Tuesday, February 19, 2013

Keropok Tiga Rasa...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Thalatha
19-02-2013


  • Saya sepatutnya hadir seminar/kursus yang saya daftar, tetapi tiba-tiba saya jadi hilang minat terhadap projek itu lalu menukar fikiran.
  • Sejak petang Ahad, modem di rumah tetiba problem. IKA cuba reboot sendiri dengan panduan technician TM thru fon, tapi 2 hari berturut mencuba, still failed. Lalu technician TM dipanggil datang ke rumah. Baru sebentar tadi selesai.
  • Lengan kiri saya macam terkehel tanpa ditahu apa punca. Kerana saya ‘Kidal punya orang’ banyak kerja saya tersekat, sebab nak angkat barang berat sikit pun tak boleh.
  • Gelombang perasaan saya berombak tinggi rendah, atas bawah. Sekejap tinggi sekejap mendatar sekejap merudum. Part merudum down tu yang saya tak suka tu.
  • Dah 2 hari berturut KL hujan. Mendung sejuk nyaman tu yang saya suka tu.

Ok citer pasal masak-masak lah.

Di rumah saya, Kari Ikan kurang mendapat sambutan, tapi kalu Kari Ayam sangatlah laku. Sebab saya masak Kari Ayam ikut resipi kampung yang saya dok perati MyBonda or arwah Ayah dok masak. Wajib boh kerisik....!

Last week, atas permintaan Alia. No pic of Kari Ayam. Dah selalu sangat.

Satu lagi, wajib ada Papadom. Kali ini saya tambah kopok lain juga.



kiri ke kanan: Papadom keping ~ Keropok Binjai (mahai ya amat...!) ~ Papadom macam Saadom jual tuu...!





 ~...mengejar ayam kampung yang liar dan pandai terbang rendah memberikan pengalaman yang melucukan sehingga Pak Utih sengaja melepas ayam tambatan lalu membiarkan HISYAM menjadi mangsa tawaan SERI BULAN yang sengaja pula ketawa berdekah bagai laman hendak merekah...~




54 comments:

  1. Semoga tangan yg terkehel cpt sembuh...

    ReplyDelete
  2. sedap nya.. fav saya tuh kari ayam.. nyum nyum nyummmm~

    ReplyDelete
  3. keropok binjai... or belinjau ...
    lemak lemak pahit ...sedap kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Lepas goreng, tabur sedikit garam halus, then ratah!

      perhhhhh sedap.

      Delete
  4. makan kari mmg best klau ada papadom..! sngt2 mmbuka selera kak...:)

    ReplyDelete
  5. sama mcm kat rumah ni..kari ikan tak jalan..kalau ayam tu cepat ja licin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah kenapa bebudak ni kurang gemar Kari Ikan.

      Delete
  6. Anak saya suka yang kiri sekali. Hubby dan saya suka yang tengah. Tapi kami 3 beranak suka yang kanan sekali kalau makan nasi dengan kari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang kanan sekali yang bulat-bulat tu yang paling popular, kan? Kalu makan dengan nasi goreng pun sedap.

      Delete
  7. owh AA kidal eh..macam mmD jgk !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti dia bijak dan kreatif. Macam saya jugak! hehehe

      Delete
  8. semoga semuanya baik2 ye..
    kopok binjai?cane eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopok Binjai ni popular sebelah utara. Di Penang ada banyak. Dulu beli RM20 se kg.
      Rasanya pahit lemak. Sedap sebenarnya. Tabur sikit garam, makan. Macam snack. Sedap.

      Delete
  9. Bab gelombang perasaan tu...nape kak? Mmm..

    Aduhai...kari ikan dgn papadom. Mmg serasi kak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sah la kalu makan Kari Ikan tanpa Papadom, kan? Kalu ada telur masin pun ok jugak.

      Delete
  10. mcm variety nya keropok akak. semoga tgn akak cepat sembuh...cuba2 lah bawak berurut. X pun mtk tok laki tlg urut....hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah urut dah semalam tadi. Sampai rasa nak termuntah semalam.

      Delete
  11. keropok binjai tu munna suka..... munnna pun ada masalah dgn tm... 2 minggu baru selesai... nak mohon rebate lepas ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika masalah datang dari pihak TM, segala kos repair or tukarganti barang, adalah ditanggung oleh TM. Kami pernah kena kali pertama dulu, dapat rebate RM30. Kali ini semua free.

      Delete
  12. saya suka papadom keping tu..kalau goreng tak makan dengan nasik pun.heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la. Kak Azie pun suka ratah jer papadom tu, especially Kopok Binjai.

      Delete
  13. jgn biar tangan tu azie...nnt masuk angin...kena selalu digerak kan tau takut jd frozen shoulder/arm....take care
    Sama la kari i...klau takde kerisik mmg i tak masak kari daging atau ayam tapi kat rmh depa suka kari ikan esp bawal yummy :-D

    Ishhh i suka keropok tuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya orang sebelah utara memang masak Kari Ayam/Daging mesti nak boh kerisik, kan? Sedap, kan?

      Delete
  14. baru je makan keropok binjai tu tadi...rasa pahit2 tapi sedap..crunchy..tapi saya paling suka papadom saadom tu lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keropok Binjai tu nak sedap lagi, tabur sedikit garam halus. Dia akan jadi lebih enak lemak.

      Delete
  15. Anak2 saya kalau jpe papadom dimkn mcm keropok jer...bkn mkn dgn nasik...
    Sama la jugak kari ayam mmg laku kat rmh tuu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu kena goreng lebih. Belum sempat hidang nasi, keropok dah tinggal sekeping dua saja. Diratah dek bebudak.

      Delete
  16. tak payah makan nasi.. ratah cenggitu je keropok tu.. ;)

    saya pun kidal.. memang seksa kalau sebelah kiri bermasalah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu orang tangan kanan, akan masalah juga jika tangan kanannya ada problem. Kak Azie ni memang lebih cenderung tangan kiri.

      Delete
  17. keropok binjai yag pahit2 tu kan kak?
    sy suka makan tu..
    taktau lak rege dia mahai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2,3 tahun dulu beli kat Penang, RM20 sekilo. Sekarang ni mahu lagi mahal. Cuma dengar citer di pasar Chow Kit boleh dapat murah sikit.

      Delete
  18. Ooo.... baru kakak tahu Azie kidal.
    Keropok binjai memang mahal tapi pahit-pahit dia sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahal sebab bukan senang nak dapat buah binjai. Mungkin nak buat pun susah.

      Delete
  19. KEROPOK oh keropok.. sedap makan dgn nasi goreng cili api hijau. yay!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Nasi Goreng memang lebih sedap kalu ada keropok. Tak kira la keropok ikan atau hanya keropok sayur.

      Delete
  20. padan la kak z senyap sunyi ja
    ingat kan dah mula keja :)

    ReplyDelete
  21. makan nasi lauk kari kalau ada papadom mmg lagi kick.. semoga tangan kak azie akan cepat sembuh.. take care kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks.
      Papadom memang sesuai benor dengan lauk kari. Ala-ala mamak gitu.

      Delete
  22. sy tgh bygkan campuran 3 perasa dlm 1 kopok...skali 3jnis papadom rupanya...hehee..semua pnh rasa. sy suka yg mcm cite papadom tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu boleh nak tambah dengan keropok ikan lak. Heheheh

      Delete
  23. keropok belinjau tu sedap tp harganya yg tak sedap, kan? bayangkan akak makan benda tu dari harga 6 herngget sekilo sampai la dah 12-13 hengget sekilo!

    akak baru njk komen pasal cameron tu, aleh2 ada citer baru hihi
    akak tk pernah ke cameron, dah 5 kai asyik tak jadik jer!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di chow Kit dengar citer agak murah Kak. Tapi yg saya dok jumpa memang RM20 sekilo! Mahal tapi sedap punya pasal, beli la jugok.

      Delete
  24. Semoga cepat sembuh Azie,

    P/s;
    Sampai ari ni Sham x pandai goreng papadom.
    Mesti hangus.
    Api kena slow ke? ke camana??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu ikutkan saya, api tak panas sangat. Tapi kena masukkan masa minyak betul betul panas. Api sederhana sebab keropok cepat masak. Kena pandai jaga dan cepat cepat angkat. Kadang tu saya sengaja jer biar dia garing sikit.

      Delete
  25. huihhh... lamanyaa tak pekena papadom + kepek blinjo..

    *masa budak2 dulu, kalau makan nasik dgn gulai ayam suap guna papadom kecik tu buat ala2 cam makan nasik guna sudu.. haha.. last last habis sebalang papadom....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laaa tak yah kata ke hang la Eja oii. Bebudak dalam rumah ni pun dok buat lagu tu la jugak. Depa siap tuang kuah kari atas kopok tu sebelum suap ke mulut. Macam-macam pesen!

      Delete
  26. perggghhhh sodap keropok papadom semuanya .....buat saya lapar.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu tak lapar pun, boleh jer ratah papadom tu.

      Delete
  27. mahal eh kak keropok binjai tuh? macam sedap jerrr...gulp!

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails