Wednesday, February 6, 2013

Rabu yang bising sebising Pasar Pudu...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Rabu
06-02-2013



Sekarang ni rutin saya pergi Pasar Pudu berselang 2 hari atau boleh dikira seminggu 3 kali. Saya boleh dapat ikan fresh tak macam dulu, beli ikan simpan peti beku sampai 5,6 hari.

Selain dari cerita di atas, saya juga beli kuih walaupun pada hari bebudak bersekolah. Depa kalu sebelah petang, selalu kuar soklan, “Mak ada makanan tak?” means, depa tak mo nasi.

Saya akan beli kuih dan simpan dalam tupperware, as spare bila depa lapar. Yang selalu terjadi, kenyang jer makan nasi, depa boleh lagi nak makan kuih ni. Perut tempayan, saya kata.



Biasanya memang saya beli yang package RM2 ini. Ada 10 pcs di dalamnya. So far, ada Kuih Lapis, Bingka Ubi Kayu, Kuih Talam Keladi, Seri Muka (yang ni susah dapat tapi itulah faberet saya sebab sedap!), Dangai (ni pun kadang jer ada), Kuih Apam Balik kecik. Then ada sejenis lagi kuih macam Apam Inti Jem Nenas tu, apa nama ntah. Tapi saya tak pernah beli lagi.



Saiz setiap pieces saya rasa masih lojik jika dijual 40 sen seketul, tapi saya tidak tahu kenapa ianyanya dijual secara paket-paket, 10 pcs = RM2 saja.


Saya tak reti nak buat Bingka Ubi Kayu macam ni. Kompom la kena beli.

Di Pasar Pudu juga jagung manis selonggok 5 pcs masih boleh dengan harga RM4. Mungkin di pasar tani murah lagi.

Dan ramai tahu, ada satu gerai jual Cendol – Pasembor Rojak yang sedap di sini. Dulu masa kerja, MyBoss selalu tapau Cendol ni untuk setiap kami sorang sebungkus!

*Area Pasar Pudu (kawasan Melayu), bawah jambatan. Gerai cendol sebelah gerai jual ikan masin. The only one gerai Cendol pun. Gerai kuih paket RM2 berkongsi dengan lot yang jual pisang dan betik.





 ~...menitip pesanan untuk bercuti dan pergi sehari dua melalui Pak Utih semata tanpa notis pendek di bawah tempurung seperti biasa membuat SERI BULAN merasa hendak merajuk dalam sejuk kerana HISYAM sudah semakin berani mencabar dirinya untuk menyenaraikan alasan tidak bersemuka...~




52 comments:

  1. sedap nye kak..suke tayang2 yer...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi kita boleh tayang, kita tayang jerrr.. hahaha

      Delete
  2. Kuih bingka kayu tu memang sedap, kuih lapis tu kureng sikit tapi anak saya zara suka sebab kuih tu kaler pink, hmm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak Kak Azie makan Kuih Lapis, tarik selapis demi selapis. Kunun thrill... hahaha

      Delete
  3. teringin pulak nak makan kuih gini...lama betul rasanya tak beli :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Azie rasa Nida pandai buat kuih ni. Sejak balik Malaysia, belum jumpa kuih ni ya?

      Delete
  4. salam dan selamat pagi AA
    6 th lalu mama juga ke pasar pudu masa duk P/indah.Seronok juga byk brg murah. kuih tu murahnya.
    Di Pasar borong selangor tak de semua tu. harga brg pun agak mahal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa Pasar Pudu antara pasar termurah di KL. Ramai peniaga suka ambil barang di sini. Dan suri rumah memang suka borong di sini. Ikan & ayam saya rasa masih standard, tapi sayur memang sangat murah. Murah banding pasar lain.

      Delete
  5. dah lama sangat xpegi pasar pudu... dulu saya pernah keje kat wenworth so...tiap2 hari lalu situ...selalu beli udang sbb murah n saya suka udang...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, ada banyak pilihan udang segar. Dari kecik sampai udang yang besar. Ketam pun banyak pilihan.

      Kerja kat Wenworth? Wenworth Hotel tu ker? sebelah pasar jer pun.

      Delete
  6. kuih pilihan saya kalau membeli kat pasar tani - kuih lapis dengan bingka ubi! eh..sama....heheh~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahh kena la belajar buat sendiri nanti. Hahaha

      Delete
  7. murahnya kak..pakej 10 keping=rm2 tu.. kat sini pisang goreng sebelah tu 3keping singgit.. gila betul..cekik darah..seb baik pasar pudu tu jauh..hahaha..

    ReplyDelete
  8. murahnye kuih tu.. saye bace due tige kali sebab tak caye.. kalau murah dan sedap memang berbaloi la.. weekend boleh la try pergi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga tu memang dah betul cuma bab rasa Kak Azie masih boleh kata, ada lagi orang buat yg Kak Azie rasa lebih sedap lagi.
      Sebab tu kena pilih juga kuih mana. Dalam banyak tu, Kak Azie rasa Seri Muka (hijau bawah pulut) tu paling sedap! Nasib nasib jer kalu ada...

      Cuba la pegi cari dan rasa.

      Delete
  9. tak baik tau kak Azie perli saya!!! Perut saya pun, perut tempayan! bahahaha..

    ReplyDelete
  10. kena beli banyak takut tak cukup sebab sedap...
    suka kuih lapis tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada Kak Azie, Kuih Lapis tu boleh la dipuji, tapi Bingka Ubi Kayu tu sedikit kurang umphhh...

      Delete
  11. Eh murah kuih muih tu. Lain kali kalau ke pasar pudu saya nak bawa emak adam pergi gerai kuih tu lah.


    Kuih apam yg ada jem inti tu kuih gandos ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya la kot namanya Kuih Gandos. Dah lama saya tak makan, tapi saya kurang gemarkan kuih tu sebenarnya.

      Delete
  12. Kak Azie tak da maknanya Pasar Tani lebih murah! Pasar Pudu tu ada sentimental valuenya yg tersendiri buat Kak Azie dan orang2 yg terbiasa dengannya. Bagi Aina banyak barang yg murah kat situ berbanding tempat lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Bukan saja barang mentah basah. Tapi jika nak beli barang kering pun murah. Stok keropok ker, barang letrik ker, barang hardware ke, Pudu adalah yang termurah banding lain tempat.

      Delete
  13. Sekarang kakcik tengah fikir nak makan apa. Selera ada, tapi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan yang masam-masam la Kakcik. Tomyam pun ok.

      Delete
  14. Murahlah Azie kalau 2 ringgit dapat sepuluh. Tempat kakak nie seringgit 3 keping itupun cenonet je. Tapi sebab malas dan kadang tak tahu pun nak buat kakak belilah lagi senang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi nak makan 1,2 mulut beli la mudah kalu nak buat sendiri macam tak berbaloi la pula, kan?

      Delete
  15. Salam K.AZie..

    Apa beza rojak Pasembor dengan rojak biasa tu ye... tak pernah mencuba lagi rasanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah la tak pasti la pula. Rojak biasa tu mungkin cuma sayur mayur + tahu saja kot. Pasembor tu taruh macam-macam bahan, termasuk cucur, tahu, telor. Kadang-kadang ada orang tambah sotong juga.

      Delete
  16. herrmmmm bingka ubi kayu, feveret saya ngan en. abah. baru2 ni mak mentua saya buat, mmg sedapppppp sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu orang tua yang buat, kompom la lagi sedap sebab boleh boh bahan lebih, kan?

      Delete
  17. Saya jeles dengan Kak Azie sebab boleh shopping2 lauk fresh kat pasar pagi2, boleh shopping2 kuih dan cendol, boleh masak macam2 di rumah dengan aman damai tanpa gangguan dan arahan.

    Kalau husband saya kaya raya dan tiada apa2 tanggungan loan saya pun nak jadi mcm Kak Azie juga.

    P/S : Boleh sedap2 shopping novel dan boleh senang lenang layan novel. Owhhh..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bab shopping ikan fresh tu dash jadi rutin dn tanggunjawab. Seba sebenarnya nak jimat la tu yg pegi Pasar Pudu. Kami rakyat ramai jadi kena cari tempat yang boleh jimatkan kos.

      Husband saya pun belum kaya. Saya berenti kerja sebab company dah tutup, jika tidak saya pun memang kerja juga. Memang akan kerja lagi pasni, cuma belum ada rezeki nak dapat.

      Delete
  18. Ngidam nmpk kuih lapis tu....da le lama dah teringin nak mkn....akak plak dok tayang nie ha....lemah jiwa raga....huhuhu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuih Lapis tak susah nak cari. Pagi-pagi ada jer orang yang jual.

      Delete
  19. harga kuih di kelate ni sekitar 4 utk rm1. tp ada gak yg jual 3 biji utk rm1...kalau beli di pasar borong mungkin dpt 5 biji/rm1...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu, saya masih rasa kuih muih dan makanan di Kelantan adalah sangat murah!

      Delete
  20. sedapnyee bingka ubi tuu kak ! .. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bingka ubi memang la sedap, tapi yang Kak Azie beli ni, tak ler sedap sangat. Ada lagi orang jual lagi sedap dari itu.

      Delete
  21. saya kuih melayu ni memang nak beli kalau nampak bingka ubi kayu. memang tak reti buat..dan memang tak reti buat banyak kuih. hehe

    ReplyDelete
  22. Bingka ubi tu.. Jika teringin sgt nak mkn, baik beli jer..
    Nak buat bukan mudah...
    Makan pun bukannya banyak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju Kak. Bingka ubi kayu ni tak mudah nak buatnya. Agak leceh dan rumit. Bagi setengah orang pula, tak boleh makan banyak sebab berangin. Memadai beli saja seketul dua bila teringin.

      Delete
  23. Murah nya harga kuih tu..mcm kan lg byk brg murah d ctu bnding d cni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan semua benda murah. Ada ketika tetap mahal juga. Yang pasti, bila kita dah jumpa pusat tempat jual barang murah, memang itulah jadi tempat kita memburu barang dapur.

      Delete
  24. nampak cantik kuih2nya, tapi saya tak makan kuih yang lembik2 pulak. pasar pudu tuh mmg banyak knangan pasal tiap minggu g sana dl waktu skolah, teman arwah ibu berbelanja. kak azie..komen akk kat blog as tuh tangan tak berbedung nih dah terdelete..mahap yer kak..ades!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen terdelete? Yang mana satu pun Kak Azie dah lupa. hehehe... tak mengapa. Kesilapan yang tak disengajakan, kan? Dah bedung tangan? hahahaha

      Delete
  25. Salam Azieazah... sedapnya bingka.. teringat kat bekas boss... suka sangat dia dengan bingka ubi..

    ReplyDelete
  26. tak ramai yang tau buat bingka.orang2 tua je tau..muda2 ni kalau nak pandai buat kena belatih selalu la kot..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang pun. Orang lama dulu saja yg handal buat kuih tradisional ni. Orang sekarang memang kena try berkali-kali utk dapatkan hasil yang baik.

      Delete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails