Friday, May 29, 2020

Isu rak buku di rumah orang Melayu...

Jumaat
29-05-2020


Di media sosial, kecoh sekejap tentang isu ‘kurangnya almari buku di rumah orang Melayu’. Ramainya yang kurang senang, malah terasa, komen itu seperti tidak adil sama sekali.


Posting yang menjadi isu, kemudian dipadam oleh penghantar.
*Kau boleh ice-breaking dengan topik pasal artis. Takkan tak kenal sorang pun artis. Atau start with Kuih Raya or Ketupat atas meja.

Menziarahi rumah orang, tidak kira musim Raya atau tak raya, usah terlalu meliar mata. Tidak manis dan dianggap tidak beradab.

Jika suka dekorasi, senyum dan puji jika perlu. Jangan pulang dengan sangkaan atau prasangka, kemudian menilai sendiri dan lebih buruk menulis di sana sini seolah-olah itu adalah benar.

Bukan semua itu benar.

Ada orang, simpan koleksi FM banyak di pintu peti aisnya. Bukan bermakna seluruh dunia dia pergi. Itu cenderahati dari kawan-kawan. Dah dia mesra peramah, ramailah kawan yang ingat akan dia bila depa bercuti ke mana-mana. Kan?


Saya ada dua sahaja almari buku, dalam bilik belajar anak la, tapi.

Rumah kecik, ruang tamu kecik. Takda sapa paksa pun suruh letak di ruang tamu. Bukan kita nak kena tayang pun.

Rasanya buku dalam kotak lebih banyak dari yang berada kat rak. Bertugas di Pesta Buku sejak 2008 sehingga 2019, korang rasa berapa banyak buku saya ada?



 ~...bagai hendak tersembur ketawa besar SERI BULAN melihat HISYAM tetiba menjadi malu kesipuan kerana setelah lama tidak bersua dek cuti lama di hari Lebaran, sehingga lawak tidak lagi memberi gelak, jenaka tidak menjadi kelakar sebaliknya sengih menjadi kernyih...~



2 comments:

  1. Rumah akak pun ada 2 buah kabinet,penuh dgn buku,org lain tayang pinggan mangkuk mahal2,kita tayang buku..dlm perancangan nk buat reading corner kt rumah yg dlm pembinaan skrg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Seronok kalu ada corner sendiri. Bleh lepak layan buku bila2 suka. Library sendiri ni, puas kalu dapat duduk berjam-jam...

      Delete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails