah saya tak larat nak snap gambarnya hari2..~hehe..

    -Isteri saya baca blog saya.Tiada rahsia. Tapi dia tidak berblog.

    ReplyDelete
  14. Org sebelah kakak nie bukan jenis ambil pusing pasal blog. Kalau kakak sedang menaip adalah dia jengok-jengok tapi tak pernah nak ambil tahu. Kalau kakak kata ini cerita bla-bla.... kalau dia minat tengok gambar (kalau ada), baca pun ala kadar je.....

    ReplyDelete
  15. saya buat blog baru sebab blog lama ada problem..ada parasit mengintip blog tersebut so sy biarkan je tk aktif..ada satu lagi kt wordpress pun dah tk aktif..
    buat blog baru ni sebab tak mahu kwn2 opis tahu,adik beradik tahu,sepupu sepapat tahu..cuma diri sendiri dan kwn2 di sini saja yg tahu..

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum.
    Tertarik dengan kandungan pn. azie.
    Apa yang penting, pasangan tidak diabaikan kerana berblog.

    Ada juga terdengar rungutan rakan tentang mereka yang 'addict' sangat berblog sehingga keluarga dipinggirkan. Seolah-olah blog adalah segalanya. bangun pagi terus ke blog, tidur lewat malam sampai 1-2 pagi kerana blog.

    Semoga kita tidak termasuk dalam golongan seperti itu. Pada saya blog sebagai cara melepas stress, itun pun jika ada masa mengadap komputer.

    Salam ceria.

    TQ

    ReplyDelete
  17. betul tuh.. walau ape pun kita buat. tanggungjawab dan amanah harus diutamakan...

    jangan leka dengan benda lain samaikan tanggungjawab terabai.. terutamanya pada Allah dan keluarga

    ReplyDelete
  18. hehe.
    tersenyum baca entri kak AA.

    mula2 saya start berblog, the husband quite uncomfortable. tapi bila dah lama-lama, dia boleh terima juga yang saya ni... "begini orangnya..." hehe

    dah blog saya ni, dia baca secara skodeng dan kekadang baca depan-depan saya. tak kisah la kan, since it's nothing to hide about.

    ReplyDelete
  19. saya memang solo molo dalam hal berblog ni. memang takda orang kat sebelah pun, hehe. bukan saja family, kawan2 & students pun tak tau saya ada blog. lebih selesa begitu, dapat kawan baru di sini :D

    ReplyDelete
  20. Salam Kak Azie..

    Nida menulis blog pula kerana menganggap ia seperti koleksi album dan diari.. agar satu hari nanti, cucu cicit dapat lihat dan baca rentetan kehidupan atuk atau moyang mereka.. hehe

    ReplyDelete
  21. Memula berblog sebab nak publish my hobby cum biz pasal hantaran, hampers. Then terus suka bila travel dan tips to other. Nak jdkan blog as kenangan sekeluarga.

    ReplyDelete
  22. salam


    ada banyak blog ikut keadaan la..hehe

    tapii tak suka pasangan baca blog kita..hahha

    ReplyDelete
  23. walau panjang..ayu tetap baca satu persatu..

    kak.......mujur en zalie tak tahu berblog...heheheh...dan dia tak ambil pusing ttg apa itu blog citarasa rinduan..

    ayu tak kisah...sbb ayu tau..dia tau isterinya tak melampaui batas...


    yang pasti~ yang ingin kukongsi ~..mmg best..sejak kes menghilang selama 2 minggu..ku jadi perindu tegar ..ada pakai bomoh ker???
    hahahah...LARI!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  24. munna berblog mengenai keluarga...en abg mmg tak pernah masuk campur... pasal dia tak minat pasal komputer dia lagi suka memasak... tapi setiap yg munna citerkan mesti bagitau dekat dia...

    ReplyDelete
  25. salam buat AA...
    waaaaa..pendapat yang best do=ikongsikan...betul kan..blog bagi blogger TEGAR merupakan umah kedua mereka.....

    ReplyDelete
  26. kak azie..i like ur entry! Walaupun berjela, tak bosan membaca nya. Dan boleh dikatakan isu 'rare' ok! :)
    Hmm..blog saya selalu di 'skodeng' tapi saya tak kisah, sebab saya playsafe..haha..telusssss je. saya tahu 'ada' yang tegar membaca walaupun tak ada apa yg menarik pun.
    nak berkongsi buat blog, rasa nya tak kot....hehe..u, u..i, i lah..hehe

    ReplyDelete
  27. KAKCIK:
    Yang pasti, Abg MUS sangat sporting, dan bila sekali sekala gathering, lebih dia dari Kakcik yang menulis blog. Dia sungguh friendly!


    HAMIZAH:
    Ahaaaa... sebab dia nak tengok kot isteri dia puji dia dalam diam kot...:)

    ReplyDelete
  28. suami saya tak baca pun blog saya...:(

    tapi tak pernah halang pun saya menulis.oklah kan :)

    ReplyDelete
  29. MOHAMAD:
    Salam kenal, sila masuk. Terimakasih.
    Weekend husband, awak kategori mana?



    KAK KUJIE:
    Saya harap pun mendapat pendapat/feedback yang bernas dari AKAK, sebab saya tahu ini sebahagian dari pengalaman Akak.

    ReplyDelete
  30. CKLAH:
    Sebab saya nakal lah saya tak berani nak bagi TOKLAKI tahu pasal blog saya. Hahahahaha!



    NAJWA:
    Jangan terbabas lagi tauuu.. Bahaya!

    ReplyDelete
  31. EELOBOR:
    Olahan seorang wanita biasa, isteri dan ibu. Biasa ja.



    MEK SARAH:
    Kak Azie tabik pada pasangan yang telus macam MEK dan suami, malah saling sokong menyokong dalam berblogging. Kalu betul caranya, memang enjoy, kan?

    ReplyDelete
  32. AYUNI:
    Professional pun biar kena pada tempatnya.



    ZEQZEQ:
    Nak beli ker? Saiz 9 tu.

    ReplyDelete
  33. JIJI-FIFY:
    Sebenarnya seawal 3 pagi tu. :)



    ERI-CHAN:
    Jika mahu menjadi blogger tegar, bab-bab sentap ni seharusnya ditiadakan.

    ReplyDelete
  34. DADDY ZIYYAD:
    Ramai juga yang seperti DZ, telus dgn pasangan wpun pasangan tidak aktif. Dan sebagai ibubapa, memang seronok rakamkan gambar anak-anak dari kecil hingga membesar. Menjadi catatan kehidupan. Best!

    Kak Azie ni anak2 dah besar panjang, nak rakam kisah pun, lain ler caranya.

    ReplyDelete
  35. KAK ZAKIE:
    Suami Akak tu lebihkurang sama macam My TOKLAKi jer pe’el nya. :)



    NYANYISUNYI:
    Saya faham alasan dan niat IDA tu. tiap kita pasti ada sebab utk diri kita, kan?
    (Bolehkah saya guna nama IDA tu, atau patut sebut NS jer?)

    ReplyDelete
  36. ADMIN P&P:
    Terimakasih cikgu, berpesan dan saya rasa itu suatu peringatan yang sangat benar dan tulus.
    Bab “addict” tu, masih dalam keadaan tahap terkawal lagi. InsyaAllah.



    TENANGSUDEY:
    Terimakasih berpesan-pesan.

    ReplyDelete
  37. EFFA:
    Jika kita yakin dan jujur dgn apa yang kita tulis, sebenarnya takda apa pun yang nak disorok, cuma adakala kita rasa malu jerrr.. kan?



    DINAS:
    Betul. Alasan yang lojik dan selagi selesa, teruskan saja begitu.

    ReplyDelete
  38. NIDA:
    Pengalaman Nida sangat mahal dan berbeza dari orang lain, memang wajar sekali disimpan gambar dan catatan perjalanannya. Semoga terus menjadi blogger yang aktif.



    YAN:
    Sebenarnya, kenangan bersama keluarga lah yang paling best sekali dalam hidup, kan?

    ReplyDelete
  39. SYIRA:
    Ramai juga yg tak suka pasangan baca, dgn alasan tersendiri.



    AYU:
    Bomoh, bomoh tak main la, tapi setakat susuk letak kat jari tu memang ada. Hahahahahaha! Nasib ler ko AYUUUUUU...!

    ReplyDelete
  40. MUNNA:
    Ada suami yang tak rajin nak hadap komputer, sebab cepat bosan. Tapi kalu kita bercerita terus, pasti dia rasa tidak dipinggirkan.



    Salam PAKLONG:
    Rumah kedua yang memang berada dalam rumah pertama!

    ReplyDelete
  41. SITI MURNI:
    Berkongsi blog ada pro kontra. Dengan alasan tersendiri.

    Apapun, sama ler kita. Tak selesa berkongsi, tak privacy laa.

    ReplyDelete
  42. CIKGU NORMAH:
    Memang sangat ok tu. Itulah yang best tu.

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum...
    Entah hubby baca ke idak saya pun tak tahu. Tapi dia yang galakkan saya berblog. Kenapa??? entah tak tahu le teman.

    ReplyDelete
  44. Aslmkm.
    Hmmm ... lama juga Kak G tak ke sini - sejak sebelum p cuti agaknya!
    Kak G pula disarankan oleh anak ... tak larat dia seorang saja nak mendengar Mamanya berkongsi & bercerita! :)
    Tapi semua pergerakan Kak G direport dengan Hubby ... pun tak terlarat beliau melayan! :)
    Pendeknya blogging adalah satu wadah buat Kak G berkongsi ilmu, pengalaman, pandangan etc yang baik2.

    ReplyDelete
  45. bila nak kongsi sajak tu kak??
    cepat la kongsi..saya suka.hehe

    betul tu..banyak ragam jugak..tapi yang kongsi blog rasa lebih romentikkan.hehe nak buat macam tu jugak la..tapi kena kawin dulu.sebelum kawin kena ada calon..kena ada duit.bla bla bla.hehe

    ReplyDelete
  46. kak azie...
    suka berkongsi tapi tak nak la sampai suami pun kene kongsi...heheheh...hubby sy terbaca blog sy lalu berkata...knp la awak letak gamba sy yg tak hensem dlm blog awak nie....(tak tau nak jawap apa....)

    ReplyDelete
  47. salam singgah,
    kami laki-bini ada sorang satu blog, mungkin sbb gaya penulisan yang sikit berbeza ... =)

    ReplyDelete
  48. Mamason pun follow prinsip kalau nak baca blog carilah sendiri.So staff sekolah masih berteka teki dan mencari blog saya. Hehe.Tapi suami dan anak anak tahu .Dan mereka jadi pembaca tegar.

    ReplyDelete
  49. Salam KAK SAM:
    Kalu dia galakkan, mungkin juga dia pun suka membaca tu. :)



    Salam KAK FAUZIAH:
    Betul, suka dgn tujuan KAK G. Saya pun tak lepas membaca entri2 KAK G. Banyak perkongsian berguna.

    ReplyDelete
  50. SI PARA-PARA:
    Selain itu semua, nak kahwin juga mesti ada ilmu.



    AZIAN:
    Jawab pada husband, “Awak tak hensem pada awak, tapi hensem banget pada saya.” hehehehe

    ReplyDelete
  51. ABU AIMAN:
    Salam. Sila masuk, terimakasih.

    Berasingan blog pun seronok. Masing2 ada cara yang tersendiri.



    MOKJADEANDELL:
    Saya pun lebih kurang Makcik. Ramai kawan tak tau, malah satu tempat kerja pun tak tau wpun saya jarang tulis pun pasal kerja.

    ReplyDelete
  52. emm..best juga kalau pasangan kita
    tak masuk dan baca n3 kitakan

    so kita dpt meluahkan apa yg kita
    nk luahkan sepuas2nya
    tp hubby ati pembaca tegar blog ati
    so apa nk di tulis tu kena berlapik
    hihi...

    ReplyDelete
  53. ATI:
    Lapik dengan apa agaknya yerrr... hehehehe

    ReplyDelete
  54. tp skrg..org dh x paki selipar yg same.. laen2 kaler dh..

    ReplyDelete
  55. my other half is my self. so i share my blog with my other half. mueheheh~

    ReplyDelete
  56. yang satu blog nie pun payah nak update sekarang

    ReplyDelete
  57. Hi Azieazah, I only have my blog. Satu suda chukup.
    I do not have FB or Tweeter ke apa lain2.
    Nanti lintang pukang, ha ha.
    How are you?
    Wishing you in good health, best regards.
    Lee.

    ReplyDelete
  58. MIMI JAZMAN:
    Ohhh ya ker? Kak Azie pernah kena, tapi tak sengaja punya kes. :) Nanti nak try lah..



    GADISBUNGA:
    Your Other Half sangat beruntung!

    ReplyDelete
  59. MAMAI:
    Kak Azie pun rasa payah gak mula-mula, tapi sbb bukan priority, tak ler payah mana pun.



    UNCLE:
    Hello UNCLE. Nice meet U here.
    Have a good day UNCLE.

    ReplyDelete
  60. hehehehe..istri sy byk mendorong sy tulis blog..kadang2 topik pun dia bg cadangan untuk diblogkan heheheee

    ReplyDelete
  61. suami saya suka bukak blog saya hari2...kalau saya lambat je publish cerita, dia akan kol saya, xde n3 baru ke hari ni? ekekekekek...

    ReplyDelete
  62. SAHROM:
    Wahhh itulah suatu perkongsian yang manis!


    WAHIDA:
    Agaknya dia suka IDA bercerita pasal diri dia juga kot...:)
    Sebab yang tulis adalah isteri, perasaan tu lain tau. Rasa best jerrrr...

    ReplyDelete
  63. blog aina...pak tuan memantau dalam diam...hahahaa...jangan cari pasai nak tulis lebey2...

    yang comment dia tak kisah tapi luahan hati isteri yang dikisahkan...

    ReplyDelete
  64. JUNAINA:
    Sekali sekala elok gak dia kisahkan luahan hati isteri, sebab kita tulis ikhlas. Kenen-kenen pun syok gak. Biaq dia tahu...hehehehe

    ReplyDelete
  65. hahah.. bab komen tapi tersalah log in nama fulaks, tak perasan itu nama isteri. hahaha. memang maza selalu terkena mcm tu.. hehehe

    org maza pun ada blognya, tapi tak aktif... kekadang maza sendiri yg update utknya.. hahahah

    selamat semuanya gitew...

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails