Tuesday, May 5, 2020

PKP: Kita Jaga Kita > Depa Jaga Depa, kini #Aku Jaga Aku...

Thalatha
05-05-2020

Sepanjang musim PKP, pelbagai benda berlaku. Tiada lain yang dibincangkan. Ekonomi, situasi, perancangan, kebimbangan, tidak terkecuali rungutan. Komplen sana sini.

Rata-rata kita tahu situasi kita bagaimana. Peringkat awal dulu, semua berkobar. Kita Jaga Kita. Semua saling memberi nasihat. Kemudian mula timbul kerisauan bilamana ada segelintar orang – segelintir? macam ramai jer? – yang makin berani melawan, menentang arus suasana, mengkritik dan mengambil langkah sendiri dengan membuat perkara yang dia rasa betul, padahal langkah itu silap dan salah sama sekali. Tak takut langsung dengan denda RM1,000 tuh.

Apalah daya kita untuk menasihati orang lain yang tiada kaitan dengan hidup kita, selain dari sebagai ahli masyarakat dan rakyat sahaja. Semakin banyak saranan dan nasihat, semakin ramai pula yang berani bertindak sendiri.

Lalu, bab Kita Jaga Kita tu dah semakin hambar. Saya rasa Depa Jaga Depa jer. Kemudian, semakin ramai pula yang mula bosan dan letih untuk memberi semangat, rasa hambar dengan menulis nasihat, lalu hashtag sudah mula bertukar: #AkuJagaAku.

Sesuatu perkara, or situasi bila terlalu lama, lumrah manusia akan bosan. Ramai sudah bosan duduk di rumah. Mungkin tidak pandai mengisi masa atau depa memang dari dulu jenis tak pandai duduk rumah. Gelisah. Memberontak.

Bagi yang ada kerja, Work From Home pula sudah makin selesa dengan pejabat di rumah sendiri, termasuk saya. Dah mula best, kan?

Our HODs (Head of Department) sudah mula buat survey, berapa ramai yang ingin teruskan WFH berbanding dipanggil masuk ofis. So far, belum ada yang bersedia untuk dipanggil. Kecuali dipaksa – ini melibatkan superior yang harus menghantar report kepada HOD dan harus meeting untuk langkah seterusnya.

Kawan-kawan, di mana pun kita berada samada di rumah sendiri atau tersangkut di rumah family di kampung or tersangkut di rumah anak di bandar, kita tetap masyarakat yang bertanggungjawab. Kena ada rasa prihatin kepada masyarakat yang lain. Sikit pun takpa. Jangan bertindak sendiri seolah-olah virus itu ibarat bakteria demam yang boleh sembuh dalam masa 2–3 hari. Set dalam kepala, virus itu boleh membunuh.

Sharing menu Eat Clean kali ini:
Saya buat Chicken Ball sendiri. Selama ini, semua beli yang ready made. Orang lain sebenarnya, dah ramai yang pandai buat ball sendiri, saya jer baru nak belajar. Pelan-pelan lah belajar.


Isi ayam yang digaul bersama garam bukit, lada hitam, garlic steak seasoning – blend sekali.



Ini antara menu yang terhasil dengan Chicken Ball buat sendiri. Sup Suhuun bersama sayur dengan tambahan isi ayam dibakar AF atau Bergedil Ayam goreng AF, dan Sambal Sihat.

Selain dari menukar minyak masak kepada minyak bunga matahari (minyak kelapa dan minyak zaitun sangat digalakkan), saya juga buat sendiri stok Sambal Sihat. Sambal yang ditumis seperti sambal tumis nasi lemak cuma tiada gula dan perasa. Ianya sedap.

Kadang terfikir, saya ni dah tua, bolehkah nak buat semua benda nih?

Sesuatu yang baru akan menjadi kebiasaan dan kesukaan bilamana kita bersedia mencuba, berusaha melakukannya dan gigih istiqamah. InsyaAllah. Doakan saya yer.


 ~...rupanya tidak mudah untuk melepas diri dari leteran Mak Utih bilamana SERI BULAN berdegil keras hati buat kepala batu hendak juga mengikut HISYAM ke jeram kerana kepingin mandi berendam sambil menunjuk skil berenang kuak lentang dan HISYAM sendiri bagai terasa hendak menguji skil terjun tiruk kepala dulu...~



4 comments:

  1. Sedap nampak . Bolehlah nak cuba2 buat utk berbuka.

    ReplyDelete
  2. Rajin aziazah buat chicken ball sendiri..

    Selamat menjalani ibadah puasa Azie

    ReplyDelete
  3. Pelan pelan belajar buat sendiri sekarang ni. Sebelum kes Covid & PKP lagi, saya dah praktikkan untuk elak beli makanan process.

    Selamat berpuasa Kak

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails