Thursday, April 25, 2013

Bila jiwa sudah kental...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Rabu
24-04-2013


Masuk pantry time lunch  — seseorang membisikkan “dasat betul politik kat sini?”

Saya tidak terkejut “Bukankah di mana-mana pun ada politik? Politik tempat kerja (I had prepared myself for that) ni tetap ada, dan akan jadi pada sesiapa pun.” Riak wajah kakak tu memang sedih, sampai nampak ketara selera makan dia terganggu. Saya jer yang kekal makan macam biasa (kalu boleh nak 3 pinggan). Tentulah apa yang disebut politik itu akan ada apalagi tempat kija saya yang ada staff ±500 orang. Floor saya jer ada ±50 orang. Tua muda, kecil besarrrRRR...

“Kak, abaikan saja. Tutup mata sebelah, tutup telinga sebelah. Jaga kerja sendiri jer....” Nasihat yang tidak perlu sebenarnya, kerana kakak tu lebih senior. Aduhai... ayat tu sebenarnya prinsip saya sendiri.

Saya menyedari sejak awal bahawa kerja yang berkualiti menjadi ‘tumpuan’ awal sebelum perkara lain. Jadi saya pun tak kuasa nak peduli jika sekeliling saya ada orang cuba pandang ekor mata, cuba sengih bibir sinis atau cuba perli bersulam gelak jahat. Ada aku K? Saya tidak sempurna. Saya budak baru belajar, lalu proses pembelajaran itu berlangsung setiap hari dan masa. Yang mana, saya sangat menghargai setiap pelajaran itu.

Doakan saya terus kental dan kebal (bukan bebal).


Tayang-tayang: sarapan saya suatu hari tu. Nasi Kerabu. Saya rindu Kelantan....!



 ~...SERI BULAN pernah kata, “dari mata turun ke hati lalu membentuk rasa dan cinta,” tetapi HISYAM lebih senang untuk “membentuk rasa dan cinta walaupun mata tidak dapat jelas melihat, hati tidak lagi mudah terusik dan jiwa sudah begitu kental tidak lagi mudah tersentap”...~




44 comments:

  1. setuju..abaikan saja
    nasi kerabu wah sedap ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada sekali, terbeli Nasi Kerabu yang tak berapa umphhh... tu gambar kes balas dendam. Beli yang lain dari kedai yang lain pula!

      Delete
  2. Kadang2 hati terusik juga walaupun kadang2 kita cuba buat pekak badak! Tapi tak megharap la jadi lagu tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pekak badak? Saya dah lama jadi badak! hahahaa

      Delete
  3. Perancangan sulit DAP.
    Samada saudara sedar atau tidak DAP telah merancang sejak dari penubuhannya untuk menjadikan negara ini sebagai ketuanan CINA. DAP telah mengambil alih peranan KOMUNIS yang telah digagalkan dalam usaha memerintah negara ini. DAP tidak pernah berterima kasih kepada kerajaan yang telah memakmurkan orang CINA di negeri majoriti orang Melayu. Apa sahaja dasar untuk memakmurkan Melayu telah DITENTANG habis habisan sejak puluhan tahun lalu. Mereka tetap menganggap MELAYU BODOH bahawa kemajuan yang dinikmati oleh orang Melayu adalah hasil dari cukai orang Cina. Mereka mengatakan Melayu boleh dibeli/rasuah dengan hanya secawan kopi dan paling tinggi bernilai RM50 kerana mereka tahu orang Melayu mudah lembut hati dan mudah terpedaya jika ada orang yang berbuat baik terhadapnya.
    Kini mereka telah merancang untuk menguasai Gelang Patah, Pulai, Johor Bahru dan Kulai kerana kawasan ini lubuk emas untuk orang Cina. Siapa yang membangunkan kawasan ini jika bukan atas jasa dan keringat kepimpinan Melayu Johor. Jika matlamat DAP ini berjaya sudah pasti mereka akan membawa masuk ribuan Cina Singapura yang kelaparan tanah dan rumah ke lubuk emas ini. Akhirnya melayu akan dihalau keluar secara rahsia ke pinggir kampung. Ini telah berlaku di Kuala Lumpur dan Petaling Jaya. DAP telah memaksa PAS bertanding di Nusajaya untuk memecahkan undi Melayu Gelang Patah. Melayu pengkhianat dari PAS yang hanya bernilai secawan kopi
    ini telah dengan bangga sanggup menggadaikan maruah bangsa. Dalam masa yang sama dihadapan orang cina DAP Bercakap dalam bahasa mereka mengatakan bahawa : MELAYU SAMPAH KITA TELAH BERSIHKAN DI PULAU PINANG DAN SEKARANG KITA MAHU BERSIHKAN SAMPAH MELAYU DI JOHOR. Saudara saudaru ku yang ada baki sedikit IMAN dalam dada...renung renungkanlah. Jangan sampai kita dihina dan diludah. Sayangilah diri kita..keluarga kita..agama kita...bangsa kita dan negara kita yang dirahmati ini. Sebarkanlah kepada keluarga kita...saudara kita...jiran jiran kita dan rakan rakan kita. Jika saudara sebarkan kepada 10 orang dalam tempoh satu jam ia boleh sampai kepada 1 juta umat Melayu.

    ReplyDelete
  4. Dimana2 sahaja QUALITY kerja lebih di utamakan apalagilah jika bekerja dengan bangsa cina.... kerana teinga ini "dipekakkan" lah sy bertahan berbelas tahun. Itu juga yg sy nasihatkan kpd anak2 buah sy jika quality bagus semua mulut terkunci rapat kita pun ada benteng pertahanan yg kuat.

    Tak begitu kak azie ? :))

    ReplyDelete
  5. Saya percaya Kak Azie sentiasa kental dan tabah. In fact semakin bijak memanipulasi politik itu dan ini. Amiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah... moga terus kental dan kenyal,. hahahaha!

      Delete
  6. Jommmmmmm gi KB...kita pekena nasi kerabu...kita pekena nasi ulam Cikgu kak azie :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni dok rindu Nasi Campur dan Keli Besor di Restoren Cikgu la niiiii!

      Delete
  7. Memang betul tu..kena kuat semangat...jgn jd mcm i...lembik sgt kena jeling kena sindir je pun terus berenti...masa prenant anak sulung...pembawakkan budak kot hihi
    Tunggu 2 tahun baru start keja balik tu pun takat 8 tahun je...alahaiii saya mmg tak kuat semangat

    I doakan u bertambah success azie....you mmg power .....serius ni...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada banyak perkara lain yang mendorong juga utk kita terus bertahan. Bukan pasal minat saja, tapi keterpaksaan berjuang untuk rezeki itu. Anak-anak saya ramai lagi yang sekolah.

      Delete
  8. kak azie yg saya kenal setakat ni di alam maya..memang kental orangnya....strong & brave!

    tu alasan nak pi jalan2 kelate pulak la tu..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la pasal. Cari sebab la konon nak merewang ke Kelantan pulak. Memang nak plan niii.. Jom Siti!

      Delete
  9. disebabkan semangat yg masih kental jer ni la yg buatkan akak masih berblogging...blogging pun ada politiknya sendiri, kan azie...:)

    ya, jgn sampai bebal, sudah laaa...toi dak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Politik dalam blogging saya langsung tak pot Kak. Saya enjoy jer menulis, merapu membaca dan bermesra. Depa nak politik, let them be....

      Delete
  10. semoga terus kental & kebal dan jangan bebal!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terimakasih. Aminnnn... Bebal tu yang orang meluat tu.

      Delete
  11. Gambar nasi kerabu itu berjaya mengecurkan liurku... :)

    ReplyDelete
  12. Ramai nya Staff... saya yang satu depatment ni 15 org pun dh mcm2 ragam...

    ReplyDelete
  13. belum pernah jejak kaki di bumi kelantan
    tapi jatuh cinta dgn masakan sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya kalu boleh, tiap tahun nak terjah Kelantan!

      Delete
  14. Politik atau perniaagan lebih nakal dan zalim perjalanan sebuah perniaagaan, org politik,,ada yg tak minat niaga,tapi kezaliman sebuah perniaagaan boleh nyamar bagai lalang, dia boleh masuk politik dan perniagaan..demi empayar niaga..dia boleh jadi hijau malam siang jadi biru..kuning merah dll

    ReplyDelete
  15. aik..kat komen pun ada kempen..hehehhe..

    ReplyDelete
  16. Betoi, kat mana2 pun ada politik. Walaupun cuba buat selamba tapi kadang2 terusik jugak bila dok tahan lama2, macam tu la gamaknya yg dirasakan oleh kakak tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengalaman mengajar menjadi kekuatan. Dinas boleh!

      Delete
  17. Assalamualaikum,
    Dah masak kari nanti, terubat rindu dengan cikgu nasi ulam tu ;)

    ReplyDelete
  18. mana mana pun ada politik kak azie kan...tebalkan telinga jerlah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Telinga saya memang tebal selalu! Tu yang kadang jadi pekak. Hahahaha!

      Delete
  19. Hello Azieazah, itu betul. Tutup satu mata, and tutup telinga sebelah.
    Politics di mana pun ada....
    And yes, the worst is office politics....especially if ada beautiful SYTs and handsome bosses, ha ha.
    You stay easy...keep one eye close,
    Lee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Love your comments, Uncle!

      Have a nice day yeahhh!

      Delete
  20. politik di tempat kerja memang menyakitkan..sampai 1 masa sy dah tak peduli.lantak korang la janji keje sy settle.lain2 bolayan..

    alahai nasik kerabu real dari kelantan mmg sedap..sy pun rindu kelantan.tempat yg banyak mengajar sy erti kehidupan cewah2

    ReplyDelete
  21. memang kena jiwa kental berhadapan dgn staff ngalah kan pasar borong...hehe , sy kesunyian je kat opis ..staf ada 25 , ...20 hilang atau menghilang..entah la.. sy pon nak kental jugak...kita sama2 kental ye kak Azie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tempat kija saya takda peluang nak jadi pasar pun. Suara ‘terkuat’ sikit jer pun, satu floor angkat muka. Saya kena jadi ‘orang baik’. Hahahaha!

      Delete
  22. Azie. mental kena kuat..knah selalu xamik pot sangat kalau dengar soksek2 staff lain, pandang ekor2 mata, sedekah senyum sinis atau cakap 2 maksud..knah dengar, angguk2 lepas tu lupa..xmasuk otak pun..hati xsakit, kawan xhilang..dan bab kempen parti kat mana2 pun ada..bersabar untuk seminggu nie..

    ReplyDelete
  23. "Saya menyedari sejak awal bahawa kerja yang berkualiti menjadi ‘tumpuan’ awal sebelum perkara lain. Jadi saya pun tak kuasa nak peduli jika sekeliling saya ada orang cuba pandang ekor mata, cuba sengih bibir sinis atau cuba perli bersulam gelak jahat."

    Saya suka ni! Go go Kak! ;)

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails