Wednesday, August 18, 2010

Ramadhan: Yang menengok janganlah geram...

Ikan cencaru datang menderu,
Datang bersama asam dan garam,
Inilah hidangan inilah menu,
Yang menengok janganlah geram.

Lauk berbuka semalam. Pemalas punya tukang masak, sirip pun tak gunting. Alasan, biarlah "jaket" tidak dirosakkan... Hehehehe!


*Kenangan bulan puasa: Rice-cooker buat perangai tanpa amaran, api nyala tapi nasi tak masak. Lagi 5 minit nak azan, bukak periuk nasi mentah. Sudahnya semua berbuka dengan kuih dan air saja sementara tunggu nasi lain dimasak. Kenyang gitu saja, nasi pun dah tak laku...


~...Berbanding SERI BULAN, HISYAM lebih suka makan Maggi dari makan nasi. Ahaks!...~



14 comments:

  1. FYZAL > hukum bakar jer yang paling best, masak lain, kurengggg...

    ReplyDelete
  2. ikan cencaru sumbat sambal pun sedap akak.....rice cooker tuh dh mtk tukar

    ReplyDelete
  3. Salam Azie..

    kakcik baru 2 hari lepas buat cencarau sumbat sambal kelapa. Semalam, tumis sardin je. namapaknya anak2 berselera! Alhamdulillah. :)

    ReplyDelete
  4. ikan bakar cicah asam uuuu sedap!

    ReplyDelete
  5. Hehe... rice cooker mogok ye? Nampaknya kena beli baru.. tp kalau ada cencaru tu... cicah dengan air asam... nasi takde pun bleh habis licin... heheheh

    ReplyDelete
  6. azie...
    akak tak geram..
    cuma gewam jer....

    ReplyDelete
  7. wah, baca entri ikan cencaru bakar kak azie ni terliur lak. udah lama rasa tak makan cencaru bakar.. harus diredah BM ini petang carik cencaru bakar..

    p/s: kak cam mana nak buat kelapa yang nak sumbat dalam ikan cencaru tu.. bagi resepi boleh??

    ReplyDelete
  8. salam ramadhan dari saye...
    cencaru bakar mmg best....saye suke sgt...

    ReplyDelete
  9. EELOBOR > rice cooker kena ganti dgn dapur kayu jerrr...


    KAKCIK > Kalu dah mak yang masak, anak tetap rasa sedap.

    ReplyDelete
  10. EJAA > memang sedap...!


    VIC > tunggu dapur kayu siap dulu. hehehe. Memang, ikan bakar ni makan ratah sedap, nasik skit cukup.

    ReplyDelete
  11. AKAK > jom nyanyi... Geram jangan engkau gerammmm...!


    AANAS > Kak Azie tak pernah buat lagi cencaru sumbat kelapa tu. Sila rujuk KAK CIK SEROJA. Dia dah buat tu.

    ReplyDelete
  12. AINNORAINI > Salam. Terimakasih sudi menyinggah. Yup, memang bestttt..!

    ReplyDelete
  13. tq....sudi bertandang kat umah kite tu...jugakkk...
    i follow u 2...

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails