Friday, August 13, 2010

Ramadhan: Ayam Paprik...

Menjadi juga hasrat hendak masak Ayam Paprik petang tadi, walaupun bahan dicari selepas balik dari kerja. Semua dilihat seperti lengkap, tetapi bila nak mula, baru teringat yang daun limau purut lupa nak beli. Potong!

Tapi semangat berkobar nak jamu anak-anak dengan menu ni, so mesti teruskan juga. Alhamdulillah, sedap ler pulok tuuu..


Sori, snap dari kuali. Baru nampak real, ye tak? :)

Walaupun jarang buat, tapi semakin yakin sebab bulan posa tak leh nak rasa, main agak-agak jer.

Menu ringkas, tak hebat tapi bila dah hidang, makan bersila dengan semua orang sekeluarga, semuanya jadi sedap...!


*Kenangan bulan puasa: masa kecik aku selalu juga jadi tukang beli air batu di kedai yang sepelaung dari rumah (sebab lum ada fridge).

Air batu dalam peti kayu, disalut serbuk kayu (ker serbuk padi?), potong 4 segi dengan gergaji ais yang panjang. Bungkus dalam kertas sokabar jer, rega cuma 2 kupang. Balik rumah tangan kebas, tapi tu yang seronok. Hmmmmm budak sungguh aku waktu tuh..



~...menata warna terlalu banyak tentang "true colours" of HISYAM, membuatkan SERI BULAN kehilangan warnanya sendiri...~


19 comments:

  1. Org lama mesti ingat masa beli ais balut s.kabar dan serbuk kayu.Nostalgia betul.Kdg kdg ais dah mengecil baru sampai rumah.

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Saya juga ada pengalaman beli ais seposen yang dalam takung empat segi tu...tapi, saya baru 18 tahun 3 ari kan kan kan ----> blom jadi orang lama lagi tuh ;)

    ReplyDelete
  3. MOKJADEANDELL > orang lama macam kita (awak sama gak ker?) yang tau pasal ais ketul dalam sekam padi nihhh..

    Mujur rumah dekat jer, tak dan ler kecik sangat. :)

    ReplyDelete
  4. ANYSS > amboiii... kalu yg umur 18 tahun 3 hari tu pi beli ais batu, harus dapat free hari-hari. hehehehe

    ReplyDelete
  5. Salam Azie..

    ada kenangan beli minyak tanah (minyak gas) yang dipan ke dalam botol untuk diisi dalam pelita panjut? Kakcik ada kenangan itu.. :)

    ReplyDelete
  6. salam azie...
    sedap nampak paprik ayam tu.. akak belum pernah cuba pun masak paprik...
    betullah... masa dulu kita selalu kena beli air batu 'sebongkah'.. sejuk2 tangan bawak pulang...

    ReplyDelete
  7. KAKCIK > kalu setakat pam masuk pelita panjut tu, dah selalu la, tapi Azie lak memang jadi “petugas tetap” tiap malam pam lampu gasolin... padahal tu keje orang lelaki tuh, tapi Azie terer bab tuu...:)

    ReplyDelete
  8. Salam AKAK > sedap pada seler anak-anak, kira ok ler. hehehehe.

    Nostalgia air batu.

    ReplyDelete
  9. Wa sekarang tengah dok kemaruk sangat nak makan Nasi Goreng Permaisuri!!! Waaaa...!!!

    ReplyDelete
  10. BRO > bulan puasa ni, Nasi Goreng sesuai time bersahur...

    ReplyDelete
  11. suka crita air batu tu sebab pnah rasa zaman tu tapi rasanya dan 30 posen time kitorang

    ReplyDelete
  12. bila basuh habuk kayu..laaagilah kecik air batu yang memang dah cair sebab sempat pit stop jumpa kawan2.

    ReplyDelete
  13. huhu sedap nye ayam paprik!!!
    tapi kalo xde limau mmg potong kot. huhu tapi x pe, masak sendiri kan lagi sdap dari kite beli kat lua tu kan. lagi puas hati. hehehe.

    pos kan la kat ejaa ayam paprik tu :p:p:p

    ReplyDelete
  14. CEMOMOI > lama-lama air batu potong macam tu dah kurang dijual sbb rata2 ramai orang dah ada fridge kat rumah.


    DrSINGA > pit stop tu jumpa kawan ker jumpa mata air? ahaks!

    ReplyDelete
  15. EJAA > memang potong tul lahh..!

    tapi sebab masak sendiri, banyak lak tu, makan sakan-sakan.

    ReplyDelete
  16. azie
    samalah dulu2 kita pun beli air batu mcmtu..budak2 skrg kalau ckp air batu diaorg heran...pe benda tu?...

    ps dah lama gak tk buat papdrik ni..subuh ni kena masklah..

    ReplyDelete
  17. IDA > yang sezaman dengan kita jer tau pasal air batu 4 segi cam tu..

    ReplyDelete
  18. habaq saja kata masak....cer boh mai resipi skali....

    nih...resipi cekedek tuh cek mau gak....tingin nk terai tapi malu nk mintak......... :D

    ReplyDelete
  19. nostalgia betol laa ais ketul buh serbuk kayu.. ingat lagi kecik2 dulu.. tapi bukan sy yg p beli.. abg2 je laa yg tukang belinya... :)

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails