Saturday, August 27, 2011

Ramadhan 26th: Mood Kerja Merudum Teruk...

Assalamualaikum
JumAAt
Ramadhan 26th


Dah hujung-hujung ni, sedang mood Raya sudah menyelubungi studio dari tangga ke atas, dari dinding ke lelangit, dari angin yang menderu keluar dari aircond yang sikit lagi nak sampai paras beku....

Tetiba boleh banyak keja plakkk.. adeh. Terpaksa lah AA bawak balik kerja ke rumah untuk disiapkan sebelum bercuti sepanjang minggu depan. Memulun kerja macam esok nak dapat bonus..! hehehehe

Yang benornya, insyaAllah tradisi bagi hamper dari bos (bukan Melayu) setiap tahun, akan dapat esok (hari terakhir kerja sebelum Raya):

Esok sebelum balik, semua staf tak kira yang Raya atau tidak, akan ambil ini sorang satu.


Dolu-dolu, AA pernah kerja dengan bos Melayu, katakan bonus, hamper pun tak kelih! Malah sampai rini, AA tak bleh lupa The Bini Bos pernah cakap, “Kalu tak makcik ni yang bagi korang kerja, ada orang nak bagi korang RM150 tiap bulan?” Yeahhh.. gaji AA masa itu (zaman naif) ialah RM150 sebulan dengan potongan EPF hanya RM24!

Bila “lari” ke tempat lain, rezeki melimpah pula masa tu mata pun terbuka dan pengalaman pahit berboskan “makcik” menjadi kenangan yang tidak dapat dilupakan. Belum lagi masuk bab suka menggossip, meracun dan kepoci hal rumahtangga orang lain. Lemas dan rimas! The best way ialah, blah dari situ! Pastu baru sedar yang RM150 tu hanya elaun seminggu budak sekolah menengah saja!


*******

Menu pilihan entri kali ini:

Nasi Goreng Sendiri untuk sahur. Telur sedikit garing, tapi tetap boleh goyang!



~...sebaik kaki memijak lagi tanah leluhur di Darul Salam, HISYAM diterpa rasa curiga kerana sambutan bagai menyambut pengantin baru sedangkan sejak dulu, dalam anganannya pengantin perempuannya hanyalah SERI BULAN nan seorang...~







9 comments:

  1. Errr... Isnin ni beta masih kerja... half day... ekekekekeke...

    ReplyDelete
  2. Assalam AA..selamat bercuti dan menyambut aidilfitri..
    mohon maaf jika ada ada salah silap..

    ReplyDelete
  3. tabik spring kat majikan kak Azie..
    depa nie mmg terbaik.....
    i like


    kak........... goyang gitulah peberat ayu.. bila goreng api kecilkan...
    so nyami!!

    ReplyDelete
  4. Salam aidil fitri dari ckLah buat AzieAzah...


    تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال

    ReplyDelete
  5. ade sedara cakap, bersusah2 dulu, bersenang2 kemudian..bila zie keje, baru tahu betapa susahnya nak carik duit walaupun 150..dulu zaman study 150 mcm air je..skrg semua nk kena fikir..

    ReplyDelete
  6. Aidilfitri hari kemenangan
    Kejayaan menempuh halangan
    Mengenali erti kesenangan
    Bagi mereka yang kekurangan

    Aidilfitri hari kemaafan
    Menghapus kesalahan sesama insan
    Memupuk perpaduan sesama ehsan
    Mengikat tali keakrapan

    selamat hari raya..moga berbahagia dihari mulia ini

    ReplyDelete
  7. gaji rm150 sebulan. mungkin elaun banyak kot ?

    selamat meneruskan puasa dan selamat hari raya. maaf zahir batin.

    ReplyDelete
  8. sikitnya kak....sabar2 ye...skrg akak dah dapat rezeki lebih atas kesabaran dulu..
    selamat hari raya kak

    ReplyDelete
  9. saya pun ada pengalaman kerja company MELAYU tapi tak dapat apa2 pun masa nak menyambut bulan raya walaupun sekotak kurma...alahaiiii

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails