Saturday, January 12, 2013

Laaaa... rupanya Perhimpunan Shamsidar namanya....

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Sabtuday
12-01-2013


Dah selesai pun apa yang depa sebut perhimpunan tu. Tapi dah malam baru saya tahu, perhimpunan itu dinamakan Perhimpuan Shamsidar. Menurut berita, itu nama bini Azmin, bantah dia jadi saksi kes mahkamah. Saya tidak faham apa-apa. Lupa pun dah nama Shamsidar nih.

Apa yang ditunjuk di berita tu, saya tengok saja. Cuba untuk faham walaupun sedikit.

Apa yang saya setuju, ya... tidak patut bayi dan kanak-kanak dilibatkan. Yang lain, tak reti nak komen.

Dalam apa hal ‘crowd’ orang dewasa, tidak kira untuk protes, untuk konsert, untuk puaskan minat beli-bayar-belah saya selalu kesian kepada kanak-kanak dan bayi.

Sebab saya sendiri tidak pernah ada minat or rajin nak usung-heret anak kecil saya untuk ke tempat yang kurang sesuai untuk depa. Depa terlalu muda, minda masih suci untuk memahami kemelut dan reaksi-emosi orang dewasa.

Saya tidak pernah bawa anak-anak saya shopping masa depa kecik dulu. Sebolehnya saya curi masa lain untuk beli barang depa, tanpa perlu bawa anak kecil yang akan memenatkan depa. Dulu masa depa kecik, MyToklaki akan jaga di rumah dan saya keluar bila perlu beli barangan depa.

Sebab itu saya hafal berapa besar saiz baju setiap anak, kasut dan apa yang depa perlukan. Jarang saya tersilap saiz. Even baju sekolah pun, saya tahu setiap saiz mereka.

Saya dapat jimatkan masa, lebih fokus dan tidak letih.

Hak kanak-kanak adalah belajar, bermain, kasih-sayang, perhatian... bukan melihat sesuatu yang orang sebut sebagai ‘tunjuk perasaan.’




~...walau berkali sudah Mak Utih menarik tangan HISYAM untuk turut serta ke pasar malam minggu dengan niat hendak bersama mencuba Sate Minang, tetapi kerana SERI BULAN tidak membuka mulut mempelawa dia jadi malu kerana ada orang tidak sudi makan belanja...~










11 comments:

  1. saya pergi kenduri kawin je tadi....

    ReplyDelete
  2. saya pun masa anak2 kecik tk prnah bawa depa shopping.sebab masa 2 jam akan jadi 3 jam, lebih baik kita pilih, bayar.cepat, mudah.bdak kecik bkn nak complain color tk kena ke, pattern tk elok ke..kita yg pakaikan baju depa.betul dak Azie.?

    ReplyDelete
  3. sy tak amik tau pun pasal perhimpunan tu...tengok kat fb ramai betoi yg pegi...

    ReplyDelete
  4. Salam Azie,

    Kesian nengok kaum ibu dan wanita sanggup berimpit2 utk perjuangan?
    Yealah, auntie tak mau ambil tahu ttg perjuangan politik, perjuangan rumah tangga sendiri pun masih terkapai2..

    ReplyDelete
  5. Sy pun Mcm akak,nk beli brg tkkan bwk ank.. kesian diorang penat n fokus kite nk mbeli Dan memilih trgangu.

    ReplyDelete
  6. kalau diberi upah seklaipun..saya takkan join dan pergi ketempat2 mcm tu...bkn kerana mana2 politik...

    ReplyDelete
  7. sgt setuju kak azie, jgn libatkan budak2 ni, yg lain pon saya x nak komen, bahaya kalau komen politik, boleh bergaduh, semalam tgk je orang post dekat FB

    ReplyDelete
  8. Perhimpunan Shamsidar adalah nama yang diberi oleh pihak yang berlawanan (apa2 saja lah, kan?). Kakcik pun setuju tentang keselamatan anak2 perlu diutamakan. Dan kakcik sangat2 setuju kalau pihak berwajib melihat dan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap pihak yang mengambil kesempatan ke atas kanak2 yang terpaksa menjual ubat dan kalendar atas nama jihad kononnya itu... :(

    ReplyDelete
  9. perhimpunan tu panggil 'Perhimpunan Kebangkitan Rakyat' sebenarnya

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails