Monday, June 20, 2011

Dari blog GADISBUNGA: Menjadi Penyanyi yang Baik Juga Adalah Pilihan Terbaik...

Salam Senin
20-06-2011

*entri berjadual.


Membaca entri di blog GADISBUNGA, sungguh menarik. Entri simple, tapi contoh dan cara begitu bermotivasi sekali.

Aku upload di FB, dan mendapat pula beberapa komen yang sungguh menarik untuk pengetahuan bersama.



Benar.

Masa sekolah dulu, My-arwah-AYAH pernah suruh aku jadi peguam. Mungkin kerana dalam family, aku yang paling banyak mulut, cakap banyak, mulut riyuh...mmm apalagi nak gambarkan? Tapi tidak kesampaian. Ada beberapa faktorlah. Mungkin akademik tidak begitu cemerlang, wpun aku boleh pegi sampai STPM dan bukan dapat result corot pun. Tapi takda rezeki.

Berbeza dengan zaman 70-an or 80-an dengan zaman IT sekarang, kita dulu tidak banyak pilihan, tidak begitu pandai memilih, malah ada juga yang langsung tidak tahu pilihan itu ada. Anak-anak sekarang, seawal nak amik exam UPSR dah ada pilihan yang boleh dibuat. Bila kaki dah jejak ke sekolah berasrama penuh contohnya, sudah terpilih la tuh... Dan pilihan-pilihan seterusnya menjadi pilihan terbaik dan mudah pula.

Secara peribadi, aku tidak pernah memaksa anak-anak membuat pilihan dalam menentukan minat akademik. Contohnya, AMOI pilih sendiri jurusan apa untuk masuk IPTA dulu, tanpa bertanya kami pun. Dia hanya berbincang dgn guru-guru di sekolahnya. Berdasarkan minat. Tahu-tahu dia dapat tawaran. Masa bila apply, pun kami tak tahu.

IKA pun pilih sendiri course dia — wpun kalu ikutkan, aku tak ler berapa berkenan sangat — tapi dia dah minat. Well, dia dapat juga Interior Design walaupun kena tunggu sampai 3 kali apply!

Ramai kita dengar, lihat contoh yang terpaksa belajar kerana mengikut ibubapa. Mereka belajar kerana terpaksa, tapi lulus juga dengan baik. Kira ok la tu kan? Cemana kalu yang berontak pastu gagal? Aduhai... nak salahkan ibubapakah?

Samada masa depan harus mengikut acuan ibubapa atau masa depan itu terlalu banyak pilihannya, untuk memilih juga harus melalui beberapa pertimbangan yang baik dan bukan mengikut kata hati atau semata-mata mengikut kawan.

Bila pilihan sudah dibuat, tetapkan pendirian dan azam untuk menjayakannya, bukan sekadar belajar kerana minat, tapi lulus dengan cemerlang dan terus menjadi kebanggaan! Untuk diri sendiri terutamanya. Buktikan kepada diri...

SELAMAT HARI BAPA, semalam. Moga terus menjadi bapa yang cemerlang!



~...jika diberi pilihan hari ini, HISYAM tidak lagi mahu melihat yang lain selain dari SERI BULAN tetapi kerana berada di Kampung Separuh Desa yang mewah dengan sawah dia lebih rela berkawan dengan Kerbau Pawah dan Kakak Bonah dari malu kena seranah...~







15 comments:

  1. harap aina pun dapat menjadi ibu yang tidak mengongkong anak, sebagai mana mak yang bebsa memberi pilihan jalan mana yang mereka pilih selagi tidak merosakkan masa depan sendiri...

    zaman sekarang zaman serba maju, tiada alasan utk tidak maju juga. gagal di sini masih ada lagi ruang di sana...

    apapun cantik sekali kasut baru anda!

    ReplyDelete
  2. setuju. minat boleh mendorong kesungguhan. kalu paksa, tkt x menjadi. lg satu, kita kena bersaing. org yg rajin biasa nyer akn terkedepan walau apa jua pekerjaaan nyer

    Honeymoon

    ReplyDelete
  3. kak, saya dulu amik cos ikut kengkawan.. mak bapak tak reti nak suh amik apa, depa kata, amik ikut suka.. kalo ikut, satu coz pun tak suka.. hehe..

    ReplyDelete
  4. samalah..

    dulu ambil accounting, bila dapat mengajar mlvk..
    diakhirkan kerjaya menjadi tukang masak..

    tapi tak apa..boleh juga ayu pelbagaikan dalam citarasa rinduan

    ReplyDelete
  5. Salam kunjungan.. cantik selipar kat atas tu.. hehehe.. teruskn blog yg mnarik ini.. senang2 singgah la ke blog saya ;)

    http://www.zuwairiaiman.com

    ReplyDelete
  6. akak pun camtu gak...kirakan anak2 kkrg ni beruntung sbb emak ayah lebih terbuka...takder kongkong2... nak ikutkan semua pilihan anak2 akak semuanya tak berapa berkenan dihati, tp harus diingat, yg nak lalui kehidupan ini ialah anak2 kan? bukan kita...
    my18 layak ke bidang perubatan tp dia tolak jugak....mati hidup nak jadi animator...apo nak dikato?
    twist lah fikiran dia mcm mana pun (saja nak test power) - ttp tak jalan...

    hmmm...anak2 bukan dilahirkan utk pikul beban vision dan cita2 emak ayah kan? biarlah...selagi tidak tergelincir dari landasan...

    ReplyDelete
  7. saya rasa penting jugak utk parents observe minat anak2 sedari kecik. kdg2 anak2 ni ada banyak minat. tapi makin besar, ada yang makin menjurus, tapi mungkin jugak ada yg bertukar minat terus. kat situ la parents kene pastikan yg minat anak ni sebab terikut kawan atau mmg dari hati..

    (sebab ada kes tau budak lepas spm apply course yg kawan dia apply...kes ikut kawan la ni...hu~)

    ReplyDelete
  8. saya ni datuk cikgu, ayah cikgu, saya pun cikgu, hubby pun kira cikgu jugak lah..tapi anak2 sorang pun tak minat mengajar..biarlah, kita tak paksa pun..

    ReplyDelete
  9. dulu nak jadi sekretari..alih2 buat drwing..memang tak minat2
    tp lama2 redha yg diri ini rupa2nya terselit bakat terendam..hihiks!

    agak2nya kalau jd penyanyi, mau lagi pemes dari dato' siti.. :P

    ReplyDelete
  10. kita dulu memang jenis mengikut je azie... macam saya, minat nak masuk sekolah melukis, tapi tak ada dorongan malah dihalang...

    cuma saya fikir ramai ibu bapa sekarang lebih terbuka fikirannya.... seperti azie :)

    ReplyDelete
  11. JUNAINA:
    Kita membiarkan mereka bebas memilih bukan bererti mereka juga bebas untuk berbuat sesuka hati. Kita sebagai parents tetap memegang tanggungjawab utama untuk memantau.



    ANIES:
    Persaingan itu juga atas dasar pilihan. Kita boleh memilih untuk tidak bersaing, kecuali dengan diri sendiri, kan?



    ANAA:
    Sekurang-kurangnya mereka tidak menghalang, kan?

    ReplyDelete
  12. AYU:
    Seorang tokey restoren, kena ada ilmu. So untuk kira duit perlukan pengiraan yang cekap, so ilmu accounting tu cukup membantu. Moga terus suksess!



    BOBHANDBURRY:
    Salam. Sila masuk. Terimakasih.
    Selipar untuk orang kampung macam saya.



    KAK QUEENIE:
    Kadang2 kita ni terpaksa bersabar banyak. Urut dada dengan kehendak dan minat anak-anak. Dunia semakin mencabar, pilihan semakin banyak. Apapun kita tetap inginkan yang terbaik buat mereka, kan?

    ReplyDelete
  13. GADISBUNGA:
    Betul. Ada anak-anak masa sekolah ditanya nak jadi polis la, nak jadi doktor la. Sangat common. Tapi bila semakin membesar minat pasti berubah-ubah. Sebagai parents, kita memang kena jaga landasan.



    KAK HANI:
    Tak semestinya ikut acuan, kan? Kata orang, kalu berlainan baru lah variety, kan? Seronok juga berlainan bidang kerjaya.

    ReplyDelete
  14. MAKDARA TERDIVA:
    Wahhh mesti pandai menyanyi ni. Bukan pemes lagi, jangan-jangan terus terdiva. hehehehe :)




    CIKGU NORMAH:
    Zaman ikut mengikut sudah semakin kurang sekarang. Apatah lagi, parents sekarang kurang mengongkong dalam menentukan hala tuju akademik anak-anak. Kena seimbang juga. Saya rasa dalam keterbukaan kita, pasti akan ada batasan yang ketat yang kita kena jaga, kan Cikgu?

    ReplyDelete
  15. anak and mak bapa, dua-dua pun kene kawtim..hehe. tp lain case dgn adik sy yang bila tanya minat apa, dia cakap tak tau..suruh org tentu kan..aiyyoo.

    ps: kakazie, thanx sbb bg nasihat dlm entry yg mak sy masuk wad tu. alhamdulillah, mama dah beransur sembuh :)

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails