Friday, June 12, 2020

PKPP: Perjuangan yang belum selesai....

Friday
12-06-2020

Selepas 84 hari bekerja dari rumah, saya akhirnya kembali bertugas bekerja di ofis. Ada banyak tugasan menanti. Walau kami terus bekerja tidak tentu masa sepanjang WFH, bekerja di ofis, di work station sendiri, amat berbeza.

Dengan persekitaran yang  mendorong dan komunikasi lebih teratur, saya lebih memilih untuk segera kembali ke pejabat. Lagipun ada banyak projek tender yang sedang diusahakan. Dalam keadaan sekarang, pelbagai usaha harus digiatkan lagi.

Dari hari ke hari, mendengar berita baik dan semakin positif tentang perkembangan COV19 negara, sangatlah memberangsangkan. Dan, apabila sekatan rentas negeri ditarik balik, seluruh rakyat melompat. Saya, apabila sudah mula kembali rutin ulangalik ke pejabat, akan mengambil masa untuk menyusun semula jadual kehidupan. Buat masa ini tidak dapat dipastikan lagi bila waktu sesuai untuk kami rentas negeri. Seronok juga kalu dapat sama-sama bersaing di lebuh raya. Ke sana, ke sini, kan?

Ternyata apabila kembali ke rutin lama, kesibukan itu akan kembali dan saya dapat rasa masa untuk saya graf rancak berblogging akan kembali menurun.

Masuk hari pertama Rabu lalu, orang pertama menegur saya ialah, kakak cleaner. Kami biasanya memang menjadi staf early bird. Dia orang terawal yang saya jumpa di lobi. Terus menegur, “Kak Azie dah kurus! Pipi dah kecik.” Katanya dalam slang Indon.

Hahaha... setidak-tidaknya, itu menjadi suntikan semangat di hari pertama. Dan buat saya rasa lebih seronok dan bahagia.

Perjuangan menghentikan rantaian COV19 harus diteruskan, dan begitu juga perjuangan saya untuk meneruskan komitmen menjadikan amalan eat clean sebagai amalan hidup saya.

Tayang-tayang antara menu eat clean saya:

Seperti biasa, sarapan simple lagi mudah, tapi berkhasiat

Lunch hari pertama kembali ke ofis. Nasi beras perang, bawal emas grill dan sayur rebus.

Snacking. Sebiji oren bersama Greek yogurt. Ini memang paberet saya. Sedap!

Lunch pada hari kedua, semalam. Organic macaroni goreng bersama cendawan, isi ayam dan sayur. Makan bersama ayam bakar AF.

Sesuatu yang berubah ialah, masa bekerja kami sudah menjadi pendek bilamana kami tidak lagi ada kerja lebih masa. No OT sehingga diberitahu.

Seronok betul bila dapat balik kerja ketika matahari masih terang dan boleh sampai rumah sebelum maghrib.



 ~...setiap kali ada rindu menyinggah serambi Teratak Nyatuh, SERI BULAN amat tahu HISYAM pasti melintas laman, pantas sahaja dia menerpa menunjuk wajah sambil menunjuk hidung tak mancung, tapi semakin menebal pula dendamnya bila jejaka idaman Kampung Separuh Desa itu hanya menunduk muka walau mata nampak mengerling...~



1 comment:

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails