Thursday, August 19, 2010

Ramadhan: Susah nak mengaku diri sendiri “jual ikan”, kan?

Isu sadis lagi menyayat hati terus berlaku. Kes-kes yang buat kita geram terus terjadi samada sengaja atau tidak.

Buang anak. Bunuh ahli keluarga. Dera. Cerai belum sebulan nikah. Lari ikut jantan. Nafsu serakah. bla bla bla...

Baca pun naik marah. Baca pun jadi geram, lama-lama otak letih. Jaga keluarga dan anak-anak sendiri sebaik sedaya upaya kita pun belum jaminan tidak terkena dugaan zaman canggih. Menjadi ahli masyarakat yang prihatin belum cukup jika individu itu sendiri tidak terfikir untuk memperbaiki diri.

Adakah kerana kita ini terlalu pentingkan diri sendiri sehingga tidak sedar jiran kita ada masalah? Selfishkah kita? Serba tak kena. Jiran-jiranku sebahagian besar adalah suri rumah dan aku jarang dapat bertemu muka atau duduk bermesorat tingkap/grill dengan depa. Jadi tidak banyak yang aku tahu pasal depa sepertimana amat kurang depa tahu pasal keluarga aku. Sementelah aku pun tak rajin dan tak begitu baik hati nak kongsi cerita pasal famili.

Andai terjadi sesuatu pada jiran sebelah suatu hari? Adakah kita menyesali sikap kita sendiri?


~...semakin jauh jarak tanah leluhur kami, tidak sangka bertemu juga di sempadan Kampung Separuh Desa...~




18 comments:

  1. Salam Azie..

    setiap hari - di muka depan akhbar yang kakcik baca - berita suami dera isteri. Berita bayi dibuang. Sedih! :(

    ReplyDelete
  2. salam azie:
    mmg sedih...sejak akhir2 ni asyik cerita buang anak & suami dere isteri...kejam sungguh para suami sanggup melihat anak & isteri menderita..

    ReplyDelete
  3. uhh, kekadang rasa lebih selamat jaga korga sendiri tapi sampai bila? sebab anak-anak akan berkawan dengan orang lain juga...

    jiran sekadar bersembang bila tersua muka

    ReplyDelete
  4. Azie...
    makin nak dekat akhir zaman, makin banyak kemungkaran da kemusnahan berlaku...
    kita persiapkan diri kita sajerlah.. kalau nak ambil tahu semua... dengan kita0kita juga yang akan fening...

    ReplyDelete
  5. Salam kak azie,

    semalam masa dengar ceramah ustazah asni kat surau kompeni, ustazah kata yang jaga anak2 kita sebenarnya Allah. kita mak bapak ni perantara jer.. kita cuma boleh jadik perantara yang baik dan kena sentiasa berdoa pada yang Menjaga agar memelihara anak2 kita dari segala dosa, bahaya, malapetaka, kecederaan, manusia yang berpewatakan syaitan, etc etc.

    ReplyDelete
  6. salam akak, jika tidak salah dari pemahaman saya jika kita terlampau kuat sangat prihatin pun x de guna jugak kan? bukan bermaksud membawa hal sendiri2.cuma ada baiknya kita mempersiapkan dan melengkapkan serta meningkatkan atau menampung apa yg kurang dalam hal masing2.

    ReplyDelete
  7. Salam,
    Kak Azie,
    Saya ni tak boleh berbaik2 dan berkawan2 sangat dengan jiran2 walaupun yang dag berumur sebab...depa ingat saya nak kebas laki depa...cedih tau!

    --------> biarlah daku jadi sombong je lah ya ;)

    ReplyDelete
  8. kadang-kadang tu malas nak baca paper...tak sanggup nak lihat dan dengar...sebab terasa ramainya "binatang" dalam golongan manusia sebenarnya...x ker diorg ada rasa simpati atau ihsan pada insan lain?...entah...

    ReplyDelete
  9. nak baca paper pun dah takut dah skrg nie...ada je berita sedih..

    ReplyDelete
  10. Kadang2 ada baiknya kita tak berapa rapat dengan jiran cukup setakat bertegur sapa.

    ReplyDelete
  11. Salam Kak Cik > sekarang ni baca akhbar mesti rasa emosi semacam, kan?


    AIN NORAINI > Kita harap perkara ini tidak lagi berterusan.

    ReplyDelete
  12. CEMOMOI > kerana itulah kita kena tahu juga dengan siapa anak2 kita berkawan. Tapi adakala kita terlepas pandang juga.


    AKAK > Benar KAK. Semoga segala yang berlaku akan memberi pengajaran.
    Terimakasih perkongsian dan pandangan.

    ReplyDelete
  13. AANAS > Sebab itulah, sebagai anak pula kita wajar mendoakan ibubapa kita. Begitulah sebaliknya.


    EELOBOR > Setuju. Adakala terlalu prihatin seakan-akan mengongkong dan anak-anak memberontak pula.

    ReplyDelete
  14. ANYSS > Jiran yang bersangka begitu sebenarnya kurang keyakinan diri, sebab tu asyik curiga jer kat orang lain. Pantang tengok orang lain lawa skit, dianggapnya kita rival dia plak...


    NAA > Semoga apa yang dipaparkan di paper tu menjadi tauladan dan pengajaran pada kita semua.

    ReplyDelete
  15. ACU > Betul tu. Berhelai-helai paper, semua cerita sedih, gambar sadis.. Ntah apa nak jadi.


    CALUK > jiran ko tak tahan dengar bunyi katak tiap malam, tapi ujan tak turun jugak. hehehe

    ReplyDelete
  16. KAK ZAITUN > ada setengah jiran sangat baik budi dan menghormati. Yang tak tahan jiran yang jenis "kepohci"...

    ReplyDelete
  17. ida ni tak ada jiran tetanga sbb duduk rumah kedai tiga beranak...so mng tk dpt nk ambil tahu hal jiran..

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails