Thursday, March 10, 2011

Antara Tergelak dengan Terbahak... Hak Hak Hak Hak!

Salam.
09-03-2011, awal malam.
Lokasi: Dalam rumah, bukan dalam bilik air...



Sengaja entri hari ini nak berkisah pasal gelak. Ada orang sebut ketawa, dan ada orang lebih canggih lagi sebut, laugh.

Ada berapa jenis gelak? Ntah. Suka hati jer lah nak masuk kira gelak apa. Antara yang popular tentulah gelak jahat, gelak setan, gelak jin.

Aku orang paling suka gelak. Masa sekolah cikgu nak bawa jarum nak jahit mulut aku. Tapi aku jugak lah yang selalu jadi Ketua Kelas beberapa tahun, sebab masa sekolah menengah lagi skill kepimpinan dah ada skit-skit. Hehehehe > gelak angkuh skit.

Aku suka tengok citer yang boleh gelak-gelak. Kadang-kadang orang tak gelak tapi aku gelak atau paling tidak gelak lebih dulu dari orang. Sebab tu belum apa-apa orang akan pandang aku dulu. Kenkadang citer tak lawak, tapi orang rasa lawak bila tengok aku gelak. Cemana tuh?

hahahahaha! > gelak betul tu, bukan main-main.

Masih ingat cemana pelakun Aziz Satar (kini Dato’) gelak sambil urut-urut tapak tangan sebab selamat timbus harta karun yang dicilok dari gua Ali Baba? elehhhh baju pun tak pakai masa tu, tapi ada hati nak gelak macam katanya, “macam monyet daaa...!” hahahaha!

Filem-filem camni memang tak jemu langsung utk bergelak lagi... dan lagi.


Aku masih ingat dialog pelakun Kuswadinata ini, dalam filem Bujang Lapok: “Ini bukan orang lain Nah... MADU kau jugakkk!” Cissss!

hahahahahaha!

Mungkin hampir sama gaya gelak masa tengok citer Hantu Kak Limah Balik Rumah, kan? Cemana si SYED yang dok ateh “whil cha” boleh lari dulu? kahkahkah!


Ada banyak filem komedi, tapi tak semua boleh buat orang gelak. Paling-paling pun ada yang jahat boleh plak gelak sinis.

Aku dan beberapa orang kawan aku pun ada beberapa jenis gelak yang hanya kami yang faham. Malah ekspresi gelak itu boleh pula dijelaskan hanya melalui sms sahaja... e.g.

Ngeh! Ngeh! Ngeh! Ngeh! > ini ada makna tersendiri, seperti gelak cover line atau cover malu.

Hehehehe > ni gelak biasa, biasanya menjadi jawapan paling mudah bila takda jawapan nak bagi.

Wakakakaka! > gelak beso.


Terutama bila ada citer lawak atau terbaca part lucu seperti layan komik Gila-Gila!

Kenkadang sendiri merapu pun boleh gelak sendiri gak. Macam tak betul jer. Contoh:


Aku tergelak sendiri baca komen sendiri, sebab ada ayat Ombak Besar tu. Hahahahaha! Pernah tengok iklan Ombak Besar? Iklan tu selalu kuar petang-petang jer, waktu lain takda. Agaknya kalu siar waktu malam, boleh memberikan kesan sampingan atau rangsangan tertentu kot.! Hikhikhikhk! Tiap kali iklan ni muncul kat tv, kami mesti tergolak anak-beranak!

atau,

Hik! Hik! Hik! Hik! > macam gelak miang jerrrr?

Ha Ho Ha Ho > tak pandai lak aku nak tulis, tapi nak gelak gaya samseng bila dapat colek anak dara kampung! Macam si Saleh Kamil dalam filem Sarjan Hassan.

atau gelak besor si Pak Maun masa dapat menari dalam Pesta Muda Mudi! Yaaaa hooo!

Koh! Koh! Koh! > ini gelak trademark si blogger RED RAMBUTAN.

Qah! Qah! Qah! > ini gelak trademark si blogger yang jauh di sinun.

Ada berapa jenis gelak lagi? Gelak mengorat cemana eh? Gelak eksyen?


*Pesanan, jangan gelak besar macam AA, sebab dia dah lali kena kutuk sebagai “Jijah Speka” atau “Radio Karat Pasar Malam”!


Ombak kecik ombak besar,
Memang seronok bermain ombak,
Gelak kecik gelak besar,
Release tension kalu gelak-gelak!


~...bila Pak Utih bercerita kisah lama sehingga membangkit senyum simpul kepada Mak Utih, HISYAM mula menjeling SERI BULAN dengan maksud terkumpul, malangnya gelak SERI BULAN membuatkan hasrat mungkin tidak akan terkabul...~






38 comments:

  1. ah...Gila Gila - tu bahan hiburan zaman kita kan.

    Lama dah tak gelak ni...macam dah hilang deria agaknya

    p/s - masih terhutang entri, ada dlm draft, esok lusa kot

    ReplyDelete
  2. wah akak dah tukar selipar le...[iklan]

    gelak paling annoying kalau mcm "keh keh keh"...mcm sesuatu...kan?

    ReplyDelete
  3. hahahahahhahahha...
    gelak dari ayu untuk entry kak azie malam nie

    kak azie...
    yang pasti hantu kak limah balik kampung banyak srip yang sangat mengelikan daguku ini,,
    hehehehehhehe..(nie gelak lamah lembut tau.....)

    hahahahahah...LARI~~~ sama pak maun...

    ReplyDelete
  4. paling kelakar masa pak maun joget masa malam pesta muda mudi

    ReplyDelete
  5. si usop dlm citer HKLBK tu mmg lawak. kami boleh selalu ajuk kat opis bila otak dah tepu buat akaun.

    huhu; gelak mcm cover sedih
    wakaakaakak; gelak goling2..
    sekian.

    ReplyDelete
  6. heehehhe..(gelak sengeh)

    sebelum tu..nk bgtau..saya nk ckp psl selipar baru tu..tapi dah 3X dtg sini nmpk selipar baru..nk bgtau asik lupa..ngeh..ngeh..ngeh.(gelak cover line)

    saya pom kategori suka gelak sb sayakan peramah overdos...hahahhaha (gelak terbahak2)


    apa2 pun jenis gelak:
    laughter is de best medicine

    hehehehee (gelak eksyen sb ckp omputih)

    ReplyDelete
  7. KAK KUJIE:
    Masa Gila-Gila tu malatop dulu, saya masih di sekolah rendah lagi.
    p/s: entri tentang Berkongsi Blog dgn Orang Sebelah, ek? Suka nak baca pendapat Kak KUjIE.



    FATT:
    Yup. Gelak macam ada maksud tu. Boleh buat panas hati kekadang, kan? hehehehe

    ReplyDelete
  8. AYU:
    Itu gelak mengilai namanya. Hihihihihi!



    EELOBOR:
    Pak MAUN memang best....! Kelakar bila dia lempar tongkat sebab kemaruk nak berjoget.

    ReplyDelete
  9. ERI-CHAN:
    Memang best jer kan, bila kita leh ulang2 dialog kelakar masa tension buat keja? Pastu pakat gelak ramai-ramai. hahahaha syiok!



    MEK SARAH:
    Wahhh peramah overdos.. terbahak gelak gak.
    Setuju bab “medicine” tu. Hihihihi > eksyen gak sebab cakap omputih.

    ReplyDelete
  10. Saya lak jarang gelak kalau cerita tu tak benar2 lawak.. that's why hubby kata saya hati kering..hee

    ReplyDelete
  11. salam...
    baca bab gelak AA ni memang tergelak...macam-macam rupanya cara tulis jenih gelak.....kah..kah..kah....kiok...

    ReplyDelete
  12. kahkahkahak... ni memang brutalnye gelak, smpi kahak pn kuor.. hihi..

    ReplyDelete
  13. YAN:
    Kalu macam tu, saya panggey jenis selamba badak. Lambat tercuit hati... hehehe


    PAKLONG:
    Lama dah saya tak dengar orang gelak-gelak camtu..
    kah kah kah kiok! hehehehehe

    ReplyDelete
  14. CIKGU MIZI:
    Heeeeeeeeeee.... brutal.

    ReplyDelete
  15. hehe gelak tu bagus..hilang stress..
    gelak tu tak bagus. lupa pulak nape tak bagus.. cepat lupa kan.emmm nampak sangat suka gelak.

    ReplyDelete
  16. Kakcik pun ada gelak tersendiri dalam blog kakcik... hehehe (Sohaimi Mior Hasan kata ketawanya pendek sahaja, bagai sengaja direka - eh! ada kena mengena ke?)

    Tapi kalau kakcik letak gelak macam tu, tandanya kakcik gelak la tuuuu... (apa2 sajalah kakcikkkk)...

    ReplyDelete
  17. haha..zie gelak bergegar umah..hahah

    ReplyDelete
  18. hahhaaa...tumpang gelak jugaklah. k.azie gelak besar tu buat suasana meriah...aina pun suka jugak gelak cam gitu dapat hilangkan stress tapi pak tuan akan pandang sinis ja...
    kadang2 tengok tv kita dah gelak guling2 tapi dia senyum sikit ja, menyampah!

    ReplyDelete
  19. hihihihi gelak ala sopan sikit kot..
    ada jugak org cakap sambil gelak..eric leong

    ReplyDelete
  20. hhahahahahhahahhahaha...(gelak sampai terkeluar anak tekak).

    kelakorlah entry gelak nih.teringat cara saya,cik suami dan eryn gelak (eryn tiru jer)..semuanya gelak cam ah hahahahahak..ni org kata gelak utk org yg sedang stress..

    sekian....

    ReplyDelete
  21. husband sy pn gelak bila ada iklan ombak besar tu. haha. ntah pape

    ReplyDelete
  22. AA - Koh koh koh

    p/s - Ni dah tulis / promote blog aku ni nak kena letak header 'YANG INGIN KU KONGSI' kat blog aku ke? Kena buat entry pasal blog ni ke? KOH KOH KOH!!!!!

    ReplyDelete
  23. ihik ihik ihikk tu gelak gatai kan .... hehehehhe

    ReplyDelete
  24. kak...
    kl sy suka...gelak..heheheh
    sedih kalu...huhuhuhu
    sgt suka dan ketawa besooo...hahahahhaha

    untuk entri akak...hahahahhahahahahah

    ReplyDelete
  25. kalo tgk Hantu kak limah tu, memang aku gelak setan terus la...kahkahkahakha

    ReplyDelete
  26. stop kak! stop it!

    gb baca entri ni pastu terus gelak sampai nak terkucil! hahahahaha!!!!

    ReplyDelete
  27. AA

    Caption 'nasi arab' tu saja nak ngusik kita ek??

    ReplyDelete
  28. cpt jatuh cinta dgn org yg suka buat kelako..seb baek lah abg SY duduk jauh..idakkk


    ngeh ngeh ngeh!

    ReplyDelete
  29. sy seorg yg suka ketawa utk mghiburkan hati sendiri huhuhu~~

    ReplyDelete
  30. salam

    sering menangis diiringi dgn air mata..

    ReplyDelete
  31. nie mana pergi orang suka GELAK BESOR!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  32. saya kalau tak gelak, rasa tak lengkap hidup. tak peduli apa orang cakap, saya suka gelak!

    ReplyDelete
  33. Theheheheheeee...
    Saya suka dengor org gelak tau... hilang sebu di dada.

    K.Azie, kalu "ekekekekeee hiks..." tu apa maksudnye? Cer khabo, cer khabo...

    ReplyDelete
  34. klu tgk cerita p ramlee... mmg comfirm gelak tapi takdelah sampai terbahak-bahak

    ReplyDelete
  35. heheheh..

    akak..jom gelak2..

    aya pon suke gelak ketawa..

    kdg2 kalo ketawa da mcm antoo..heheh

    ReplyDelete
  36. tak elok gelakkan orang tau..tak baek..


    QIH QIH QIHHHHHH

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails