Thursday, May 7, 2020

Tak pernah makan nasi semasa bersahur?

Khamis
07-05-2020

Ya, merujuk tajuk di atas, benar. Saya belum pernah makan nasi or makan berat sepanjang bersahur di bulan Ramadan tahun ini.

Malah semasa berbuka juga, ada masanya saya memang tak ambil nasi. Pada hari biasa yang ada menu nasi, portion nasi saya tidak boleh lebih segenggam. Saya sukat guna mangkuk kecil, baru senang ukuran Suku-Suku-Separuh.

Apa yang saya makan?

Semasa bersahur, saya hanya minum protein shake Herbalife. Kadang-kadang blend bersama 3 biji kurma, kadang-kadang bersama 2 sudu Rolled Oats. Biasanya, protein sahaja (dengan jumlah skop tertentu). Percaya tak, ianya kenyang dan saya tak pernah rasa lesu berpuasa sepanjang hari. Amazing...!

Berbuka? Setiap hari dimulai dengan shake protein Herbalife. Kadang bersama 3 biji kurma blend bersama, kadang blend dengan buah (biasanya buah naga), kadang protein sahaja. Nutrition ini sangat penting untuk menggantikan tenaga sepanjang hari berpuasa. Lepas shake dan minum air lain (ada produk HL lain juga yang saya minum), pergi maghrib.

Kemudian baru makan malam. Ada banyak pilihan menu yang saya boleh buat, asal sahaja menepati (hampir tepat) dengan meal plan yang disarankan di bawah EatClean. Tetap ada menu nasi dalam seminggu. Bila saya rasa tak mahu nasi, ada banyak menu lain yang boleh saya sediakan.

Perkongsian menu Eat Clean saya kali ini: WRAP



Ada banyak jenis dan jenama wrap di pasaran. Saya lebih memilih jenama Mission (seperti yang coach sarankan). Lagipun ianya lebih kenyal berbanding yang lagi satu, agak lembik.


Inti wrap. Biasanya saya tambah udang dalam bahan isi ayam yang diperap, pelbagai sayur dan digulung bersama salad dan timun Jepun.




Masa mula-mula buat, saya rasa satu gulung mana cukup. Mesti nak 2 gulung. Tapi, bila satu sahaja gulungan yang padat dengan isi ayam, udang dan banyak sayur, rupanya sudah cukup. Bukan sangat kenyang, tapi cukup.



 ~...memang cahaya bulan sangat cerah menyuluh wajah dan laman Teratak Nyatuh dari senja hingga subuh, apabila sampai di depan ambin HISYAM tidak lagi berani hendak senyum sinis kerana baru sedar SERI BULAN menunjuk riak mengkut macam kena sembur dek Mak Utih kala masak nasi jadi bubur...~



2 comments:

  1. Sama la kita, tak amik nasi masa sahur, cukup toast n nescafe o jer.. tahniah Azie, istiqamah dengan eat clean walaupun berpuasa.

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails