Friday, February 4, 2011

Analogi Rumput dan Kasih Sayang...

Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini:

Pelajar: Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang? Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu: Oh, awak nak tahu ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye... mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar: Baiklah...apa yang saya harus buat?

Cikgu: Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar: Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu: Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar: Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang, saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu: Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku.

Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut.

Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.



Maka, bersyukurlah dengan kasih-sayang yang kau terima pada hari ini, kerana jika kau meninggalkannya, mungkin kasih sayang itu tidak akan kembali seperti sediakala. sedarlah wahai insan, kasih sayang ALLAH itulah yang paling hakiki, jika kau memalingkan dirimu dari kasihNya, maka kamulah serugi-rugi manusia.

*sumber: CALUK CORNER



~...walau pernah berjanji untuk menjadi SEJIWA selamanya, pernah juga tergugat segala yang tersemat, apabila begitu ramai gadis di Kampung Separuh Desa yang berhasrat untuk berdampingan dengan HISYAM (jadi Damping Malam baru tauuu...!), sehingga berkali juga SERI BULAN harus memberikan peringatan agar tidak sekalipun cuba untuk mencurangi...!~








14 comments:

  1. betul2, sye pernah dpt msg nie...

    ReplyDelete
  2. saya tak pernah dengar cerita ni. tapi ye. mmg betul. hargai kasih sayang yang ada di depan mata. cherish the moment.

    ReplyDelete
  3. AYUNI:
    Kasih sayang tidak akan pernah hilang di dunia ini.



    EFFA:
    ...tapi adakala kita ni terlalai, yg depan mata kita terlepas pandang. Bila sudah tiada, baru terasa kehilangan.

    ReplyDelete
  4. JIJI:
    Kasih sayang itu tiada batasnya....

    ReplyDelete
  5. saya risau pulak takut asyik terus berjalan dan mencari sampai terus ketinggalan rumput yang patut saya kutip....

    ReplyDelete
  6. betul betul 10X saya pun pernah dapat..msg nii

    ReplyDelete
  7. zaman sekarang tak boleh lurus bendul..patut kutip 4 helai bawa balik, yang 3 lagi beri pada cikgu.

    ReplyDelete
  8. salam buat AA..
    kasih dan sayang pada seseorang itu memang cukup luas untuk diterjemahkan...

    ReplyDelete
  9. my fren pernah bg cerita ni kat org ni..

    ReplyDelete
  10. thats de bes dialog yg ea penah bca...

    ReplyDelete
  11. nak berkasih lagi le nampaknya

    ReplyDelete
  12. GADISBUNGA:
    Masih ada ruang utk berpatah balik mencari rumput yang ditinggalkan. Jangan sampai terpijak sudah ler.. hehehe



    ZEQZEQ:
    Pilih betul-betul kalu boleh biar dapat Rumput Jarum Mas. :)

    ReplyDelete
  13. Salam PAKLONG:
    Benar, ianya sangat subjektif pula untuk dihuraikan.


    MIMI JAZMAN:
    Sama la kita. Pun baca di forum kawan.


    ME’AH:
    The best, semoga menjadi panduan yang best juga utk kita.


    CEMOMOI:
    Berkasih lah sampai ujung nyawa pun. Setiap orang berhak.

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails