Sunday, April 12, 2015

Teater KENA MAIN ~ Bila dah tak muda, jalan hujung minggu pun rasa penat...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Ahad
11-04-2015


Ahad menjadi hari untuk famili. Bagi saya. Cara saya. Ke pasar adalah rutin tidak tertulis tetapi kemestian.

Ahad lepas walaupun masih penat dan tak cukup tido, saya tetap menunaikan janji dengan dua anak dara untuk keluar bersantai. Menonton filem pilihan depa. Cinderela. Dak Amoi booking tiket secara online di TGV KLCC.


Setakat nak release tension, layan jer filem budak-budak ni.





Bebudak ni memang la suka. Ada banyak versi Cinderela ni. Apapun yang ini boleh tahan juga bestnya. Kelakar sebab saya dok sangka movie ni katun animasi rupanya filem hidup. Hahahaha. Kostum menarik sangat. Terutama scene Cinderela bertukar cantik dan dapat kasut kaca. But... cuma sekali tu saja scene bertukar cantik.

And.. tak sah keluar wayang kalu tak lepak makan dengan budak berdua nih. Kali ini PH KLCC.





Dan cerita berjalan hujung minggu saya bersambung lagi pada sebelah malam.

Program menonton teater di Istana Budaya atas ajakan seorang rakan urusetia. Ada tiket percuma. Wahhh dah lama tak tengok teater.


Teater KENA MAIN by pengarah berkaliber, Khalid Salleh.


Bagi saya, setengah jam pertama adalah bosan. Plot tidak bergerak selain dari cakap-cakap antara 3 orang pemuzik buta (Aida Osman [aku tak kenal], Ebby Shaiful dan Sani Sudin). Bila ada watak lain by Eman Manan, Azizah Mahzan dan lain-lain barulah saya cuba fokus siapa sebenarnya "yang kena main"...


Wajar mendapat pujian kerana bahasa yang baik dan tersirat membawa makna bahawa dalam kehidupan seharian, kita tidak dapat mengelak dari mempermainkan orang dan juga dimainkan oleh orang, walaupun kawan sendiri.

Part paling  best dan sedikit lucu bila muncul watak penagih dadah yang lalok jalan huyung-hayang, memberikan suasana agak riuh. Lakunan baik oleh Radhi. Saya tak kenal. Pelakun teater lah agaknya. Watak tu buat mata saya celik. Hahahaha!


Sesi bertemu penonton selepas persembahan. Saya sengaja zoom kepada Azizah Mahzan sebab saya berkenan dengan baju kebaya labuhnya tu. Cantik sangat. Nak buat jugak lah!


Hujung minggu saya yang tiba-tiba sangat padat. Alahai... bila nak cuti niii.



 ~...pokok padi pulut sudah tidak banyak ditanam orang kerana harus mengirik dengan kaki dan miangnya sampai ke malam tetapi sangat berhasrat SERI BULAN dapat mencubanya lantaran HISYAM sendiri sudah mencabar diri cuba membanting padi yang menguning membuatkan Pak Utih tiada pilihan lalu bendang orang sedang ditenang..~




4 comments:

  1. Replies
    1. Memang seronok tapi lepas tu merungut letih. Hahahaha

      Delete
  2. saya tunggu akak buat entri pasal MOF. tak puas tgk gambar kat fb. nak sekali ngan cerita....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedang buat. Tanpa ada yamg menanti pun cerita pasti ditulis...

      Delete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails