Sunday, May 26, 2013

Udang Goreng Tepung versi saya

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Ahad
25-05-2013


Saya bukan blogger masakan dan blog saya bukan blog resipi or menu-menu. Walaupun saya suka snap gambar makanan yang saya masak, tapi saya bukan tukang masak handal yang boleh ditiru atau pandai nak kongsi resipi.

Apapun kalu ada yang tanya saya suka jer nak kongsi apa yang saya tahu. Menu versi saya la. Yang saya belajar dari sejak saya kat kampung dulu, atau yang saya belajar dari arwah Mak Mertua saya, or dari pembacaan, tanya-tanya orang dan juga reka reka sendiri.



Udang Goreng Tepung ni memang paberet bebudak saya terutama si CHAK. Malam tadi saya buat Nasi Goreng dan digandingkan dengan Udang Goreng Tepung ni.

Mudah saja. Saya guna Tepung Gandum, tak perlu pun beli tepung segera ker, atau tepung tempura.

Bahan:
  • Udang — saya beli udang putih yang sederhana besar (anggaran harga RM15.00 per kilo). Sila pilih udang yang kulit lembut ya.
  • Tepung gandum — agak-agak bergantung berapa banyak udang yang hendak digoreng.
  • Sebiji telur — untuk menggebukan adunan.
  • 5,6 ulas bawang putih — tumbuk. Ini macam bahan wajib, tanpa bawang putih, terus rasa tak sedap.
  • Sedikit kunyit for color. Garam.
Gaul/adun semua bahan macam buat beter untuk celup pisang (Goreng Pisang). Goreng macam biasa. Saya goreng sekali 2 ekor, cukup untuk sekali ngap. Hahaha!

Saya pernah bawak satu bekas ke tempat kija, share dgn kengkawan. Wahhh ramai yang suka.





 ~...SERI BULAN sering rindukan tempat-tempat makan yang bukan sedap mana, tapi seronok bergelak dengan kawan-kawan seiring dan sejalan sehingga HISYAM sendiri jadi penasaran lalu dia sedar mata wanita itu sering menjelingnya yang berdiri tegak di sebalik tiang seri kerana cemburu gagal memburu tetapi penuh nekad HISYAM memaksa diri untuk duduk bersama di bawah pokok rimbun menanti saat sesuai untuk mengenyit mata...~




21 comments:

  1. X pernah pulak nmpak udang disalut ngn tepung, bese goreng ngn kunyit jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh juga goreng biasa dengan garam kunyit tapi biasanya goreng camtu isi udang akan jadi kering, tak juicy...

      Delete
    2. Tapi kan kak kenapa kadang² bila udang goreng dengan tepung, bila makan rasa macam udang tu jadi lemau. Kenapa eh?

      Delete
  2. Wah.. Nmpk mcm cucur udang dh... Hehe.. Tpi sedap udg goreng tepung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan kata lain, memang la Cucur Udang! hehehe

      Delete
  3. assalam azie..acik pun sama..nak bagi resepi2 tak pandai..sebab acik masak main campak2 je..tu sebab acik suka pi blog Q..cara dia share resepi siap dengan gambar tu..acik suka

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyo la acik ni hahaha...pepun timekasih la sebut nama saya, saya pun cam Azie gak, suka masak syok sendiri, janji sodap kat tekak anak2, kan Azie hiii...tp kalu ada org sudi nak kongsi, on jer, no ploblem punyer...

      Delete
    2. Untuk kedua-dua kakak ku ini, saya sentiasa kagum dengan kakak nan berdua...!

      Delete
  4. Dibuat dengan penuh keikhlasan dan kasih sayang....insyaallah sedap.

    ReplyDelete
  5. sedapnya...asal nama udang je,xkisah resepi apa pun sy tetap suka...udang tu feberet la katakan...=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohh kalu ada gout, kena elakkan seafood ni.

      Delete
  6. nanti kita lepak ramai2, kak azie bawak la satu tapauware yerrrr...hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sambung ayat tu, bawak satu tapauware BESAUU ye..

      MWAHAHAHAHA...

      Delete
  7. harga udang skrg y jenis KB sekilo dh rm25 tau. tahun lepas br rm10-15.
    mahalll

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jenis yang besar-besar tu lagi mahal. Kalu kecik sikit, (udang kertas) boleh la dapat sekilo RM10. Sederhana boleh dapat 2,3 jenis. Kak Azie pilih yang sekilo RM15.

      Delete
  8. Menu yang simple.. janji kena kat tekak..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak makan sedap, kena la rajin lebih sikit...

      Delete
  9. nice day :)
    Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
    pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
    Jadilah seperti yang kamu inginkan,
    karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
    dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
    yang ingin kamu lakukan

    http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails