Tuesday, April 14, 2020

Stay at Home – kita mesti menang...!

Selasa
14-04-2020

Kita sudah hampir menamatkan fasa kedua PKP. Akan masuk fasa ketiga pula. Rasanya majoriti kita sudah betah dengan keadaan ini. Sudah biasa dengan rutin baru. Sudah selesa dengan keadaan ‘terkurung’ begini.

Buatlah apa sahaja asal kita tidak keluar dari kawasan rumah. Bagi yang ada halaman, ada kebun belakang rumah (terutama mereka yang tinggal di kampung-kampung), kebosanan tidak terasa sangat. Masih boleh keluar dari rumah, ke laman menebas rumput atau membelai pokok bunga atau mula berjinak menanam. Dulu selalu tak ada masa, sekarang dah boleh mula belai hobi baru.

Yang ada kebun belakang rumah pun, alahai... seronoknya. Tidaklah bosan sangat asyik mengadap tv dan meja makan sahaja pagi petang siang malam.

Saya membayangkan rumah kampung saya. Yang luas (dua tingkat). Ada laman luas depan belakang. Best kalu time camni, saya ada di kampung. Boleh juga jelajah bahagian belakang rumah, tengok ubi kayu or apa saja yang boleh ditengok.

Tapi, kalu dah sebulan dua camni... lama-lama botak dah laman sebab kena tebas. Pastu dah takda benih pokok dah nak tanam. Semua benda dah buat, lama-lama kehabisan perkara nak buat.

Perkara paling ramai kita buat ialah projek dapur, kan? Mengemas dapur or mencuba resipi baru. Or ulang-buat menu yang dulu selalu tak sempat nak buat.

Saya, tak banyak resipi baru yang saya nak cuba. Lagipun, saya keluar menambah barang dapur setiap 4-5 hari, sekali sahaja. Malas sebenarnya, takut bersesak-sesak. Sebab itu, saya akan pergi seawal jam 7.00 pagi dan sebelum 9 (supermarket bukak jam 8), saya mesti balik. Biasanya selepas jam 9.00 pagi, orang mula ramai. Jadi tidak banyak barang yang saya dapat angkut, sementelah petiais pun cuma selebar tangan sebelah saya saja. Tak muat...!

Dak ALIA yang rajin nak masuk dapur buat itu ini. Dia akan order dari saya apa saja bahan yang dia hendak, selepas dia Google menu tu.




Buttermilk Chicken.

Saya sendiri tak pernah masak menu ni, ALIA cuba buat. Agak berjaya.

Haritu saya nampak kawan lama sekolah saya, dia keluarkan barangan antik koleksi dia dan cuci. Wahh saya takda koleksi apa-apa untuk diselongkar-cuci pun.

Minggu pertama dulu, kami kemas almari kasut. Pastu kemas almari buku. Pastu dah takda kemas-kemas dah.

Kalu dah takda kerja nanti, saya nak selongkar almari tudung dan lipat susun semula. Kalu rajin....

Korang kemas apa?




 ~...air tempayan tepi tangga memang sentiasa penuh sepanjang musim hujan kebelakangan ini dan tangga sentiasa basah dek tempias, ambin tidak berdinding sentiasa dingin nyaman pagi petang siang malam, memberikan pula suasana indah kala malam menjelang semasa pelita minyak tanah meliuk api malap-terang di kala Mak Utih menganyam tikar mengkuang dan HISYAM penjadi penanti SERI BULAN menjadi peneman...~



No comments:

Post a Comment

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails