Tuesday, June 23, 2020

Journey AA: #11 – Ketagihan bila kau rasa kesan ketagih itu...

Selasa
23-06-2020


Sejak PKPP bermula 10 Jun lalu, pergerakan kita semakin rancak, perjalanan semakin luas, aktiviti semakin banyak.

Saya sudah memulakan rutin beriadah (briskwalk dan berlari anak) pada setiap Sabtu & Ahad sebaik sahaja PKPP bermula. Sebelum PKP dulu saya sering berulang ke Taman Pudu Ulu. Kawasan riadah yang paling dekat dengan rumah saya.

Kemudian bila saya mencuba Taman Tasik Permaisuri (dulu selalu juga ke sini, bertahun dah tak datang sini), saya rasa semakin seronok kerana lebih luas dan banyak pokok. Tasiknya ada banyak ikan yang sengaja dibela bebas dan ramai orang datang membawa keluarga, berjalan sambil memberi ikan-ikan di tasik makan roti dan melihat ikan-ikan melompat. Seronok juga perhatikan depa.

Aktiviti lain juga rancak selain jogging. Ada banyak kumpulan tai-chi dan yoga. Setiap minggu memang ramai orang datang bersama keluarga dan geng. Kerana kawasan taman tasik ini luas, kita tidak akan terasa kesesakan kerana setiap orang bergerak aktif dan tidak berkumpul. Hanya beberapa kumpulan kecil (family) yang duduk di tepi tasik, bentang tikar, buka bakul dan bekas lalu depa bersarapan di situ.


Wajib bersarapan sebelum memulakan sebarang senaman.
Shake paling mudah. Sebelum dan sesudah.

     

       
Beberapa siri larian & briskwalk saya.

Ada larian yang saya rekod, for submit kepada penganjur larian. Saya join virtual run 7km. Saya buat dua kali larian untuk melengkapkan 7km saya.

Bila sesuatu aktiviti yang menyeronokkan, ianya menjadi suatu ketagihan dan keinginan yang sukar dilepaskan dari rutin harian.

Bagi setengah orang, untuk aktiviti sebegini selalu nak ikut orang, nak orang ikut dia as teman or geng. Bagi saya, walaupun kadangkala Dak Alia selalu ikut, kami tidak lari bersama. Saya lebih suka sendiri, pasang lagu di telinga dan layan. Sedar-sedar 2 round. Tahu-tahu dah 3 round.

Tayang-tayang antara menu eat clean saya:

Asam pedas siakap, buncis tumis dengan isi ayam (guna minyak kelapa), nasi putih berulam bawang putih stim.

Laksa Johor versi sihat.



 ~...sawah bendang sudah mulai kering dan berdebu, seperti lazimnya tahunan warga Kampung Separuh Desa akan mula merancang menarik layang-layang besar kecil bercampur anak-anak tinggi rendah tidak terkecuali HISYAM yang sering diangkat menjadi peneraju layang-layang besar paling gagah dan SERI BULAN menjadi pemegang tali layang-layang paling cantik...~



6 comments:

  1. arghhh.. bila sy nak rajin mcm Kak Azie ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun malas juga mulanya, tapi bila nampak sedikit kesan dan hasil positif, terus semangat membara. Harap teruslah semangat itu, tidak patah di tengah jalan...

      Delete
  2. Wah! hebat mampu berlari 5km.
    Mrs. A 3km pun dah separuh matey hahahaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak la berlari sepenuhnya, saya juga berjalan...

      Delete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails