Friday, October 8, 2010

Apa Hal Nak Beli Sayur Kangkung Hari-Hari?

Pernahkah anda tiba-tiba terpandang seseorang yang begitu serupa dengan kawan lama anda yang sudah lama tak jumpa?

Begitulah aku, sejak seminggu lalu aku terpandang seorang lelaki yang wajahnya hampir serupa, “saling tak tumpah” (bak tulisan blogger Hamzah al-LAVENDARI) seperti seorang kawan lama yang sudah menjadi kawan lebih dari 4 tahun, tapi lama sungguh tak jumpa.

Maka tak berkeliplah mata ni di sebalik kaca mata yang agak berabuk, melihat lelaki itu (yang tidak muda, dan tidaklah tua benor). Dia melakukan kerja-kerja memunggah barang di pasaraya dekat perumahan aku (bukan isu kerja di sini) hampir setiap petang dan kebetulan lah pulak, time tu time aku balik kerja dan memang selalu benor singgah pasaraya walaupun hanya seikat sayur kangkung!

Kali pertama pandang, dah berkata dalam hati. Kali ke-2 dan ke-3, ke-4 pun pandang juga. Pandang yang mencuri, kata orang. Pastu terdengar pulak dia bercakap. Amboiiii orang Kelantan jugok rupanya..

Hari ini kalu pegi cari sayur kangkung lagi (apa hal nak makan kangkung hari-hari?), dah bertekad taknak pandang dia lagi. Malu sendiri plak. Hahahahaha!

BEB...! Memang lelaki itu macam awak laar. Dari rupa hingga fizikal dan gaya bercakap dalam telo Kelate tuh. Kembar Pelanduk awak yerrrr?




~...SERI BULAN hanya makan Sayur Kangkung + Belacan, jika tak pandai masak nanti kena pancung kepala macam Sultan Bujang Lapuk!...~


30 comments:

  1. kat kampung saya kangkung tak beli ..terjun parit aje jika hendak

    ReplyDelete
  2. salam...

    sayur kangkung masak ikan masin sedap nie..

    ReplyDelete
  3. BRUTALSOLO > Serupa lah kita. Masa kat kampung, kutip sendirik jer! Sampai sebakul makan ratah.


    AMY > Yup. Itu antara menu sesuai.

    ReplyDelete
  4. amboi amboi...cinta lama muncul kembali eh :p

    beb...sejak ada org jumpa lintah dlm batang kangkung sehingga hari ni aku dah tak mkn kangkung :)

    tapi kangkung belacan mmg sedap.

    ReplyDelete
  5. pernah gak terpandang seseorang, tapi iras macam kekasih lama. hihihih

    ReplyDelete
  6. ECHAH COMBI > provokasi hang tu agak gagal lah. hehehehe
    Aku pernah jumpa cacing kecil dalam sayur kangkung. Cacing pokok ler tuh. Rendam dalam ayaq garam, abih ler dia.

    ReplyDelete
  7. EELOBOR > Kalu terbayang mcm kekasih lama, itu udah rupa gila talak. hehehehe

    ReplyDelete
  8. kalu nak kenen pon jangan sampai kena tanduk dek pelanduk dah la

    ReplyDelete
  9. baby kailan pun sodap! :)

    ehem..ehem..boipren lame ke??? larikkkkks

    ReplyDelete
  10. CEMOMOI > kenen yang rambang.

    Untung Pelanduk, dapat makan daging...
    Untung Kijang, pun dapat makan daging gak.
    hahahahaha


    MAKDARA > Lama tu tidak ler lama benor. hahahahaha

    ReplyDelete
  11. kak azie: isshhhh....tak kan lah kannnnn??? hihihihi

    ReplyDelete
  12. Bukan SALING...SAAAAAALIN !!
    SALIN tak tumpah...ulang balik 20x !!

    ReplyDelete
  13. Sergah je... dari dalam hati tertanya2! :)

    Masa kakcik sarapan di Hotel Seri Malaysia Alor Setar, baru2 ini.. seorang perempuan tiba2 menoleh ke belakang. Kakcik ingatkan dia susah nak keluar dari tempat duduknya kerana BS duduk betul2 di belakang perempuan itu. Tiba2 dia menengur, 'Mustapha, ya?'

    Hehehe.. sebelum itu, dia telah menjeling dan memandang beberapa kali. Abg Mus pun perasan dan rasa kenal perempuan itu. Tetapi mengikut kata kawan2, perempuan itu telah meninggal dunia - jadi, dia tak berani menegur!

    ReplyDelete
  14. sawi, bayam, kobis tak de ke kak ?
    hehehe...

    approach jer lah...mana tau kaum kerabat dia..

    ReplyDelete
  15. EELOBOR > Ahaa tahu takuttt...? hahahaha



    FA > nanti jap nak salin dalam buku dulu.... Cisss!

    ReplyDelete
  16. KAKCIK > Sergah sembarangan takut kita yang pengsan dulu. heheheh

    Serammmmm baca kisah KAKCIK tuh.



    AZRINA > Memang tak berani nak approach. Malu konon nyerrrrr...

    ReplyDelete
  17. Azie
    Betul ke SALIN? Sokmor I thebut saling, kih3 (perlu ke kita ikut cakap Cikgu Fa itew??).
    Pergilah approach sipemunggah kangkong tu. Kalau takde kena mengena pun, mungkin you boleh dapat extra kangkung ke??

    ReplyDelete
  18. SOMUFFINS > Itulahhh... I dah 3,4x padam taip, padam taip perkataan tuh. Nak buat cemana, hati kata SALING, kawan kata SALIN...

    Tu nak amik hati punya pasal, I rela buat denda yg Cikgu kita soh. Maklum, Cikgu kan ker insan yang takleh dibantah segala suruhan dan arahannya?

    Approach? Giler ko, malu ler I dalam pasaraya tuh. hehehehe
    Btw, dia bukan kerja pemunggah kangkung lah, dia punggah barangan dalam kotak. Uishhh kalu kotak tu kotak emas ker, lama dah kene approach tuhhh!

    ReplyDelete
  19. nasi goreng pedas campur kangkung pun sodap

    ReplyDelete
  20. owh..acu bukan penggemar sayur kangkung

    ReplyDelete
  21. kakcik buat kisah misteri pulak kat sisi!!!!!!!berdiri bulu roma den..
    .
    .
    dan kisah lintah pun adaaaa...
    hisyyyyyy....

    ReplyDelete
  22. Setiap kali memasak kangkung, mesti teringat kisah Hang Tuah dengan maharaja China...

    ReplyDelete
  23. kangkung masak belacan.., sedap....
    tapi apasal taknak tegur dia tu?

    ReplyDelete
  24. suka megi letak kangkung byk2....letak teloq sebijik....konpem tak tgk org kiri kanan!

    ReplyDelete
  25. SYA > Yaaa... should try nih. Sedap kan?



    ACU > Kena makan sayur lain la tu.

    ReplyDelete
  26. DrSINGA > Memang ramai orang banyaklah alkisahnyerrr.... Pilih jer mana suka. :)



    CKLAH > Dah lama tak dengar orang berkisah pasal cerita tu. hehehehe, budak sekarang dah tak heran citer camtuh gamaknya.

    ReplyDelete
  27. ZEZEBEL > Malu nak tegur tak tentu pasal....



    NAA > Memang ler hang tak nampak kiri kanan, sebab dok tengok bawah sajaaa...

    ReplyDelete
  28. Cik Som & Azie,
    Cikgu pun dulu selalu guna saling. Jom ramai2 kita pegi jumpa lecturer kita tuuuuu....Tn Hj Hamzah aka Al Lavendari tu....jom!!

    ReplyDelete
  29. FA ni memang kuat semangat tul. Tapi tumpang semangat Cikgu diaaa.. hahahaha

    ReplyDelete
  30. hajiii aminnn


    benci dengan sayur

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails