Friday, October 11, 2013

Kenangan Mengusik Jiwa: biskut biji asam....

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Jumaat
11-10-2013


Korang percaya tak, kalu saya sebut saya tak makan biskut punya orang? Betul. Saya bukan jenis orang yang makan biskut, apa lagi nak sebut suka makan biskut. Tapi stok biskut sentiasa ada di rumah untuk bebudak, tapi saya langsung tak heran. Tak rasa langsung nak makan. Sangat jarang saya nak makan biskut. Sebab tu saya tak pernah ada stok biskut di tempat kerja saya.

Kenapa? Agaknya sebab masa kecik-kecik dulu saya dah ‘jenuh’ makan biskut kot. Masa kami kecik dulu, MyArwah Ayah selalu belikan kami biskut — zaman dulu memang dah ada maam-macam jenis biskut kering — sebab kami jarang dapat peluang beli jajan macam budak sekarang.

Kerana keluarga kami besar (saya ada 11 siblings) jadi apa saja makanan adalah banyak. Jika musim buah, dia akan beli rambutan sampai 1 guni baja. (ada yang tak tau apa itu guni baja?).

Jadi dia selalu beli biskut dalam tin biskut yang sebesar tin minyak tanah. Boleh bayang besar mana tin biskut tuh? Yang jenis empat segi ada kaca pada satu sisi untuk nampak biskut di dalamnya.

Macam gambar di bawah ni:

Saya snap di pasar malam, Selasa lalu. 

Biskut zaman sekarang lebih pelbagai dan lebih ‘moden’. Zaman saya dulu, ada banyak jenis juga tapi selalunya MyArwah Ayah belikan biskut  lemak (ada orang panggey ‘biskut mayat’, biskut kapal (bulat sedikit keras tapi mampung, ada rasa macam jagung skit), biskut lutut (biskut keras bulat macam kepala lutut, selalu makan dalam pantang bersalin), biskut panjang (adik beradik biskut lutut tapi panjang macam tongkol jagung), biskut tangkup dan 2,3 jenis yang saya dah tak ingat.

Walaupun zaman sekarang biskut tu masih ada, tapi saya dah berenti makan biskut. Semulajadi macam tu, terasa tak teringin dah. Sekali sekala ada tapi selalunya memang saya tak teringin langsung. Pelik tapi itu lah, dah jenuh kot...

Biskut paling seronok dibeli masa saya kecik dulu ialah biskut bulat-bulat yang ada kuntum bunga gula ising (keras warna-warni) yang kami panggil ‘Biskut Biji Asam’. Orang lain mungkin sebut nama lain.


Masa kecik dulu, beli dengan harga 2 kupang (20 sen) boleh dapat sampai 2 genggam. Tapi makannya cuma gula ising tu jer. Biskutnya tinggal kasi mak makan. Hahahaha!

Saya tak pernah beli biskut sampai 1 tin besar macam tuh. Sekarang biskut sudah dipek cantik dalam bungkusan yang mudah disimpan. Anak-anak suka Chipsmore (yang mahal ya amat tuh...!) juga biskut Oreo (lagi mahal..!) juga biskut dalam tin bulat yang susah nak sebut namanya tuh (Butter Cookies Kjeldsens’).

Ada satu saja jenis biskut yang saya layan sekali sekala. Biskut kering mentega. Pernah makan? Biskut yang dibakar kering dengan majerin dan gula dibakar sekali tuh... Cicah air kopi. Sedap habaq hang!


*Pic Google.





 ~...bukan tidak pernah Mak Utih berpesan dan Pak Utih beramaran tetapi anak dara Pak Imam bagai sengaja pula membuang malu menjengah Teratak Nyatuh setiap kali HISYAM ada bertandang datang dan SERI BULAN bagai teruja hendak menghalau pulang tetapi kedegilan itu rupanya memberikan suatu keseronokan pula kepada HISYAM dan sering dicebik dek SERI BULAN sebagai, “Ahh jantan!”...~




23 comments:

  1. Saya pun tak suka makan biskut sebab rasa macam berhabuk, hehe. Dulu kecik2 kalau nak makan biskut yg warna warni tu saya amik gula dia jer, yang biskut tu buang.

    ReplyDelete
  2. Kami adik beradik plak...rasa mcm dah mkn bende mahal la sngt bila arwah abah belikan biskut....dlu nak beli biskut pun jarang....ada la seminggu sekali...pastu x smpi sehari pun....habis da biskutnya....

    ReplyDelete
  3. Kak Azie biskut kering mentega tu cicah kupi apa nak kata aihhhh....

    ReplyDelete
  4. dulu kekecit.. kalo ada biskut inti cream.. haaa shin mkn creamnya je.. amek sudu.. kerukkk.. pastu tinggalkan biskut yak dah xde cream tu dlm pestik nya semula.. pastu siap ar kena cubit ngan akak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. shin, kalau aku jadi akak kau pun aku cubit piat kau. hahaha

      Delete
  5. Biskut kering mentega? saya pernah makan. sampai laa ni pun masih beli biskut dalam tin tu. apek tokei kedai tu pandai cakap Jawa. setiap kali datang mesti speaking dengan dia. dia pun dah kenal semua family saya.

    yang best nya kalau nak beli biskut apa dia akan bagi saya rasa dulu. kalau sedap dia kilo kan terus. kalau tak cancel je la.

    ReplyDelete
  6. dee pun sama mcm kak azah..tak berapa gemar biskut..baru ni ada nampak budak2 muda jual biskut2 oldskul ni (dlm tin besar tulah mcm dlm gambar kt atas tu) kat belakang opis..rasa tertarik..tp tak beli pun..hehehe..

    ReplyDelete
  7. noe sampai skang masih layan biskut biji asam tu...

    ReplyDelete
  8. masa kecik2 dulu selalu ikut mak pegi pasar malam, pastu mesti beli biskut yg ada gula kat tengah tu (pic kedua tu)...ntah apa nama biskut tu tak tau, lah...tapi mak panggil biskut 'dut', sbb mcm 'dut' benggali...hahaha

    ReplyDelete
  9. semua saya pernah makan.. sekarang tak rasa nak makan mungkin sebab dah jemu..
    biskut biji asam tu (saya tak tau nak panggil apa) dulu sangat manis tapi sekarang dah tak macam dulu.

    ReplyDelete
  10. makan ikut mood juga..selalu tumpang anak-anak makan...
    suka biskut sedap tuh...

    ReplyDelete
  11. Sampai sekarang saya suka beli biskut dalam tin gitu..

    ReplyDelete
  12. Nostalgiknya biskut2 timbang kati ni kak. Mulalah teringin nak mencari tapi tatau kat ne. Maybe kat PJ Old Town ade kot? Biskut marjerin gula tu mmg fav. Mula rs rindu kat arwah nenek ngan atok. Diorang suke hidang biskut ni tgh malam utk cucu2nya. Bt teh o ngan kopi o. Pehhh!

    ReplyDelete
  13. Btol la... teringat balik biskut biji asam tu... suka pilih2 warna ngan adik beradik masa kecik2 dulu. Biskut 4 segi yg ada mentega + gula tu pon bess..... cicah ngan kopi panas. Ada satu lagi biskut keras yg lonjong cam pisang tu pon bess... cicah ngan kopi panas gak. Lama btol la rasanya tak hadap semua tu.

    ReplyDelete
  14. biskut biji asam tu saya panggil biskut bunga gula...mcm Azie jugak,yg dimakan cuma aising tu ja..biskutnya disimpan semula dalam balang..

    ReplyDelete
  15. nostalgia biskut tu semua kak....zaman kecik2 itulah makanan saya adik beradik.

    ReplyDelete
  16. Ohhh nostaljia biskut.....makcik suka biskut lutut/tongkol, and biskut lemak/gula...sampai sekarang...

    Roti kering, sapu mentega tabur gula and bakar...selalu buat bila roti2 sudah tidak termakan bertapuk dalam fridge. biskut oh biskut

    ReplyDelete
  17. saya suka mkn biskut yg mcm kuih pau , ada bijan kat atasnya dan melt kat dlm mulut . klu pegi kedai runcit , mmg terliur tgk lah . tapi sekarang dah x pandang ... heheheeee

    ReplyDelete
  18. saya penggemar biskut...tapi nak cari biskut mcm akk tunjuk tu mmg sangat susah...kalau dapat pun tersangatlah banyak biskut dalam satu pek tu

    ReplyDelete
  19. Azie, ish teringat zaman kecik2 dulu.biskut biji asam tu..adoi,last week ada ofice boy bawak biskut kapai mai sekolah.saya makan macam tk prnah jumpa biskut.walhal biskut raya lain masih penuh di balang...

    ReplyDelete
  20. dulu myarwah abah pun salu beli biskut 4segi yg lemak atopun gula .. adik bradik 7org .. tp masa tu saya kecik lg... umur dlm 4@5thn ... tau minta jaa klu abes ... hihihihi ..
    skrg pun bnyk jual biskut mcm ni .. tapi dari Thailand ..

    ReplyDelete
  21. Dekat mana beli biskut berwrna wrni tu

    ReplyDelete
  22. Dekat mana beli biskut berwrna wrni tu

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails