Thursday, April 23, 2020

Kelas mengaji al-Baghdadi...

Khamis
23-04-2020

Selepas saya menulis perkara besar yang berlaku semasa tempoh berehat blog, kisah saya dapat menantu, saya juga ada aktiviti peribadi sendiri.

Saya join kelas berbayar untuk mengaji. Sebenarnya sebelum saya join, setahun lebih saya cuba mencari tempat yang sesuai dengan jadual hidup saya.

Surau taman saya memang sejak dulu ada kelas mengaji. Tetapi masa bekerja saya tidak memungkinkan saya sertai. Majoriti sesuai untuk kaum suri rumah.

Pusat Pengajian al-Baghdadi, memang sudah lama terkenal. Selalu dah saya nampak iklannya lalu lalang di FB. Pusat paling hampir dengan saya, Ampang. Tetapi untuk ke Ampang, Tuhan sahaja yang tahu betapa jemnya kawasan tu. Lalu tertangguh.

Kemudian saya ternampak iklan Pusat al-Baghdadi Taman Permaisuri Ceras. Ada jadual malam. Yes. Dan akhirnya sudah hampir setahun saya menjadi pelajar.


Kelas bermula 8.30 malam, setiap Isnin. Dan setiap hari Isnin, saya akan overtime 1 jam sahaja, kadang-kala skip terus (ini bila hari hujan dan saya jangka jalan dari ofis akan jem teruk). Biasanya saya singgah surau di taman saya untuk maghrib dan baru ke kelas. Segalanya mudah sangat.


Sebahagian pelajar kelas saya, di hari penyampaian sijil Kelas Pengajian Tamhid (pengajian kami peringkat pertama).

Bersama ustaz kami, Ustaz Amir – mendapat anugerah Guru Cemerlang, muda, bujang, baik dan berlekuk pipi. Ahaks!

Bersama salah seorang rakan blogger (juga friend di FB), ABAH ZINO dan isteri Kak Aisyah, yang  juga merupakan pelajar al-Baghdadi. Kelas depa di tingkat atas, mereka ni pelajar senior.

Saya baru sahaja memulakan Kelas Tajwid, apabila kita mula dikenakan PKP.

Kelas terus berlangsung, secara online.


 ~...semasa majlis berzanji di atas rumah, meski sayup berlawan bunyi hujan yang tetiba menyimbah bumbung zink Teratak Nyatuh, menjadi rentak lagu yang berirama indah tanpa nama, membuatkan setiap kali SERI BULAN memandang ke mata HISYAM, lalu pandangan bertaut... ops! jangan biarkan pandangan bertaut, bahaya...!...~



No comments:

Post a Comment

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails