Tuesday, June 9, 2020

Journey AA: #10 – Cabaran melawan diri sendiri...

Tueday
09-06-2020

Mengamalkan Eat Clean tidaklah susah. Bak kata coach saya, senang untuk buat, tetapi lebih senang untuk tidak buat.

Bukan tidak ada cabaran. Bukan tidak ada godaan. Secara peribadi, saya hanya hadapi cabaran diri sendiri sahaja. Setakat ini, bab halangan langsung tiada. Saya bebas untuk buat eat clean pada bila-bila masa dan di mana saja. My support system kat rumah, tidak pernah memberikan masalah, malah depa sentiasa support.

Dalam sesuatu musim, akan ada suatu tempoh khas yang disebut Detox Day. Bagaimana ianya dilakukan? Boleh pm tepi. Ahaks.

Apa saya makan dalam tempoh itu? Yaaa... Bukan solid food. Jadi di situlah cabarannya.

Antaranya:

Dah terbiasa, jika saya buat Projek Keripop, mesti banyak. Kali ini: 3kg kentang + 1.5kg tepung gandum = 120++ pcs karipop frozen.

Saya sedekah sedikit Keripop pada kawan di Ampang, lalu disedekahkan pula mangga dari pokok di laman rumahnya.

Lalu saya buat Kerabu Mangga. Paberet anak-anak ni.

Di hari berikutnya pula, saya buat projek Popia Frozen pula. 100 pcs. Simpan beku untuk stok anak-anak. Ada juga yang sudah sedekah pada beberapa orang jiran dan parents kawan anak-anak.



Cabaran bagi orang yang mahu kekalkan amalan Eat Clean, ialah disiplin diri sendiri. Sejauh mana hati kuat untuk tidak tergoda makanan sedap dalam rumah sendiri, dan hasil karya sendiri. Sekuat mana pula semangat diri untuk tidak melanggar ‘peraturan’ Eat Clean. Hanya diri sendiri sahaja yang tahu bagaimana mengendalikannya. Only U know how to handle.

Tidak ada istilah terlewat apatah lagi bila menyedari diri sendiri sudah ada penyakit. Kita tidak boleh lagi menunggu orang memberi nasihat atau mendesak kita melainkan diri sendiri mendesak usaha sendiri untuk mengubah sesuatu.

Saya sedang mengubah sesuatu.

Tayang-tayang:

Lagi antara menu eat clean saya: Nasi putih berulam bawang putih stim, Bawal Emas grill AF, Asparagus goreng bersama Udang.

Simpan sini. Before & after. Pic terkini itu diambil pada 06-06-2020.

Saya akan terus menyimpan rekod setiap perubahan, di sini. Untuk rujukan dan pendorong semangat sendiri. Atau mungkin anda di luar sana.

Ayuh...!


 ~...memang sudah menjadi hasrat dan impian SERI BULAN untuk menjadi kekasih yang unggul kepada seorang lelaki yang sedap mata memandang bernama HISYAM, tetapi bila lelaki itu sering mengingatkan janji “platonik” maka hasrat itu terpaksa disimpan di gudang belakang yang sekelilingnya penuh rumput dan lalang...!~



2 comments:

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails