Tuesday, December 22, 2009

Gossiping...

O you who believe! Avoid much suspicions; indeed some suspicions are sins. And spy not, neither backbite one another. Would one of you like to eat the flesh of his dead brother? You would hate it (so hate backbiting). And fear Allah. Verily, Allah is the One Who forgives and accepts repentance, Most Merciful. Quran 49:12


And Never Forget....
Who Backbites With You Today....
Will Backbite about You Tomorrow....
STOP BACKBITING!!!

********************

My questions are :-

1) What would happen if the truth were never told whether the rumors spread were true or not?

2) And what if no one cared to bother about the truth because they believe in what they choose to believe?

3) And what if the rumors told were true?

4) Would the end result be the same? or maybe not?


Aku menerima sebahagian text di atas dalam email pagi ini (yang disebut diforward dari littlemosque.blogspot). Bergossip, bercerita, buat rumors, khabar angin, tokok nasi (lemak) tambah, lebih sudu, dan seumpamanya.. whatever!

Sapa boleh mengelak? Dulu sering dikaitkan dengan bangsa kita sahaja. Mesyuarat tingkap, or berlonggok atas pangkin bawah pokok depan laman atau sekadar di tepi pagar sementara tunggu anak balik sekolah, or depan pintu sementara tunggu laki balik kerja. Dulu...

Sekarang. Kat mana-mana bleh gossip. Dalam ofis staf gossip bila bos lalu, pakai lain macam or tiba-tiba ada perempuan lawa ikut belakang jalan terkedek-kedek goyang lebih, angkat hidung. Atau kawan sekerja hari ini muka muram, ada bengkak mata asyik menung-menung... or waktu sedang makan di foodcourt terpandang orang ofis sebelah sedang makan dengan lelaki kacak yang kita kenal bukan laki dia... ahaaa.. gossip best nihh..

or dalam pelbagai saluran chat yg canggih lagi hebat di zaman teknologi ini. Pilih saja nak borak lagu mana. Nak sebar bagaimana. Nak kabor citer gaya cemana...

Kesannya? Kena batang hidung sendiri, baru tahu agaknya.

Percaya tak? Bangsa lain pun pandai bergossip pasal bangsa kita especially kalu kita tersilap sekali, lupa habis kepandaian dan kelebihan kita sepanjang tahun.. Huh!

Secara umumnya, gossip sangat merimaskan, meloyakan, tapi boleh menjadi sesuatu yang “addicted”. Hmmm.. kalu dapat tanya isi hati orang yang kerja wartawan gossip, kan best?


~...Aku rindukan rakan blogger ECHAH_SYED yang balik kampung bercuti. Yang buat aku frust, dia balik kampung dia yang cuma 30 minit jer dari rumah BONDA akuuuu... wuaaaaa....!~



12 comments:

  1. Kg Echah dengan kg Azie tu kat mn? Tak silap kakcik area TEPEN kan?? :)

    Bergossip mmg seronok hingga tak sedar menambah dosa yang sedia ada... :(

    ReplyDelete
  2. Kak Cik SEROJA > tu ler diaa.. bila dah kenal lama skit, baru tau orang sekampung. ECHAH tu orang Titi Serong (Parit Buntar). Azie orang Tg Piandang pun dekat situ gak lerr... Kami pernah bersekolah di sekolah yg sama.. tapi lain batch..

    Dia balik bercuti, tapi Azie tak balik. Memang belum berjodoh nak berjumpa...

    ReplyDelete
  3. Hmm... dekat kompeni saya, golongan paling terkenal suka buat gosip, suka duduk bergosip dan suka sebarkan gosip ialah golongan perempuan cina tua (ada juga pmpn melayu tua seorang yg perasan diri dia cina dok mengutuk bangsa sendiri).

    Sampai bos cina yang lelaki pun cakap... "macam ni punya perempuan pun ada lelaki mau kawen sama dia ha? Kesian sama dia punya lokong."

    ReplyDelete
  4. DIANA > ya, bukan kira bangsa pun bab menggossip ni. Kak Azie dah pernah jumpa orang2 yg macam ni. Kadang2 tak pasal-pasal kita pun jadi mangsa keadaan..
    Sabor jerk lahh...

    Tapi biasanya, depa ni kalu ada geng baru berani, kalu sensorang nampak ler kecut... senyap tak berkutik..!

    ReplyDelete
  5. Semoga kita sama-sama terhindar dari perbuatan gossip-mengossip ni..

    ReplyDelete
  6. gosip kerja wanita, kalu lelaki yg masuk campur elok tukar jantina.

    ReplyDelete
  7. ZUREEN > aminnnnn.....

    ZEQZEQ > lelaki pun pandai bergossip tau... Cuma masa depa bergossip depa tak pakai heels dan skirt jerrr... hehehehe

    ReplyDelete
  8. salam
    gosip? boleh ketagih tu, tambah2 kalu gosip pasal artis, nk2 kalu cite cerai berai.

    Cuba prhati, kalau duduk dlm kumpulan, pastu serius semacam jer, ade ler yg snsasi tu

    gosip = mngumpat

    ReplyDelete
  9. kalau gosip orang yang tak rapat tak apa lagi walaupun dosa tetap ada tapi kalau gosip sahabat sendiri bagaimana.Kena pula yang tukang gosip tu jadi wartawan yang tak bergaji.

    ReplyDelete
  10. ROSNANIE...

    KAK ZAITUN...
    memang dasat kan bergossip nih. Suatu penyakit yang tiada ubat dan tidak berkesudahan...

    ReplyDelete
  11. azie,
    wah! banyak bahaya...
    ada letak nasi (lemak)...tambah...
    haaa... mau gossip yer...
    nak cakap nasi lemak lah tu...

    ReplyDelete
  12. AKAK > sini pun ada jual nasi lemak tauuu... hehehhee..

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails