Monday, June 1, 2020

SOP & New Normal: yang ini, tak tahu nak gelak atau nangis...

Monday
01-06-2020

Semakin ramai staf kami dipanggil masuk. Semakin banyak department mula operasi sepenuhnya.

Hanya sekumpulan kecil kami sahaja masih meneruskan WFH. Menanti arahan dan pengesahan akhir pada hari terakhir PKPB fasa ini, samada masuk ofis semula sepenuhnya atau bagaimana.

Seorang rakan sealiran di pejabat lain, mengadu bosnya tak begitu menjaga SOP. Mungkin alasan staf tidak ramai (tak sampai 10 orang), maka mereka boleh masuk bekerja seperti biasa tanpa melalui ‘tembak suhu’. Katanya, alat tembak tu pun takda. Depa duduk pun agak rapat. Kesian.

Saya hanya mampu nasihat, jika Bos tak nak buat, staf kena pandai-pandai jaga diri sendiri. Elak berkumpul, kerap-kerap cuci tangan, pakai mask sentiasa. Bawa sanitizer sendiri dan guna selalu.

SOP di tempat kerja saya sangat ketat. Hanya satu pintu dibuka. Semua orang kena tembak dahi. Sesiapa yang tinggi suhu dan diragui kesihatan, memang kena balik. Takda alasan untuk masuk. Work station diubah sedikit untuk lebih penjarakan. Social distancing. Sebelum ini pun, workstation kami memang sudah berjarak, kali ini akan dijarakkan lagi.

Cuma, agak lucu bila ada cadangan dari salah seorang HOD, mahu kami buat workstation kami seperti ini:

Tiru Wuhan agaknya.

Siap bagi arahan pada orang tertentu akan kumpul kotak dan ‘pasang partition’ seperti dalam gambar.

Our workstation memang sudah ada partition (rendah sikit la tapi...) malah lebih berjarak dari contoh gambar tu.

Bila cadangan ini ditunjuk, berderet depa pakat tergelak dalam whatsapp group.

Adehhh...!




 ~...SERI BULAN sering rindukan tempat-tempat makan yang bukan sedap mana, tapi seronok bergelak dengan kawan-kawan seiring dan sejalan sehingga HISYAM sendiri jadi penasaran lalu dia sedar mata wanita itu sering menjelingnya yang berdiri tegak di sebalik tiang seri kerana cemburu gagal memburu...~



No comments:

Post a Comment

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails