Saturday, June 6, 2020

Kisah Tok Kadi: kadi hensem pulak tu...

Sabtuday
06-06-2020

Saya pernah tulis tentang siri drama Kisah Tok Kadi ni di FB saya. Masa tu, siri ini sedang showing, musim 1.

Musim 1 berakhir dengan perkahwinan Ustaz Shahrul dengan Umairah. Btw, nak tanya, kalu ikutkan kisah benarnya, Ustaz Shahrul Singapore tu, betul-betul kahwinkah? Kerr... masih bujang hingga sekarang? Ada sesiapa tahu?


Selepas Raya haritu, siri ini bersambung dengan Musim 2. Ustaz Shahrul sudah pun berkahwin, dan bawa isterinya Umairah tinggal sekali dengan emaknya.

So far, baru nampak 2 episod saja ditayang. Kena layan di YouTube lah nampaknya. Yang saya dok tengok, tidak banyak kisah rumahtangga depa. Masih berkisar kisah kerjaya Ustaz Shahrul sebagai Naib Kadi. Masih pegi sana sini nikahkan orang. Tapi sudah ada pembantu baru. Agak kerek jugaklah pembantu dia. Orang baru katakan.

Siri ini ditayang di tv Suria Singapura pada 2016. Ia menjadi siri yang sangat popular  dan pernah menang Anugerah pada 2017.


Saya suka drama ni, kerana ianya santai. Banyak sense of humor. Selamba buat lawak. Seorang ustaz muda, bujang, manja tapi tegas dalam tugas. Ada kawan baik nama Isa (yang kemudian jadi abang iparnya), yang juga kelakar dan selamba. Ahh memang ngam lah depa berdua nih.

Apa yang paling saya suka? Ohh lagu OSTnya. Lagu pengenalan yang best. Irama kompang lagu ADUHAI itu sangat-sangat catchy. Kalu cari di YouTube ada banyak lagu itu dimainkan oleh beberapa kumpulan kompang di majlis-majlis kahwin.

Tapi bagi saya, lagu asal itu juga yang sedap didengar.


Memang tak jumpa di mana-mana lirik lagu ini, so saya tulis sendiri berdasarkan YouTube. Hahahaha gigih tu.

ADUHAI
Aduhai... adudu adu aduhai
Cantik berseri, cantik berseri raja sehari
Aduhai, adudu adu aduhai
Bagai merpati, merpati dua sejoli

Adu aduhai, adu aduhai

Kuntum idaman di taman bersemi sudah
Buat hiasan, hiasan di taman hati
Ijab terlafaz sudah kabul pun sudah
Bersanding kini bersanding raja sehari

Di gunung kasih, di gunung kasih terpadu janji
Sumpah setia, setia cinta sejati
Moga istana dibina kekal abadi
Di bawah lindungan Yang Maha Mengasihi

Aduhai... adudu adu aduhai
Cantik berseri, cantik berseri raja sehari
Aduhai, adudu adu aduhai
Bagaikan merpati, merpati dua sejoli

Jika dilihat di Youtube, kumpulan Kompang AKRAB paling banyak bawakan lagu ini di majlis kenduri.

Dari siri drama itu juga, Beto menang Pelakon Lelaki Terbaik Pesta Perdana 2017 Singapura. Saya memang minat Beto Kushairi sejak dari awal dari menjadi pelakon. Saya pernah menulis entri juga tentang beliau di tajuk ini: “Selagi Masih Ada”: BETO tu bakal ganti Dato’ Jalaludin Hassan...! Entri ini saya tulis pada 2012.

Dan benar, dia memang pelakun berbakat.



 ~...bila mendengar khabar tentang kecurangan HISYAM dan hubungan sulitnya dengan Si Bonah di belakang SERI BULAN, sungguh mendukacitakan hampir seluruh warga Kampung Separuh Desa kerana masing-masing mengharapkan pelamin biru itu adalah milik mereka berdua...~



No comments:

Post a Comment

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails